به کارگیری استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آردیاِی) در کتابخانههای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از دیدگاه کتابداران
الموضوعات : دانش شناسیطیبه شهمیرزادی 1 , فاطمه پازوکی 2 , محسن حاجی زین العابدینی 3
1 - عضو هیئت علمی مرکز فناوری اطلاعات و اطلاعرسانی کشاورزی. سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی. تهران، ایران.
2 - دکتری علم اطلاعات و دانششناسی. رئیس اداره استاندارد نهاد کتابخانههای عمومی کشور
3 - عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید بهشتی
الکلمات المفتاحية: کتابداران, سازمان تحقیقات, آموزش و ترویج کشاورزی, قواعد توصیف و دسترسی به منبع (آردیاِی), فهرستنویسی توصیفی, نرمافزار سیمرغ,
ملخص المقالة :
هدف: هدف کلی این پژوهش شناسایی وضعیت آشنایی و پذیرش استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آردیاِی) توسط کتابداران سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است که با روش پیمایشی میزان آشنایی 18 نفر از کتابداران شاغل در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با آردیاِی از طریق پرسشنامه در قبل و بعد از آموزش و میزان پذیرش قواعد از سوی آنان سنجیده است. رواییپرسشنامهاز روشاعتبارمحتوا و در سنجشپایایی آنضریبآلفایکرو نباخ831/.وبیشتراز6/بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد. یافتهها: میزان آشنایی کتابداران نسبت به مفاهیم فهرستنویسی در پیش از آموزش به ترتیب به طور متوسط (65/43 درصد) و سپس کم (02/23 درصد) بوده است. اما پس از برگزاری کارگاه آموزشی یکروزه میزان آگاهی آنها نسبت به این مفاهیم به متوسط (62/47 درصد) و سپس زیاد (81/23 درصد) تغییر نمود. در کل دیدگاه کتابداران نسبت به پذیرش آردیاِی موافق بوده است. نتیجهگیری: آمادگی و دیدگاه برای پذیرش قواعد توصیف و دسترسی به منبع (آردیاِی) از سوی کتابداران شاغل در کتابخانههای سازمان بالاتر از سطح متوسط است. ضرورت ارائه آموزشهای کافی به کتابداران برای بهرهگیری از نرمافزار بر اساس تغییرات جدید امتیاز بالایی آورده و جزء اولویتهای اصلی قرار میگیرد.
_||_