ارزیابی مدل بلوغ مدیریت دانش در سازمانهای فرهنگی (موردمطالعه: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران)
الموضوعات :
عبدالرضا سبحانی
1
(گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
علی علی محمدی
2
(گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
علیرضا ابراهیم پور،
3
(گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
بهرام علیشیری
4
(گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
اسمعیل کاوسی
5
(گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
الکلمات المفتاحية: مدیریت دانش, بلوغ مدیریت دانش, سازمان فرهنگی شهرداری تهران,
ملخص المقالة :
این پژوهش به روش کمی در سازمان فرهنگی شهرداری تهران انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه مدیران، کارشناسان شاغل در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که درگیر مبحث مدیریت دانش هستند تشکیل میدهند که حدوداً 300 پرسنل میشود. در این تحقیق، جهت نمونهگیری، از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. در این تحقیق از فرمول کوکران برای تعیین حجم نمونه استفاده شد؛ با قرار دادن اعداد در فرمول کوکران، حجم نمونه، 169 نفر تعیین گردید. محقق با استفاده از روش معادلات ساختاری به ارزیابی مدل بلوغ مدیریت دانش در سازمانهای فرهنگی دستیافته است. مقولههای شناسایی شده در قالب ابعاد شش گانه الگوی پارادایمی به صورت شرایط علی (4 مقوله)، مقوله محوری یعنی مدل بلوغ مدیریت دانش، راهبردها (5 مقوله)، شرایط زمینهای (4 مقوله)، شرایط مداخله گر (3 مقوله)، پیامدها (4 مقوله) جای گرفتند. سپس براساس این ابعاد شش گانه الگوی پارادایمی، الگوی مفهومی پژوهش تدوین شد. نتایج تحقیق نشان داد شرایط علی ، شرایط زمینهای ، شرایط مداخلهگر بر راهبردها اثرگذار است و راهبردها بر پیامدها اثرگذار است. همچنین شرایط زمینهای بر مقوله محوری بلوغ مدیریت دانش اثرگذار است.
_||_