مدل شایستگی حرفهای مدیران مدارس به عنوان پیشران مؤثر و کلیدی توسعه پایدار
الموضوعات :محمدرضا رسولی 1 , غفار تاری 2 , حسین بقایی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران.
3 - استادیار گروه برنامه ریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران.
الکلمات المفتاحية: شایستگی حرفهای, توسعه پایدار, مدیران مدارس.,
ملخص المقالة :
هدف از تحقیق حاضر، ارائه مدل شایستگی حرفهای مدیران مدارس به عنوان پیشران مؤثر وکلیدی توسعه پایدار بود. اين پژوهش در زمره تحقیقات كيفى است و برای ارائه مدل شایستگی حرفهای مدیران مدارس به عنوان پیشران مؤثر وکلیدی توسعه پایدار، از راهبرد نظریه داده بنياد اشتراوس و کوربن استفاده شد. در این تحقيق مصاحبه شوندگان از صاحبنظران و اساتید حوزه تعلیم و تربیت شهر تهران انتخاب شدند. با استفاده از روش نمونهگيري نظري، با 20 نفر از صاحبنظران و اساتید حوزه تعلیم و تربیت شهر تهران مصاحبه شد. برای تعیین پایایی فرمهای مصاحبه از روش توافق درون موضوعی دو کدگذار (ارزیاب) استفاده شد و میزان ضریب توافق 84/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش داده بنیاد و کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد و مصاحبهها در محیط نرم افزار مکس کیودای 18 تحلیل شدند. یافتههای تحقیق نشان داد که بر مبناي ارایه مدل شایستگی حرفهای مدیران مدارس به عنوان پیشران مؤثر و کلیدی توسعه پایدار شامل توانمندسازهاي شایستگی مهارتی، شایستگی مدیریتی و شایستگیهاي اخلاق و رفتار حرفهاي، توسعه مدیران، شاخصهای اجتماعی مدیران، تأسیس گروههای کاری جهت ارتقای عملکرد و شایستگی سبز، شایستگیهای نگرشی، شایستگیهای دانشی، شایستگی آموزشی، شایستگیهاي تجاري سازي دانش- مهارت و فناوري، روحیه پرکاری، اصلاح الگوی مصرف، مشارکت در توسعه و حرکت به سمت اقتدار ملی میشود که منجر به تحقق نتايج روحیه پرکاری، اصلاح الگوی مصرف، مشارکت در توسعه ميشوند.
Ahmadi Eftekhari, N., Mani, S., Bakhshi, J., & Mani, S. (2022). Project manager competencies for dealing with socio-technical complexity: a grounded theory construction. Systems 10(5), 161. [In Persian]
Boyatzis, R. E. (2008). Competencies in the 21st century. Journal of Management Development, 25(7), 5–12.
Busulwa, R., Pickering, M., & Mao, I. (2022). Digital transformation and hospitality management competencies: Toward an integrative framework. International Journal of Hospitality Management, 102.
Chong, E. (2013). Managerial competencies and career advancement: A comparative study of managers in two countries. Journal of Business Research, 66(3), 345-353.
Fischer, D., King, J., Rieckmann, M., Barth, M., Büssing, A., Hemmer, I., & Lindau-Bank, D. (2022). Teacher Education for Sustainable Development: A Review of an Emerging Research Field. Journal of Teacher Education, 73(5), 509-524.
Heydari, R. (2022). Environmental responsibility: analysis of innovative actions of schools [MSc, University of Kurdistan, Faculty of Humanities and Social Sciences]. [In Persian]
Hosseini, S. N. (2021). Relationship between professional competences and professional empowerment of teachers with the academic involvement of first high school girls in Tankabon city in the academic year 1399-1400 [Master's thesis, Shafaq Institute of Higher Education]. [In Persian]
Karsikas, E., Meriläinen, M., Tuomikoski, A. M., Koivunen, K., Jarva, E., Mikkonen, K., & Kanste, O. (2022). Health care managers' competence in knowledge management: A scoping review. Journal of Nursing Management, 30(5), 1168-1187.
Kermani, B. (2016). Designing a Competency Model for Hospital Managers and Its Relationship with Hospital Performance Based on the National Accreditation Model (Case Study: Affiliated Hospitals of Iran University of Medical Sciences) [Master's Thesis, Islamic Azad University]. [In Persian]
Koenigsfeld, J. P., Kim, S. H., Cha, J. M., Perdue, J., & Cichy, R. F. (2012). Developing a competency model for private club managers. International Journal of Hospitality Management, 31, 633–641.
Lans, T., Van Wagenberg, C. P., Biemans, H., Hoste, R., & Jung, Y. (2023). Learning apart or together? The relationships of the social interdependence orientation and social competence of owner-managers with their social learning behaviour and firm performance within a Korean small-business context. Human Resource Development International, 26(1), 29-47.
Lara, F. J., & Salas-Vallina, A. (2017). Managerial competencies, innovation and engagement in SMEs: The mediating role of organisational learning. Journal of Business Research, 79, 152-160.
Lim, J. S., Darley, W. K., & Marion, D. (2017). Market orientation، innovation commercialization capability and firm performance relationships: the moderating role of supply chain influence. Journal of Business & Industrial Marketing, 32(7), 913-924.
Lucas, M., Bem-Haja, P., Siddiq, F., Moreira, A., & Redecker, C. (2021). The relation between in-service teachers' digital competence and personal and contextual factors: What matters most? Computers & Education, 160.
Mikła, A. (2020). Managerial Competencies Manage ment–A Practical Approach. Education Excellence and Innovation Management, 17909-17915.
Paulienė, R. (2017). Interaction between managerial competencies and leadership in business organisations. Regional Formation and Development Studies, 21(1), 97-107.
Ploum, L., Blok, V., Lans, T., & Omta, O. (2018). Toward a validated competence framework for sustainable entrepreneurship. Organization & environment, 31(2), 113-132.
Purohit, H., & Shah, S. B. (2018). Managerial competencies and organisational performance: A literature review. ZENITH International Journal of Multidisciplinary Research, 8(1), 163-171.
Riazi, M. (2015). measuring the competencies of professional managers and its effect on their performance, Higher Institute of Education and Research of Management and Planning [Master's thesis, Faculty of Management]. [In Persian]
Sami Taher, E. (2022). Examining the dimensions of sustainable development in history textbooks of the introductory stage from the teachers' point of view, Al-Mustafa Al-Alamiya Community [Master's thesis, Higher Education Institute of Science and Education]. [In Persian]
Sancar, R., Atal, D., & Deryakulu, D. (2021). A new framework for teachers’ professional development. Teaching and Teacher Education, 101.
Shamsudin, M. F., & Chuttipattana, N. (2012). Determinants of managerial competencies for primary care managers in Southern Thailand. Journal of Health Organization and Management, 26(2), 258-280.
Spencer, L. M. (1993). Competence at work. New York: Wiley.
Sutaguna, I. N. T., Yusuf, M., Ardianto, R., & Wartono, P. (2023). The Effect Of Competence, Work Experience, Work Environment, And Work Discipline On Employee Performance. Asian Journal of Management, Entrepreneurship and Social Science, 3(1), 367-381.
Swanson, E., Kim, S., Lee, S. M., Yang, J. J., & Lee, Y. K. (2020). The effect of leader competencies on knowledge sharing and job performance: Social capital theory. Journal of Hospitality and Tourism Management, 42, 88-96.
Viitala, R. (2005). Perceived development needs of managers compared to an integrated management competency model. Journal of Workplace Learning, 17(7), 36-41.
Villa, F. T., & Tulod, R. C. (2021). Correlating instructional leadership practices of school administrators with teachers’ competencies. Linguistics and Culture Review, 5(S1), 83-99.