بررسی رابطه بین رهبری دانش با بهبود سازمانی از دیدگاه کتابداران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران
الموضوعات : دانش شناسیهستی سهرابی 1 , سید علی اصغر رضوی 2 , لیلی طاهرخانی 3
1 - کارشناس
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحدبابل و دانشجوی دوره دکترای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
3 - دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی
الکلمات المفتاحية: کتابداران, شهر تهران, دانشگاههای دولتی, رهبری دانش, بهبود سازمانی, کتابخانههای مرکزی,
ملخص المقالة :
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه رهبری دانش با بهبود سازمانی از دیدگاه کتابداران کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی شهر تهران است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه کتابداران کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی شهر تهران تشکیل می دهند که مجموعاً 140 نفر می باشند. جهت گردآوری داده از دو پرسشنامه رهبری دانش ویتالا (2004) و بهبود سازمانی اورتون (2007) استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آمار توصیفی، آزمون های آماری و از نسخه 19 نرم افزار اس پی اس استفاده شده است. یافته ها: نشان داد که وضعیت رهبری دانش با 6005/3 درصد و بهبود سازمانی با 5500/3 درصد در بین کتابداران کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی شهر تهران بالاتر از حد متوسط قرار دارد. همچنین، بین رهبری دانش و بهبود سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: می توان چنین نتیجه گیری نمود که بین رهبری دانش و بهبود سازمانی کتابداران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. تحلیل رگرسیون چندگانه نیز در این پژوهش نشان داد رهبری دانش توان پیش بینی بهبود سازمانی را دارد. از بین مولفه های رهبری دانش، مؤلفه گرایش به یادگیری بیشترین تأثیر را در پیش بینی بهبود سازمانی دارد
ابزری، م.؛ اعتباریان، ه.؛ ظهرابیاصل، ع. (1386). تاثیر فناوری اطلاعات بر بهبود عملکرد سازمانی در صداوسیمای مرکز کهکلویه و بویر احمد با استفاده از الگوی کارت امتیازی متوازن. مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان، 19 (2)، 1-12.
احتشامرائی، ر.؛ محرابی، ج. (1395). تاثیر فناوری اطلاعات بر بهبود عملکرد سازمانی در سیستمهای هوشمند بانکداری( بانک صادرات شعب تهران). فصلنامه رسالت مدیریت دولتی،7(21).
اردلان، م.؛ اسکندری، ا.؛ گیلانی، م. (1391). رهبری دانش، هوش سازمانی و اثربخشی سازمانی. مطالعات مدیریت راهبردی. 12، 71-100.
اردلان، م.؛ اسکندری، ا.؛ گیلانی، م. (1393). بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و هوش سازمانی کارکنان با مدیریت سرمایه فکری. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 71، 148-123.
اسماعیلی، م.؛ امیری، ز. و فرخی، م. (1394). تاثیر رهبری اشتراکی بر اثربخشی کارگروهی نقش میانجی: تسهیم دانش. مطالعات رفتار سازمانی، 4(5)، 25-50.
برزگر، ز.؛ ملکی آوارسین؛ یارمحمدزاده، ف. (1393). مقایسه میزان کاربست مدیریت دانش در مدارس راهنمایی آموزش و پرورش تبریز. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، 8 (1)، 89-59.
برومند، ز. (1373). بهبود و بازسازی سازمان با فنون علم رفتاری برای بهبود سازمان. تهران: نشر هور.
پورکیانی، م؛ ایرانمنش، سحر. (1393). نگرش سیستمی و بهبود سازمانی. همایش مدیریت تحول در سازمانها با رویکرد علوم رفتاری.
جمشیدیان، م. (1385). فرایند مداخله بهبود سازمانی در تغییر و تحول سازمانهای دولتی ایران. مجله شیخ بهایی، 5، 7-18.
جعفری، س. (1394). بررسی روابط بین نوع جهان بینی رهبری دانش و جو سازمانی در دانشگاه شیراز، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه شیراز، شیراز.
حاجیکریمی، ع.؛ منصوریان، ت. (1391). بررسی و تبیین نقش مدیریت دانش مشتری در بهبود عملکرد سازمانی. فصلنامه کاوشهای مدیریت بازرگانی. 4(8)، 92-75.
زارع، ف.؛ ابراهیمینژاد، م.؛ رضایی، ز.؛ حسینی، س. ( 1393). بررسی نگرش مدیران در رابطه با پیادهسازی منابع سازمانی و نقش آن بر بهبود سازمانی. دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت چالشها و راهکارها.
سهرابی، م. (1395). بررسی رابطه بین رهبری دانش با مدیریت سرمایه فکری در بین معلمان مداری شهرستان پاکدشت. چهارمین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی.
http://www.civilica.com/paper-epsconfo4- epsconfo4-420html.
صفری محسنآباد، ا.؛ عاشوری، ا. ( 1395). نقش رهبری دانش بر اقدامات مدیریت دانش و عملکرد نوآوری شرکتهای تولیدی و تجاری استان گیلان. ماهنامه پژوهشهای مدیریت و حسابداری. 28، 43-57.
فتحی، ف.؛ سیدعامری، م.ح.؛ قادرزاده، ج. (1394). ارتباط بین رهبری دانش و توانایی جذب دانش در ادارات کل ورزش و جوانان غرب ایران. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش. (3)، 9، 98-87.
فیض، د.؛ جعفری، س. (1393). روابط ساختاری جهانبینی رهبری دانش و جو توسعهای. فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران. 6(4)، 135- 160.
قنبری، س. و اسکندری، ا.(1391). بررسی رابطه بین رهبری دانش با مدیریت سرمایه فکری. مدیریت دولتی، 14، 89-112.
عبداللهی، ص.؛ میرزایی دریانی، ش. (1393) . تحول استراتژیک(چرخه سریع بهبود سازمان). تهران: سبزان.
عطافر، ع.؛ صالحنیا، م. (1386). بهبود سازمانی: مفاهیم، اهداف، چالشهای پیادهسازی. قابل دسترسی در سایت http://skhiec.blogsky.com/www.
کاظمزاده، م.؛ سلیمی، ف. (1394). بررسی تاثیر کار تیمی در بانک ملی شهرستان همدان. دومین کنفرانس بینالمللی اقتصاد.
http://www.civilica.com/paper- vallasroz- vallasroz-109html.
کشاورز، ل.؛ فراهانی، ا.؛ اعظمیان بیدگلی، ا. (1395). تدوین مدل ارتباطی رهبری دانش با مدیریت سرمایه فکری. مدیریت منابع انسانی در ورزش، 4 (1). 99-87.
محمدی، ح؛ رنجبر، م. (1391) . آموزش ضمن خدمت و بهبود سازمانی. فصلنامه مدیریت بر آموزش انتظامی. 3(4)، 15-25.
مظلومی، ن؛ زمانی، م.؛ سید نقوی، م.؛ ربانی، ع. (1393). رابطه یادگیری سازمانی، بهبود مستمر و اعتماد میان سازمانی با عملکرد سازمانی شرکتهای نمایندگی خدمات بیمهای. پژوهشنامه بیمه، 29(2). 163-182.
معطوفی، ع.؛ تاجدینی، ک.؛ آقاجانی، ح . (1389). نقش گرایش به یادگیری بر نوآوری و عملکرد سازمانی. نشریه چشمانداز مدیریت بازرگانی، 10(4)، 58-71.
موغلی، ع.؛ سپندآسا، م. (1394). نقش رهبری دانشمحور در اقدامات مدیریت دانش. اولین همایش بینالمللی حسابداری. حسابرسی مدیریت و اقتصاد اصفهان.
موغلی، ع.؛ غفوریانپور، س. (1393). نقش رهبری دانش و آموزشهای ضمن خدمت بر بهبود اثربخشی سازمانی. دومین کنفرانس بین المللی مدیریت چالشها و راهکارها.
هویدا، ر.؛ سیادت، ع.، نیکبخت، ا.، و مقدم، ا (1389). پارادایم مدیریت دانش. اصفهان: انتشارات ارکان دانش.
Alavi, M. and Leidner, D. E. (2001). Review: Knowledge Managementand Knowledge Management Systems: Conceptual Foundations andResearch Issues. MIS Quarterly. (25:1), 107-136.
Chang. W. C., Fan. C. W., Chong. L. (2010). The Study on Relationship Principals Knowledge Leadership and School Competitive Advantage of Elementary Schools. Educational administration
Chen, M.J., Huang, M., and Cheng, Y.C. (2009). Measuring knowledge management performance using competitive perspective. Expert system with Applications,36,8449-8459.nd evaluation, 9, 27-58
Claver-Corte s, Enrique, Zaragoza-sa ez, Patrocinio & pertusa-Ortega, Eva. (2007). Organizational structure feature supporting knowledge management processes. Journal of knowledge management. 11(4), 45-57.
Debowski, S. (2006). Knowledge Management, John Wiley & Sons, Milton, QLD.
Dante, M.J., & Sánchez de Pablo, J.D. (2014). The role of knowledge-oriented leadership in knowledge management practices and innovation, Journal of Business Research vailable at: , http: //dx .doi .org.10.1016/j. jbusres.2014.06.022
Fleishman, E.A., Mumford, M.D., Zaccaro, S.J., Levin, K.Y., Korotkin, A.L. & Hein, M.B. (1991). Taxonomic efforts in the description of leader behavior: a synthesis and functional interpretation, The Leadership Quarterly, 2 (4), 245-87.
Garvin, D., Edmondson, A.C. & Gino, F. (2008). Is yours a learning organization?, Harvard Business Review, March, 109-116.
Hirst, G., Knippenberg, V. D., Chen, C.H. & Sacramento. (2011). How Does Bureaucracy Impact onIndividual Creativity? A Cross-Level Investigation of Team Contextual Influences on Goal Orientation Creativity Relationships, Academy of Management Journal, 54(3), 624641
Lakshman, C. & Parente, R. (2008). Supplier-focused knowledge management in the automobile industry and its implications for product performance, Journal of Management Studies, 45 (2), 317-42.
Lakshman, C.(2009). Organizational Knowledge leadership: An empirical examination of Knowledege management by top executive leders. Leadership & Organization Development Journal,30(4),338-364.
Lina G. & Asta S. (2012). Leadership role implementing knowledge transfer in creative organization: How does it work. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 41, 15-22.
Mario J. Donate, Jesús D. Sánchez de Pablo. the role of knowledge-oriented leadership in knowledge management practices and innovation. Journal of Business Research.2015; 68( 2),360–370
Massa, S. & Testa, S. (2009). A Knowlege management approach to organizational competitive advantage: Evidence from the food sector. European management journal. 27(2),129.
Sarabia, M.(2007). Knowledge leadership cycles: An approach from Nonaka's viewpoint. Journal of Knowledge Management, 11(3), 6-15
Viitala R. (2004). Towards knowledge leadership. Leadership &Organization Development Journal, 25(6), 528-544.
Vanderwerf, A. C. (2007),Women and Transformational Leadership UndergraduateHonors in the Major Theses,Florida State University (Arts & Sciences–communication)
Yang, L. Huang, C. Hsu, T.(2014). Knowledge leadership to improve project and organizational performance. International Journal of Project Management ,32 ,40–53
Zhang, L. (2015). Effect of Knowledge Leadership on Knowledge Sharing In Engineering Project Design Teams. Project Management Journal, 46 (5),111– 124.
_||_