بررسی موانع مؤثر بر جذب و استفادهی کاربران از خدمات کتابخانههای عمومی: مطالعه موردی شهر دزفول
الموضوعات : دانش شناسیثمانه السادات قاضی دزفولی 1 , سارا سعیدی زاده 2
1 - کارمند، نهاد کتابخانه های عمومی، شهرستان دزفول
2 - کارمند، نهاد کتابخانه های عمومی، شهرستان دزفول
الکلمات المفتاحية: کتابخانههای عمومی, دزفول, موانع شخصی, موانع کتابخانهای, جذب کاربر,
ملخص المقالة :
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی موانع مؤثر بر جذب و استفادهی کاربران از خدمات کتابخانههای عمومی شهردزفول است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوهی اجرا پیمایشی توصیفی است و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفته است. با توجه به تعداد کل اعضای این کتابخانهها 382 نفر به صورت تصادفی انتخاب، و پرسشنامهها توزیع شدند، پس از توزیع پرسشنامهها 309 نفر به سئوالات پاسخ دادند. دادهها پس از جمعآوری با استفاده از نرم افزار آماری SPSSتجزیه وتحلیل شدند و از آمار توصیفی و جداول فراوانی و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده گردید. یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که به ترتیب اولویت، موانع شخصی در استفاده و جذب افراد تمایل به استفاده از اینترنت در رتبه اول، مشغله زیاد تحصیلی،کاری، شخصی در رتبه دوم و ترجیح دادن سرگرمیهای دیگر در رتبه سومو موانع مؤثرکتابخانهای، کمبود شرایط رفاهی مناسب در رتبه اول، کمی تبلیغات تلویزیونی در رتبه دوم، عدم تبلیغات محلی و منطقه ای مناسب درجایگاه سوم قرار دارند. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که افزایش استفاده کاربران از خدمات اینترنتی و گوشیهای همراه به عنوان اولین و مهمترین مانع جذب شخصی و کمبود شرایط رفاهی در کتابخانه های عمومی دزفول اولین مانع کتابخانهای موثر در عدم جذب و استفاده از خدمات این کتابخانه هاست و همچنین نتایج نشان داد که افزایش میزان تحصیلات افراد سطح خواسته آنها را از شرایط فیزیکی کتابخانهها و استفاده از خدمات کتابخانه ها بیشتر میکند و مردان نسبت به زنان موانع شخصی بیشتری در استفاده از خدمات کتابخانههای عمومی شهردزفول دارند.
_||_