رتبه-بندی شاخصهای تأثیرگذار بر جذب و نگهداری گروههای داوطلب مردمی
الموضوعات :حسین صمدی میارکلائی 1 , حمزه صمدی میارکلائی 2
1 - باشگاه پژوهشگران جوان، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران
2 - Public Administration, Young Researchers and Elite Club, Qaemshahr Branch, Islamic Azad University, Qaemshahr, Iran
الکلمات المفتاحية: دیمتل فازی, تحلیل شبکهای, جمعیت هلالاحمر, دیمتل مبتنی بر تحلیل شبکهای فازی (FDANP),
ملخص المقالة :
بررسی عوامل مؤثر برجذب و نگهداری گروههای جوانان و داوطلب مردمی ارائه خدمات از اهمیت ویژهای در مدیریت استراتژیک جمعیت هلالاحمر برخوردار است، اما مطالعات کمی به بررسی این عوامل در جمعیت هلالاحمر پرداختهاند. براین اساس، هدف از پژوهش حاضر رتبهبندی شاخصهای تأثیرگذار بر جذب و نگهداری گروههای داوطلب ارائه خدمات در جمعیت هلالاحمر با استفاده از رویکرد دیمتل فازی مبتنی بر فرآیند تحلیل شبکه (FDANP) است. تحقیق حاضر یک پژوهش توصیفی- تحلیلی و با کاربرد رویکرد FDANP برای رتبهبندی شاخصهای تأثیرگذار بر جذب و نگهداری گروههای داوطلب ارائه خدمات بود، که در جمعیت هلالاحمر استان مازندران انجام شد. جامعه آماری تحقیق نیز مدیران و کارشناسان جمعیت هلالاحمر استان مازندران بودند، که بهصورت روش هدفمند نظراتشان دریافت گردید. نتایج نشان داد که عوامل مرتبط با نگهداری مهمتر از عوامل مرتبط با بخش جذب است، از میان زیر معیارها هم متغیر فرهنگسازمانی (1255/0)، متغیر ابزارهای فنی، ارتباطات و تبلیغات (1218/0) و متغیر ابزارهای تشویقی (1215/0) بیشترین وزن را به خود اختصاص دادند. از طرفی نیز متغیر مدیریت منابع انسانی (088/0)کمترین وزن و اهمیت را دارد. امروزه سازمانهای غیردولتی (NGOs) و مردمنهاد (GROs) بهطور دائم در مباحث مربوط به ارائه خدمات، مشاوره، جنبشهای اجتماعی، بشردوستی، اعمال خیریه، ایجاد جامعه مدنی و کارآفرینی اجتماعی موردتوجه قرار میگیرند، با این نگاه به مدیران هلال پیشنهاد میشود تا اهمیت آشکارشده برای متغیرهای تحقیق را برای تسهیل فرآیند جذب و نگهداری منابع انسانی بکار گرفته و موردتوجه قرار دهند.
آقاجانی، ح، صمدی میارکلائی، ح.، صمدی میارکلائی، ح. (1392). ارتباط رفتار شهروندی سازمانی و توانمندسازی روانشناختی کارکنان. نشریه مدیریت دولتی، (5)2، 18-1.
پولادی، ع.، افشارپور، ش.، گلستانه، م.، رستمی، ش.، مظفری، م.، شعبانزاده، ع.، رستگارپور، م. (1391). بررسی عوامل موثر بر جذب و نگهداری گروههای داوطلبان، جوانان و امدادی جمعیت هلال احمر استان بوشهر، فصلنامه امداد و نجات، (2)5، 39-31.
رمضانینژاد، ر.، علاالدین، پ. (1387). عوامل موثر در میزان مشارکت داوطلبان جمعیت هلال احمر. فصلنامه امداد و نجات، (1)1، 28-77.
رهنورد، ف.، علمداری، ش.، صادقی، ن. (1388). شناسایی عوامل موثر بر جذب و نگهداری گروههای مردمی داوطلب ارائه خدمات داوطلبانه در جمعیت هلال احمر، فصلنامه امداد و نجات، (2)1، 53-39.
صمدی میارکلائی، ح.، صمدی میارکلائی، ح. (1394). شناسایی و سنجش مؤلفههای توانمندسازی روانشناختی در محیط کار و بررسی ارتباط علّی آن با فرهنگ سازمانی. فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، (26)7، 142-117.
صمدی میارکلائی، ح.، صمدی میارکلائی، ح. (1393). بررسی رابطه توانمندسازی روانشناختی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان مدارس. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، (2)8، 114-89.
صمدی میارکلائی، ح.، صمدی میارکلائی، ح. (1394). بررسی تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر اشتراکگذاری دانش میان کارکنان زن اداره آموزش و پرورش استان مازندران. فصلنامه مطالعات دانش شناسی، (4)1، 106-87.
صمدی میارکلائی، ح.، صمدی میارکلائی، ح.، احمدی، م. (1395). ارائه الگوی جهت سنجش تعاملات علّی میان عوامل مؤثر بر رفتار شهروندی سازمانی در آموزش عالی: مطالعهای در دانشگاه مازندران با استفاده از تکنیک دیمتل. نشریه رسالت مدیریت دولتی، (3)74، 49-33.
صمدی میارکلائی، ح.، احمدی، م. (1395). تبیین عوامل مؤثر بر توسعة رفتار شهروندی سازمانی در نظام آموزش عالی با استفاده از تکنیک دیمتل. نشریه نامه آموزش عالی، (34)9، 65-42.
صمدی میارکلائی، ح.، صمدی میارکلائی، ح. (1395). ارتقاء سطح تعهد سازمانی در سازمانهای مردم نهاد: تبیین نقش راهبردیِ رضایت شغلی از طریق مدل معادلات ساختاری، نشریه جامعهشناسی نهادهای اجتماعی (در دست چاپ).
صمدی میارکلائی، ح.، صمدی میارکلائی، ح.، بابایی، ع. (1391). ضرورت و اهمیت نقش هلال احمر در حوادث و بلایای طبیعی در مدیریت بحران، فصلنامه امداد و نجات، (3)4، 107-94.
صمدی میارکلائی، ح.، آقاجانی، ح.، صمدی میارکلائی، ح. (1394). تبیین ظرفیت و فرهنگ کارآفرینانه در دانشگاه علوم پزشکی بابل از طریق روش تحلیل فازی. نشریه علمی و پژوهشی آموزشدر علومپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، (21)15، 145-134.
صمدی میارکلائی، ح.، صمدی میارکلائی، ح.، مشازمینی، م. (1394). توسعه کارآفرینی گامی در جهت پیشبرد اهداف اقتصادی و اجتماعی شیلات: تبیین و رتبهبندی عوامل محیطی (زمینهای) مؤثر با استفاده از رویکرد دلفی فازی و AHP فازی. نشریه پژوهشی علمی شیلات ایران، (3)24، 138-125.
صمدی میارکلائی، ح.، صمدی میارکلائی، ح. (1394). تبیین عوامل رفتاری مؤثر بر نوآوری و کارآفرینی در جهت پیشبرد اهداف اقتصادی شیلات (مطالعهای در شیلات استان مازندران). فصلنامه بهرهبرداری و پرورش آبزیان، (4)3، 105-91.
کرمی، س. (1391). رابطه سلامت روان و رضایت شغلی در امدادگران و کارکنان غیرامدادی جمعیت هلال احمر (مطالعه موردی: استان سمنان)، فصلنامه امداد و نجات، (4)7، 51-40.
کسائی، م.، فرخ، م.، طلائی، ح. (1391). رتبه بندی و انتخاب توانمندسازندههای تولیدی برای رسیدن به تولید چابک به کمک روشهای ای.ان.پی و دیماتل (مطالعه موردی: گروه بهمن موتور). مدیریت صنعتی، (2)4، 152-135.
کاظمی، م.، علیزاده، ع. (1393). بکارگیری رویکردی ترکیبی از فرآیند تحلیل شبکهای و دیمتل جهت انتخاب رسانهی تبلیغاتی. تحقیق در عملیات و کاربردهای آن، (4)11، 58-39.
Armestrang, M. (2008). Strategic human resource management:4th Edition. London.
Altuntas, S., Dereli, T. (2015). A novel approach based on DEMATEL method and patent citation analysis for prioritizing a portfolio of investment projects. Expert Systems with Applications. 42(3), 1003–1012.
Büyüközkan, G., & Çifçi, G. (2012). A novel hybrid MCDM approach based on fuzzy DEMATEL, fuzzy ANP and fuzzy TOPSIS to evaluate green suppliers. Expert Systems with Applications, 39(3), 3000–3011.
Chou, Y. C., Sun, C. C., & Yen, H. Y. (2012). Evaluating the criteria for human resource for science and technology (HRST) based on an integrated fuzzy AHP and fuzzy DEMATEL approach. Applied Soft Computing, 12(1), 64–71.
Chen, F. H., Hsu, T. S., & Tzeng, G. H. (2011). A balanced scorecard approach to establish a performance evaluation and relationship model for hot spring hotels based on a hybrid MCDM model combining DEMATEL and ANP. International Journal of Hospitality Management, 30(4), 908–932.
Fontela, E., Gabus, A. (1976). The DEMATEL Observer, DEMATEL 1976 Report. Switzerland, Geneva, Battelle Geneva Research Center.
Lin, C-L., & Tzeng, G-H. (2009). A value-created system of science (technology) park by using DEMATEL. Expert Systems with Applications. 36(6), 9683–9697.
Lee, W. S., Huang, A. Y., Chang, Y. Y., & Cheng, C. M. (2011). Analysis of decision making factors for equity investment by DEMATEL and Analytic Network Process. Expert Systems with Applications, 38(7), 8375–8383.
Lin, C.-L., & Tzeng, G.-H. (2009). A value-created system of science (technology) park by using DEMATEL. Expert Systems with Applications, 36(6), 9683–9697.
Jeng, D. J.-F., & Tzeng, G.-H. (2012). Social influence on the use of clinical decision support systems: revisiting the unified theory of acceptance and use of technology by the fuzzy DEMATEL technique. Computers & Industrial Engineering, 62(3), 819–828.
Liu, C. H., Tzeng, G. H., & Lee, M. H. (2012). Improving tourism policy implementation–The use of hybrid MCDM models. Tourism Management, 33(2), 413–426.
Liu, C. H., Tzeng, G. H., Lee, M. H., & Lee, P. Y. (2013). Improving metro–airport connection service for tourism development: Using hybrid MCDM models. Tourism Management Perspectives, 6, 95–107.
Saaty, T. L. (1996). Decision making with dependence and feedback: The analytic network process (Vol. 4922). Pittsburgh: RWS publications.
Saaty, T. L. (2004). Fundamentals of the analytic network process—Dependence and feedback in decision-making with a single network. Journal of Systems science and Systems engineering, 13(2), 129–157.
Tzeng, G-H., Chen, W-H., Yu, R., & Shih, M-L. (2010). Fuzzy decision maps: a generalization of the DEMATEL methods. Applied Soft Computing. 14(11),1141–1150.
Tadić, S., Zečević, S., & Krstić, M. (2014). A novel hybrid MCDM model based on fuzzy DEMATEL, fuzzy ANP and fuzzy VIKOR for city logistics concept selection. Expert Systems with Applications, 41(18), 8112–8128.
Tzeng, G.-H., Chiang, C.-H., & Li, C.-W. (2007). Evaluating intertwined effects in e-learning programs: A novel hybrid MCDM model based on factor analysis and DEMATEL. Expert Systems with Applications, 32(4), 1028–1044.
Wu, W. W., & Lee, Y. T. (2007). Developing global managers’ competencies using the fuzzy DEMATEL method. Expert Systems with Applications, 32(2), 499–507.
Wu, H. H., & Chang, S. Y. (2015). A case study of using DEMATEL method to identify critical factors in green supply chain management. Applied Mathematics and Computation, 256, 394–403.
Xia, X., Govindan, K., & Zhu, Q. (2015). Analyzing internal barriers for automotive parts remanufacturers in China using grey-DEMATEL approach. Journal of Cleaner Production, 87, 811–825.
Yeh, T-M., Huang, Y-L. (2014). Factors in determining wind farm location: Integrating GQM, fuzzy DEMATEL, and ANP. Renewable Energy, 66, 159–169.
Wang, Y. L., & Tzeng, G. H. (2012). Brand marketing for creating brand value based on a MCDM model combining DEMATEL with ANP and VIKOR methods. Expert Systems with Applications, 39(5), 5600–5615.
_||_