طراحی مدل منابع انسانی نظام بانکی کشور در سال 1404
الموضوعات :علیرضا سهرابی 1 , حسن گیوریان 2 , غلامرضا معمارزاده طهران 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی ، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار مدیریت دولتی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، ایران
3 - دانشیار مدیریت دولتی، مدرس و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: ", مدیریت منابع انسانی", جذب شایسته محور", آموزش مهارت محور", ارزیابی عملکرد نتیجه محور", نظام جبران خدمات عدالت محور",
ملخص المقالة :
امروزه اهمیت منابع انسانی به عنوان کارکنان دانشی و مستعد بر کسی پوشیده نیست. این موضوع بهویژه در سازمانهای خدماتی، مثل بانکها، اهمیت مضاعفی یافته است. هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل مدیریت منابع انسانی نظام بانکی در سال 1404 است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان و متخصصین دانشگاهی در حوزه منابع انسانی و مدیران عالی بانکهای ایران و در بخش کمی شامل کارشناسان و مدیران سطوح مختلف بانکها است. روش نمونهگیری در بخش مطالعه کیفی هدفمند و در بخش کمی طبقهای–تصادفی است. در بخش کیفی تعداد 15 نفر در فرآیند مصاحبه و در بخش کمی 241 نفر به عنوان نمونه در این پژوهش مشارکت داشتند. ابزار جمعآوری دادهها شامل مصاحبه و پرسشنامه محققساخته است که بعد ازتایید روایی، پایایی آن 81/0 محاسبه شد. بدین منظور پس از مروری بر ادبیات موضوع، مدل اولیه تنظیم و سپس با استفاده از نظرات خبرگان به روش تحلیل محتوا مدل نهایی طراحی گردید. به منظور تائید ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای شناسایی شده از تحلیل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج این پژوهش دربخش کیفی بیانگر آن است که مولفههای مدیریت منابع انسانی نظام بانکی در سال 1404، 44 مولفه در چهار بعد شامل: نظام جذب و تامین شایستهمحور، نظام آموزش و توسعه مهارتمحور، نظام ارزیابی عملکرد نتیجهمحور و نظام جبران خدمات عدالتمحور میباشد. نتایج این پژوهش میتواند راهنما و یاریگر مدیران بانکها و همچنین بانک مرکزی بهمنظور سیاستگذاری منابع انسانی و طراحی مدیریت منابع انسانی متناسب صنعت بانکداری باشد.
_||_