نقش کتابخانه های عمومی شهرداری تهران در ارتقای سرمایه اجتماعی شهروندان
الموضوعات : دانش شناسیزهره میرحسینی 1 , نشانه پاکدامن 2 , الهه نفری زاویه 3
1 - دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی. دانشگاه آزاد اسلامی- واحد تهران
2 - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی. دانشگاه آزاد اسلامی- واحد تهران شمال
3 - کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی و کتابدار کتابخانه عمومی daryazolal1@yahoo.com
الکلمات المفتاحية: سرمایه اجتماعی, کتابخانه عمومی, سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران,
ملخص المقالة :
هدف: این پژوهش به تعیین نقش کتابخانههای عمومی تحت پوشش شهرداری تهران در ارتقاء سرمایه اجتماعی شهروندان از دیدگاه کاربران پرداخته است. روش پژوهش: از نظر هدف کاربردی وروش آن پیمایشی- تحلیلی است.جامعه آماری آن، شهروندان و مراجعهکنندگان کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به تعدا 18900 در نیمه دوم سال 1397هستند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 377 نفر محاسبه شد و سپس پرسشنامه در 4 کتابخانه واقع در 4 منطقه شهر تهران بر اساس درجه و متناسب با حجم مراجعان به صورت تصادفی ساده توزیع شد. پرسشنامه بر اساس مدل ناهاپیت و گوشال تنظیم شدو آلفای کرونباخ آن 813% محاسبه شده است. نتایج تحقیق توسط نرمافزار "اس. پی. اس. اس[1]" نسخه 22 و آزمونهای کلموگروف-اسمیرنوف و t تک نمونه، t گروههای مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه انجام یافته است. یافتهها: نتایج آزمون تی تک نمونه ای و نتایج بررسیها بر پایه دادههای گردآوریشده از نمونه آماری نشان داد که در سطح معناداری 001/0 ، نقش کتابخانه های عمومی شهرداری در ارتقاء سرمایه اجتماعی شهروندان برای ابعاد سرمایه اجتماعی شامل بعد ساختاری، رابطهای و شناختی معنیدار است ؛ و در سطح معنیداری بزرگتر از 05/0 تفاوتی بین سرمایه اجتماعی با مشخصات جمعیت شناختی اعضای کتابخانههای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران وجود ندارد . نتیجه گیری: . این نتایج نشان داد که مشخصات فردی مراجعهکنندگان کتابخانههای شهرداری بر سرمایه اجتماعی آنها نقش کمی داشته و این کیفیت و کمیت خدمات ارائهشده در کتابخانههای سازمان است که بر سرمایه اجتماعی مراجعهکنندگان به آن نقش دارد. با توجه به پراکندگی کتابخانههای شهرداری، فرهنگسراها، وخانههای فرهنگ این سازمان ظرفیت و پتانسیل بالایی در تبادل و ارتقا فرهنگی افراد جامعه، جلسات ملاقات ، گردهمایی های سیاسی و فرهنگی دارد و در ایجاد و افزایش سرمایه اجتماعی می تواند نقش مثبتی داشته باشد. [1] SPSS
ابراهیمی، ر. (1390). بررسی نقش جایگاه کتابخانههای عمومی در افزایش سرمایه اجتماعی شهروندان (مطالعه موردی شهر تهران). پایاننامه ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه تهران.
باب الحوائجی، ف.؛ زمانی راد، ن. (1393). بررسی میزان سرمایه اجتماعی و شاخصهای آن در کتابخانههای دانشگاهی تابع وزارت علوم مستقر در شهر تهران. دانش شناسی، 7(24)، 41-52.
پارسازاده، ا.؛ شقاقی، م. (1388). کتابخانهی عمومی و ساخت واقعیت اجتماعی. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 15(4)، 29-60.
دیانی، م.ح.؛ پریرخ، م.؛ محمودی، ح. (1393). بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و میزان اجرای مدیریت دانش در کتابخانه های فردوسی و علوم پزشکی مشهد. کتابداری و اطلاع رسانی، 58(15)،91-118.
دیانی، م.ح.؛ محمودی، ح. (1390). بررسی مقایسهای وضعیت سرمایه اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی (مطالعه موردی: کتابخانههای دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد). فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، 14(4)، 213-244.
دولانی، ع. ؛ شناور، آ. ؛ برادر، ر. (1397) . بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و یادگیری سازمانی در کتابخانه های دانشگاهی شهر تبریز"
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، 52(1)،115-137
زوارقی، ر. (1388). کتابخانههای عمومی و نقش آنها در مهندسی فرهنگی جامعه. مهندسی فرهنگی، 3 (29 -30)، 41-58.
قدوسی، ح. (1381). مروری بر رویکردها و ابزارهای اندازهگیری سرمایهی اجتماعی. ارائهشده در همایش سرمایهی اجتماعی و جامعهی مدنی، (تهران، 23 دیماه).
قلیچ لی، ب.؛ مشبکی اصفهانی، ا. (1385). نقش سرمایه اجتماعی در ایجاد سرمایه فکری سازمان(مطالعه موردی دو شرکت خودروسازی ا
یرانی). دانش مدیریت، 19(75)، 125-147.
میرزائی زنگی، ز. (1391). بررسی وضعیت سرمایه اجتماعی کارکنان شاغل در کتابخانههای دانشگاه تبریز. پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان.
Aabø, S.; Audunson, R. ; Vårheim, A. (2010). How do public libraries function as meeting places?. Library & Information Science Research, 32(1), 16-26.
Cox, E.; Swinbourne, K.; Pip, C., & Laing, S. (2000). A safe place to go: Libraries and social capital. Sydney: The State Library of New South Wales.
Johnson, C. A. (2010). Do public libraries contribute to social capital? : A preliminary investigation into the relationship. Library & information science research, 32(2), 147-155.
Johnson, C. A., & Griffis, M. R. (2014). The effect of public library use on the social capital of rural communities. Journal of Librarianship and Information Science, 46(3), 179-190.
Nahapiet, J. & Ghoshal, S. (1998). Social Capital, intellectual capital and the organizational advantage. Academy of Management Review, 23(2), 242-266.
Putnam, R. D.; Leonardi, R., & Nanetti, R. Y. (1994). Making democracy work: Civic traditions in modern Italy. Princeton university press.
Rhodes, J.; Lok, P.; Yu-Yuan Hung, R., and et. al.(2008). An integrative model of organizational learning and social capital on effective knowledge transfer and perceived organizational performance. Journal of workplace learning, 20(4), 245-258.
Thompson, D. (2009). What does ‘Social capital’mean?. Australian Journal of Social Issues, 44(2), 145-161.
Vårheim, A. (2017). Public libraries, community resilience, and social capital. Information Research, 22(1), CoLIS paper 1642. Retrieved from http://InformationR.net/ir/22-1/colis/colis1642.html (Archived by WebCite® at http://www.webcitation.org/6oVm9C51f)
Vårheim, A. (2014). Trust in libraries and trust in most people: Social capital creation in the public library. The Library Quarterly, 84(3), 258-277.
_||_