اطلافرینی به منظور ایجاد کسب و کار اطلاعاتی از دیدگاه کتابداران کتابخانه ملی ج.ا.ا
الموضوعات : دانش شناسیزهره دوگچی 1 , محمد کیوان زاده 2
1 - دکترای علم اطلاعات و دانششناسی/ مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی
2 - کارشناس ارشد روانشناسی
الکلمات المفتاحية: کتابخانه ملی, اطلافرینی, کارآفرینی اطلاعاتی, کسب و کار اطلاعاتی,
ملخص المقالة :
هدف: هدف پژوهش حاضر اطلافرینی به منظور ایجاد کسب و کار اطلاعاتی از دیدگاه کتابداران کتابخانه ملی ج.ا.ا میباشد. روش پژوهش: پژوهش کاربردی حاضر به روش توصیفی- پیمایشی میباشد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه ی محققساخته استفاده گردید. از بین 320 کتابدار کتابخانه ملی بر اساس جدول مورگان با 95% ضریب اطمینان و 5% خطا 132 نفر انتخاب که 128 پرسشنامه را تکمیل نمودند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی و نرمافزار اسپیاساس[1] بهرهگرفتهشد. یافته ها: از دیدگاه کتابداران کتابخانه ملی میزان تهیه و تولید محصولات اطلاعاتی جهت اطلافرینی (39%)؛ میزان بازاریابی محصولات اطلاعاتی در کتابخانه ملی (47%)؛ میزان آشنایی کتابداران با فناوریها و سیستمهای اطلاعاتی (53%)است. نتایج منفی نیز نشان داد که میزان ترغیب کاربران به اطلافرینی (32/0-) است، بنابراین بی توجهی کتابداران به ترغیب کاربران به اطلافرینی در (50%)؛ میزان تولید و توزیع ثروت با اطلافرینی (64/1-) میباشد که بیانگر (48%) عدم توانایی کتابداران در توزیع و تولید ثروت است و نیز میزان توجه کتابداران به مؤلفههای اطلافرینی جهت ایجاد کسب و کار اطلاعاتی (45/0-) میباشد که نشاندهندۀ (50%) عدم تأثیر کتابداران بر اطلافرینی کاربران به منظور ایجاد کسب و کار اطلاعاتی است. نتیجهگیری: کتابداران به تهیه و تولید محصولات اطلاعاتی، بازاریابی محصولات اطلاعاتی، دانش و مهارت در فناوریهای اطلاعاتی، آشنایی کتابداران با فناوریها و سیستمهای اطلاعاتی نسبت به ترغیب کاربران به اطلافرینی، توزیع و تولید ثروت توجه بیشتری نشان داده و در کل تأثیر زیادی بر اطلافرینی به منظور ایجاد کسب و کار اطلاعاتی در خود و کاربرانشان نداشتهاند. SPSS.[1]
_||_