سواد دیجیتال مدیران و میزان به کارگیری الگوی مدیریت سایبرنتیک در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
الموضوعات : دانش شناسیحمید امان الهی نیک 1 , فاطمه نوشین فرد 2 , سعید امان الهی نیک 3
1 - مدیر روابط عمومی، اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی- دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
2 - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
3 - کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
الکلمات المفتاحية: سایبرنتیک, سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران, سواد دیحیتال, مدیریت سایبرنتیک,
ملخص المقالة :
هدف: هدف از انجام این پژوهش شناسایی نقش سطح سواد دیجیتال مدیران در میزان به کارگیری الگوی مدیریت سایبرنتیک در مرکز اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران میباشد. روشپژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش انجام پژوهش پیمایشی- تحلیلی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل 97 نفر از مدیران و سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران میباشد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته شده مدیریت سایبرنتیک و پرسشنامه 32 گویه ای سواد دیجیتال استفاده شد. میزان ضرایب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه سواد دیجیتال 819/0 و برای پرسشنامه مدیریت سایبرنتیک 808/0 محاسبه شده است. برای بررسی و آزمون فرضیه ها و بررسی روابط علّی متغیرهای موجود در پژوهش از مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار PLS استفاده شده است. یافته ها: بررسی و آزمون مدل مفهومی پژوهش حاکی از قوت مدل مفهومی در پیشبینی متغییرها دارد. همچنین بین سطح سواد دیجیتال و مؤلفههای آن با میزان به کارگیری الگوی مدیریت سایبرنتیک رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد کهرابطه تنگاتنگ بین سطح سواد دیجیتال و پیاده سازی الگوی مدیریت سایبرنتیک در سازمان ها به عنوان پیش زمینهای جهت ایجاد سازمانی سالم به لحاظ دوام، بقا، سازگاری و کنش در مقابل تغییرات و تهدیدات محیطی و خارجی وجود دارد.
افشاری، م.؛ کوثری پور، م.؛ هنری، حبیب (1393). بررسی کارکردهای سیستم مدیریت CM در تثبیت شاخصههای سلامت سازمانی در سازمانهای ورزشی. مطالعات مدیریت ورزشی، 6(25)، 101-122.
ابراهیمی، س.؛ فرج پهلو، ح. (1389). رویکردی سایبرنتیکی به سیستم داوری مقلات در مجلات علمی. فصلنامه کتاب، (82)، 186-198.
بذرافشانمقدم، م.؛ صباغیان، ز.؛ آراسته، ح.ر.؛ شعبانیورکی، ب. (1386). جایگاه الگوی سایبرنتیک در اداره دانشگاهها مورد: دانشگاه فردوسی مشهد. مطالعات تربیتی و روانشناسی، 8(1)، 5- 32.
بیرن ب. (2003). دانشگاهها چگونه کار میکنند: سازمانهای علمی و رهبری آن از منظر سایبرنتیک. مترجم: حمیدرضا آراسته، تهران: موسسه پژوهشاتی و انتشاراتی آموزش عالی.
حافظنیا، م، ر (1380). مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی. چاپ هشتم، تهران: انتشارات سمت.
دادخواه، رضوان (1390). میزان کاربرد و جایگاه الگوی سایبرنتیک در اداره کردن اداره کل تربیت بدنی استان اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
زندی مهران، ی.؛ هاشمی گلپایگان، م.ر. (1385). مطالعه سیستم ژنتیک به عنوان یک سیستم سیبرنتیک. مهندسی پزشکی، 6(67),6-7.
شهپرتوفیق، آ.؛ دلدار، ا.؛ رمضانی، ر.ا...(1393). میزان به کارگیری الگوی مدیریت سایبرنتیک در ادارات کل ورزش و جوانان استانهای منتخب کشور. پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، 1(9)، 11-22.
غلامزاده، ا. (1377). سایبرنتیک و نقش آن در ایجاد سیستمهای اطلاعاتی: مبانی نظری سیستم مدیریت اطلاعات پایه لجستیک. تهران: دانشگاه امام حسین.
قربانیزاده، وجه ا...؛ اسدپور، ا. (1389). نقش مدیریت کنکاش- سیبرنتیک در فرایند یادگیری سازمانی. فصلنامه مطالعات مدیریت صنعتی، 6(16)، 125- 166.
مصطفی جهانگیر، م. (1393). مفاهیم نوین سواد در جامعه دانایی محور. قابل دسترس در: http://mjahangir.ir
Beer Stafford (2004). What is Cybernetics? Kybernetes, 33(3/4), 853-863.
Billeter -Frey.E.P. (2001). Economics and cybernetics, Kybernetes, 30 (9),1139 – 1140.
Costa, C. A. (2005). The Status And Future of Sport Management: A Delphi Study. Journal Sport Management, 117-142.
Espinosa, A.; Leonard, A (2009). Introduction to this special issue ‘action research in organisational cybernetic. Systemic Practice and Action Research, 22 (4): 219 - 221.
Fang. Z, Wang.Q, Wei.H, (2012).Functional analysis model for selecting leading industry under grey information. Kybernetes, 41 (7),851 – 859.
Gritsenko, V. I… [et al] (2003). Cybernetics and biomedicine: The state of the art and problems of development. Cybernetics and System Analysis, 39 (4), 626 - 632.
Kafai, Yasmin B.; Peppler, Kylie A. (2011).Youth, Technology, and DIY: Developing Participatory Competencies in Creative Media Production. Review of Research in Education, 35, 89-119, available at: http://rre.sagepub.com/content/35/1/89.full
Latin, R. V. (1991). Cybernetics and network management (viable system modeling). Systemic Practice and Action Research, 4 (4), 339 - 360.
Levesque, L. (1996). Factors influencing creativity in top executives. Unpublished Ph. D. dissertation, University of Massachusetts, Amherst, M.
Meyers. R. A (2001), Encyclopedio of Physical Science & Technology, (3rded), New York: Academic Press.
Ojedokun, A. A. (2007). Information literacy for tertiary education students in Africa. Ibadan: Third World Information Services Limited.
Rodrigues Carl A(2007). Cybernetic-Scanning Management, Utilizing peoples and organizations and energies to attain greater efficiency. Kybernetes, 36(1),17-31.
Rose. J. N. (2003). How much cybernetics can you handle?.Kybernetes, 32 (5):728 – 737.
Rowe (2010). The cybernetics of organizing: management and leadership. Kybernetes, 39(7), 1100 – 1111.
Rudall. B. H. (2000).Cybernetics and systems in the 1980s. Kybernetes, 29 (5), 595 – 611
Schwaninger M, (2004). What can cybernetics contribution to the conscious elution of organization and society?. Journal systems Research and Behavioral Science. 21, 515- 527.
Searight, H. R.; Openlander, P. (1988). Interactional psychotherapy from a cybernetic overview clinical implication. Journal of Contemporary, 18 (1), 28 -45.
Tamburrini, G.; Datteri, E. (2005). Machine experiments and theoretical modelling: From cybernetic methodology to neuro- robotics. Minds & Machines, 15 (3 - 4), 335 - 358
Wiener, N. (1948). Cybernetics or control and communication in the animal and the machine. Cambridge Massachusetts: The Technology Press. New York.
Yolles. z. & Ye. M. (2010). Cybernetics of Tao. Kybernetes. 39(4), 527-552.
Zouwen, J. V. & Johannes, S. (2003). Control processes in survey interviews: A cybernetic approach. Paper presented at the Fourth international conference on sociocybernetics; 2003 June 29; Corfu, Greece.
_||_