بررسی عوامل اساسی موفقیت در پیاده سازی مدیریت دانش در کتابخانه های عمومی استان گیلان
الموضوعات : دانش شناسیسید علی اصغر رضوی 1 , حمیدرضا تمدن 2
1 - گروه علم اطلاعات ودانش شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی ، بابل، ایران
2 - گروه علم اطلاعات ودانش شناسی ،واحد بابل ،دانشگاه آزاد اسلامی، بابل،ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت دانش, کتابخانه عمومی, دانش,
ملخص المقالة :
هدف:این پژوهش به منظور شناسایی عوامل اساسی موفقیت در پیاده سازی مدیریت دانش در کتابخانه های عمومی استان گیلان صورت گرفت. روش پژوهش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی واز نظر روش گرد آوری اطلاعات از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کتابداران کتابخانه های عمومی استان گیلان به تعداد 189 نفر است که بر اساس نمونه گیری تصادفی ساده با استفاده از جدول مورگان حجم آماری 123نفر برآوردشد .جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفت و پایایی آن از محاسبه آلفای کرونباخ از طریق نرم افزار اس . پی . اس . اس پایایی آن 95% تعیین گردید که بیانگر اعتبار بالای پرسشنامه است . برای تجزیه و تحلیل داده از نرم افزار اس پی اس اس و جهت رتبه بندی عوامل اساسی موفقیت مدیریت دانش از آزمون فریدمن استفاده شده است. یافته ها: نتایج به دست آمده حاکی از این بود که زیر ساخت های سیستم های اطلاعاتی با میانگین 15/4 بالاترین عامل جهت موفقیت و جهتگیری دانایی محور با میانگین 84/3 پایینترین عامل در موفقیت پیاده سازی مدیریت دانش در کتابخانه های عمومی استان گیلان از نظر پاسخ دهندگان می باشند. نتیجه گیری: مهمترین مولفه در پیاده سازی مدیریت دانش در کتابخانه های عمومی گیلان از نظر پاسخ دهندگان مولفه زیر ساخت سیستم های اطلاعاتی واهمیت دادن به قابلیت های فن آوری اطلاعات ، دسترسی کارکنان وکتابداران به پایگاه های داده، همکاری میان کتابخانه ها در قالب پروژه های پژوهشی ، فراهم نمودن سازوکارهای بحث گروهی مجازی و به وجود آمدن سیستم های الکترونیکی کاربر پسند است.
بیدگلی ، ز ؛ فولاد، م (1393). بررسی امکان سنجی پیاده سازی مدیریت بر اساس چرخه ی چهار حلقه ای جاشپارا در شرکت سهامی (عام) پتروشیمی شیراز از دیدگاه مدیران وکارشناسان این شرکت. پایان نامه کارشناسی ارشدکتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه شهید چمران، اهواز.
دهدشتی ش؛ احمدیان،ح. (1393). بررسی رابطه سرمایه اجتماعی ومیزان آمادگی سازمانی برای استقرار مدیریت دانش در کتابخانه،موزه ومرکز اسناد مجلس شورایی اسلامی. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری واطلاع رسانی، دانشگاه آزاد واحد مرکز، تهران.
رهنورد،ف؛ محمدی،الف (1388). شناسایی عوامل کلیدی موفقیت سیستم مدیریت دانش در دانشکده ها ومراکز آموزش عالی تهران. مدیریت فن آوری اطلاعات،1(3)، 37-52.
طالبی،ک؛ سلیمی ترکمانی، م. (1390). شناسایی واولویت بندی عوامل اساسی موفقیت در پیاده سازی مدیریت دانش در کسب وکارهای کوچک ومتوسط. کار وجامعه، 134، 10-20.
قائم پناه، م.؛ محقر، ع.؛ ربیعی، ع (1392). بررسی تاثیر زیر ساخت های مدیریت دانش بر استقرار نظام مدیریت دانش در سازمان. ششمین کنفرانس مدریت دانش، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
فراتی، ح؛ اسماعیلی، ح. (1393). بررسی وشناسایی عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش به منظور افزایش خلاقیت ویادگیری سازمانی در شرکت ملی پخش فراوردهای نفتی ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود.
کاباران زاد قدیم، م. ؛ طباطبایی اصل، س. (1394). بررسی،شناسایی واولویت بندی عوامل موثر بر موفقیت مدیریت دانش در وزارتخانه صنعت،معدن وتجارت با استفاده از تکنیک AHP . پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکز، تهران.
لاریجانی، ح.؛ نوری اصل، م. (1388). امکان سنجی ارائه مدیریت دانش در کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی. فصلنامه دانش شناسی، 2(5).
M., Fichle, F and Wiener, M. (2005). Background of Critical Success Factor Research. Working paper, 10(5), 1-7.
.Davenport, TH. (1997). Ten principles of knowledge management and four case studies. knowledge and Process Management,4 (3), 187-208
Davenport, T.; Grover, V. (2001). Knowledge management. Journal of Management Information Systems, 18(1), 3-4.
Holsapple, C.W.; Joshi, K.D. (2000). An investigation of factors that influence the management of knowledge in organizations. Journal of Strategic Information Systems, (9), 235-61.
Lopez, S.V. (2005). Competitive Advantage and Strategy Formulation. Management decision, 43(5), 662-663.
jawahar B.(2012). Key Factors in Knowledge Management k.m.m institute of technology & science. ramireddipalli, tirupati, 27(4), 53-63.
_||_