بررسی تطبیقی سطح سواد اطلاعاتی دانش آموزان (مورد مطالعه: دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهر اردبیل)
الموضوعات : دانش شناسیعلی اصغر کیا 1 , حسین برزگر 2 , شهریار قلی زاده گللو 3
1 - استاد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران.
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران
3 - دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: اینترنت, جامعه اطلاعاتی, دانش آموزان, سواد طلاعاتی, مهارتهای سواد طلاعاتی,
ملخص المقالة :
هدف: هدف پژوهش حاضر، تبیین مفهوم سواد اطلاعاتی، ارزیابی، مقایسه و تعیین جایگاه میزان سواد اطلاعاتی دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهر اردبیل در سال تحصیلی 1400-1399 و همچنین تأکید بر ضرورت آموزش سواد اطلاعاتی در میان دانش آموزان به منظور درک و تشخیص نیازهای اطلاعاتی، ارزیابی و استفاده بهینه از منابع اطلاعاتی، تولید دانش و یادگیری مادام العمر است.روش پژوهش: این پژوهش به روش تحقیق پیمایشی- توصیفی است. جامعه آماری پژوهش، تمامی دانش آموزان دبیرستانهای دوره دوم دولتی شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 1400- 1399 میباشد. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران396 نفر بدست آمد که برای دقت و اطمینان از نتیجه پژوهش، 400 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند.یافتهها: یافتهها نشان داد که 5/48 درصد از دانش آموزان درک بالایی از نیاز اطلاعاتی خود دارند و مهارت دانش آموزان مورد بررسی با میانگین 7/43 درصد در درک درست نیاز اطلاعاتی بیشتر از حد متوسط است. در استفاده از اطلاعات، 5/63 درصد از دانشآموزان دارای مهارت بالا میباشد؛ و با توجه به میانگین3/29 مهارت دانش آموزان مورد بررسی در استفاده از اطلاعات بیشتر از حد متوسط است.نتیجه گیری: نتایج بررسی حاکی از وجود تفاوت معنیدار میان سطح سواد اطلاعاتی دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانهای دوره دوم دولتی شهر اردبیل، بالاتر بودن سطح سوادطلاعاتی دانش آموزان رشته ریاضی و فیزیک و وجود رابطه معنی دار میان پایگاه اقتصادی - اجتماعی دانشآموزان و وضعیت سواد اطلاعاتی آنان بود.
_||_