تاثیر تحول فرهنگی مبتنی بر ارزش ها از طریق رهبری استراتژیک و مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی در اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
الموضوعات :نازنین صادق زاده 1 , علیرضا ابراهیم پور 2 , مهناز ربیعی 3 , فائزه درمان 4
1 - دانشجوی دکترای مدیریت و برنامه ریزی امور فرهنگی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب،تهران،ایران
2 - استادیارگروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب،تهران،ایران
3 - استادیار گروه اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب،تهران،ایران
4 - استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب،تهران،ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت دانش, عملکرد سازمانی, رهبری استراتژیک, تحول فرهنگی مبتنی بر ارزش ها,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش تعیین میزان تاثیر تحول فرهنگی مبتنی بر ارزش ها از طریق رهبری استراتژیک و مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی در اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب است. روش پژوهش بر اساس هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی - همبستگی مبتنی بر تجزیه و تحلیل مدل سازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب به تعداد 400 نفرتشکیل دادند که از طریق فرمول کوکران تعداد 196 نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد رهبری استراتژیک سرات و همکاران(2011)، پرسش نامه استاندارد تحول فرهنگی مبتنی بر ارزش ها بارت(2013) ، پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش لاوسون (۲۰۰۳ (و پرسشنامه استاندارد عملکرد سازمانی کاپلان و نورتون(1995) بودکه روایی و پایایی پرسشنامه ها مورد تائید قرار گرفت و تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی مشتمل بر روش مدل سازی معادلات ساختاری (SEM ) و از طریق نرمافزارهای SPSS وPLS اجرا شد.نتایج نشان داد که تحول فرهنگی مبتنی بر ارزش ها از طریق رهبری استراتژیک بر عملکرد سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد که ضریب این تاثیر 77/0 می باشد و از طریق مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد که ضریب این تاثیر 57/0 می باشد و همچنین تاثیر مستقیم بر عملکرد سازمانی نیز معنادار و مثبت می باشد. که ضریب این تاثیر 66/0 است .هر چه میزان تحول فرهنگی مبتنی بر ارزش ها تقویت شود، عملکرد سازمانی نیز تقویت می شود و این امر توسط رهبری استراتژیک و مدیریت دانش افزایش می یابد.
آرجونز، گراد( 1390) تئوری، طراحی و تغییر سازمانی.ترجمه صفر زاده،حسین،دارائی،محمدرضا.موسسه کتاب مهربان نشر.چاپ اول.
رشید علی پور, زهرا, انصاری, منوچهر, سیدجوادین, سیدرضا. (1398). بررسی تأثیر اجرای مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی (نمونه پژوهش: شرکت شیر پگاه). فصلنامه مدیریت راهبردی دانش سازمانی, 2(7), 113-151.
رضایی،علی اکبر. شادالویی،نوریه(1392). بررسی تحول فرهنگی در سازمانها و نهادهای فرهنگی کشور. مجله مدیریت فرهنگی،سال 7، شماره 21،ص1-23.
سفیدگری، عذرا(1394). بررسی تطبیقی اجرای خطمشی تحول فرهنگی در دانشگاه با فرامین و راهبردهای ابلاغی مقام معظم رهبری. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان تهران.
سلیمی،غلامرضا.طهماسبی آقبلاغی،داریوش.شعبانی،مسعود(1398) بررسی رابطه بین مدیریت دانش و استراتژیهای کسب و کار )مطالعه موردی شرکت بهسازان کاوش(.فصلنامه مدیریت کسب و کار، شماره 44 ،ص257-281.
عسگرانی، مرتضی.اصغری، مرتضی(1396) بررسی رابطه بین سبک های رهبری و مدیریت دانش با عملکرد سازمانی در کارکنان شهرداری منطقه 4.پنجمین کنفرانس بین اللملی رویکرد های پژوهشی در علوم انسانی و مدیریت.
فیض ، داود.زارعی، عظیم.محسن زاده، یگانه(1397) بررسی رابطه مدیریت دانش و شکل گیری تفکر استراتژیک با.تبیین نقش میانجی سرمایه فکری در شرکت های دانش بنیان .پژوهش های مدیریت راهبردی، سال 24، شماره 70 ،ص15-44.
قائدامینی هارونی و همکاران(1398) تاثیر رهبری استراتژیک از طریق تفکر استراتژیک برعملکرد سازمانی در شرکت ساپکو ، فصل نامه خط مشی گذاری عمومی در مدیریت،دروه10،شماره34، ص1-14.
قائدامینی هارونی و همکاران(1399) تاثیر رهبری استراتژیک از طریق تفکر استراتژیک برمدیریت دانش در شرکت ساپکو ، فصل نامه خط مشی گذاری عمومی در مدیریت،دروه11،شماره39، ص1-20.
قربانیزاده وجهالله، رودساز حبیب، شریفزاده فتاح، صادقی محمد. تأثیر مدیریت دانش فردی بر عملکرد سازمانی شهرداری تهران. فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. ۱۳۹۸; ۷ (۲۶) :۴۵-۵۸
کریمی ، جواد.زردشتیان، شیرین.حسینی، مریم(1397) تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات و تفکر استراتژیک بر پیاده سازی مدیریت دانش در ادارات کل ورزش و جوانان غرب ایران. مدیریت ارتباطات در رسانه ورزشی ، دوره 6، شماره 21 ، ص:43-52.
کریمی، جواد.عباسی، همایون(1396) تبیین رابطه یادگیری سازمانی و مدیریت دانش با تفکر استراتژیک در کارشناسان وزارت ورزش و جوانان ایران . مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش ، دوره 4، شماره 14 ، ص:21-28.
واعظ قاسمی م., & زاد شفق م. (1398). اثر متقابل رفتارهای رهبری استراتژیک و فرهنگ سازمانی در هماهنگی استراتژیک سیستم های اطلاعاتی و کسب و کار و ادغام سیستم های سازمانی. فصلنامه علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری, 3(17), 89-116. Retrieved
یعقوبی، نورمحمد.شکوهی، جواد.رئیسی شهرویی، حفصه.سیدی، فرزانه(1394). بررسی تأثیر سبکهای رهبری بر عملکرد سازمانی با میانجیگرهای یادگیری و نوآوری سازمانی.فصل نامه . پژوهش نامه مدیریت تحول، سال 7، شماره 14.ص32-56.
Abzari, M., Ranjbarian, B.; Fathi, S., & Ghorbani, H. (2009). The effect ofinternal marketing on market organizational and organizational performance in hotel industry. Journal of Business Management Perspective, 8(31), 25-42.
Aharony, N., 2011, ‘Librarians’ attitudes towards knowledge management’, College & Research Libraries 72(2), 111–126.
Barrett, R. (2013). Liberating the corporate soul. Routledge.
Bhardwaj, Atishree ، Swati Mishra ، Trilok Kumar Jain (2020) Analysis of strategic leadership for organizational transformation and employee engagement. All rights reserved. Selection and peer-review under responsibility of the scientific committee of the International Conference on Newer Trends and Innovation in Mechanical Engineering: Materials Science.
Bontis, N.; Fitz-enz, J. (2002). “Intellectual capital ROI: A current map of human
capital antecedents and consequent”. Journal of Intellectual Capital, 223-247.
Bose, R. (2004). Knowledge management metrics. Journal leadership
organization; 22 (9): 225-238.
Crossan, Mary; Vera, Dusya; Nanjad, Len (2008). “Transcendent leadership: Strategic leadership in dynamic environments”. The Leadership Quarterly, 19, 569-581.
Cummings, T. G., & Worley, C. G. (2008). Organization development and change. Ohio: South-Western Cengage Learning. Dackert, I., Jackson, P., Brenner, S., & Johansson, C. (2003). Eliciting and analyzing employees’ expectations of a merger. Human Relations, 56(6), 705-725.
Elmihewi, I.; Fadzil, F. H., & Mohamed, R. (2014). The effect of institutional factors on the organizational performance through performance measures ofcommercial banks in Libya. Procedia - Social and Behavioral Sciences, International Conference on Accounting Studies, 164, 635–640.
Fadia M. Hegazy, Kamel E. Ghorab. (2014). The Influence of Knowledge Management on Organizational Business Processes’ and Employees’ Benefits. International Journal of Business and Social Science.5 (1):148-172
Ford, D. (2003). Trust and Knowledge Management: The Seeds of Success. Heidelberg,
Germany, Springer-Verlag.
Franklin, J. (2006). Successful implementation of technology projects in the steel
industry: the effect of technology acceptance, organizational culture and leadership.
Doctoral Dissertation. St. Ambrose University.
Gabriel, J& Navarro, C. (2015). Structured knowledge processes and firm
performance: The role of organizational agility of Business Research, retrieved from. Volume 69, Issue 5, Pages 1544-1549
Gürlek, M. and Çemberci, M. (2020), "Understanding the relationships among knowledge-oriented leadership, knowledge management capacity, innovation performance and organizational performance: A serial mediation analysis", Kybernetes, Vol. 49 No. 11, pp. 2819-2846. https://doi.org/10.1108/K-09-2019-0632
Hwanga, Yujong. Hui, Lin. Donghee, Shin (2019). Knowledge system commitment and knowledge sharing intention: The role of personal information management motivation. Journal: International Journal of Information Management, Volume 39, April 2018, Pages 220-227.
Jyoti, J. and Rani, A. (2017), "High performance work system and organisational performance: role of knowledge management", Personnel Review, Vol. 46 No. 8, pp. 1770-1795. https://doi.org/10.1108/PR-10-2015-0262
Khalil, O.; Claudio, A.; Selim, A. (2006). “Knowledge Management: The case of the
Acushnet company”. SAM Advanced Management Journal, 71(3), 34-44.
Lawson, S. (2003). Examining the relationship between organizational culture
and knowledge management. Doctoral dissertation, Nova Southeastern
University. Lear, Lorraine Wendy (2012). The relationship between strategic Leadership and strategic alignment in light-performing companies in south Africa”. Ph. D thesis, Graduate school of business leadership, University of south Africa.
Lopez-Nicolas, C., & Merono Cerdan, A. (2011). Strategic knowledge management, innovation and performance. International Journal of Information Management, 31, 502–509.
Nuhu, N.A., Baird, K. and Appuhami, R. (2019), "The impact of management control systems on organisational change and performance in the public sector: The role of organisational dynamic capabilities", Journal of Accounting & Organizational Change, Vol. 15 No. 3, pp. 473-495. https://doi.org/10.1108/JAOC-08-2018-0084.
Obeso, M., Hernández-Linares, R., López-Fernández, M.C. and Serrano-Bedia, A.M. (2020), "Knowledge management processes and organizational performance: the mediating role of organizational learning", Journal of Knowledge Management, Vol. 24 No. 8, pp. 1859-1880. https://doi.org/10.1108/JKM-10-2019-0553
Oliver, J. (2008). “Knowledge management practices to support continuous
improvement”. Journal of Knowledge Management Practice, 9(4).55-87.
Rus, C. L; Ranas, G., & Baban, A. (2012). Ananalysis of environmental changes, resources and performance: an internal police organization perspective. Procedia-Social and Behavioral, 33, 727-731.
Sanghani P (2009). Knowledge management implementation: holistic framework based on Indian study. Pacific Asia Conference on Information Systems.
Shao, Zhen (2019) Interaction effect of strategic leadership behaviors and organizational culture on IS-Business strategic alignment and Enterprise Systems assimilation. International Journal of Information Management. Volume 44, Pages 96-108.
Tutar, Hasan; Altinoz, Mehmet; Cakiroglo, Demet (2011). “Is ethical Leadership and strategic leadership a dilemma? A descriptive survey”. 7th international strategic management conference. Procedia social and Behavioral Sciences, 24, 1378–1388.
Wendy Lear, L., (2012), The relationship between strategic leadership and strategic alignment in high-performing companies in South Africa. submitted in accordance with the requirements for the degree of Doctor of Business Leadership at the University of South Africa Graduate School of Business Leadership, pp. 1-250.
Yanki, Hartijasti.Gottfried HotmaToar (2015) Assessing Cultural Transformation from Local to Global Company: Evidence from Indonesian PR Company. Procedia - Social and Behavioral Sciences.Volume 172, 27 January 2015, Pages 177-183.
Zaied, A., Soliman Hussein, G&. Hassan, M. (2012). The role of knowledge management in enhancing organizational performance. of Information Engineering and Electronic Business, 4 (5), 27-35.
_||_