شناسایی مولفه های سقف شیشه ای و ارائه مدل ارزیابی آن بر اساس رویکرد آمیخته اکتشافی در شرکت ملی پخش فراورده های نفتی
الموضوعات :آرزو شفی 1 , حسین فهیمی تبار 2 , مجتبی احمدی 3 , سید حسین دانش 4 , محمد حیدری گوجانی 5
1 - نویسنده مسئول ، دکترای مدیریت دولتی (گرایش مدیریت منابع انسانی ) ، مسئول امور کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه اصفهان
2 - مدیر کل آموزش ، برنامه ریزی نیروی انسانی و تحول اداری وزارت نفت
3 - مدیر توسعه منابع انسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران
4 - مدیر منابع انسانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران
5 - دکترای مدیریت دولتی (گرایش مدیریت منابع انسانی ) ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد اصفهان (خوراسگان ) ، ایران
الکلمات المفتاحية: سقف شیشهای, رویکرد آمیخته, شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران,
ملخص المقالة :
هدف از انجام تحقیق شناسایی شرایط علی ایجادکننده سقف شیشهای، شرایط مداخلهگر و زمینهای موثر بر ایجاد و اعمال سقف شیشهای، استراتژیهای اعمال سقف شیشهای و پیامدهای حاصل از پدیده سقف شیشهای شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی ایران در قالب مدل پارادایمی و سپس ارائه مدل مفهومی آن مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری، بر مبنای رویکرد آمیخته اکتشافی طراحی مدل می باشد. به منظور بررسی روایی دادههای کیفی از روایی سازه، بیرونی، توصیفی و تفسیری و به منظور بررسی قابلیت اعتماد از رویکرد فلینت و همکاران (2002) استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق کیفی در قالب 5 گروه شرایط علی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، استراتژیها و پیامدها طبقهبندی شدند. پس از تدوین مدل، بخش کمی تحقیق، بررسی شد که برای بررسی روایی از روایی محتوایی و سازه استفاده گردید. یافتههای تحقیق نشان داد که هژمونی ارزشهای مرد سالارانه با ضریب تاثیر (۲۶۳/۰)، سیاستهای سازمانی مردانه با ضریب تاثیر (186/0)، مدیریت و سازمانهای مردسالار با ضریب تاثیر (181/0)، پذیرش و تسلیم با ضریب تاثیر (180/0)، فشار انتظارات ناشی از نقش با ضریب تاثیر (171/0)، به ترتیب بیشترین تاثیر را بر عوامل علی و خانواده با ضریب تاثیر (841/0) بیشترین تاثیر را بر عوامل زمینهای داشته و نقش تعدیل گر شخصیت افراد در ورود به لابیگریهای سازمانی با ضریب تاثیر 921/0 به عنوان اثرگذارترین عامل بر شرایط مداخلهگر می باشد. ضمن اینکه موجه سازی با ضریب تاثیر (۹۱۷/۰) به عنوان موثرترین استراتژی در اعمال پدیده شیشهای بوده و مهمترین پیامد سقف شیشهای نیز پیامدهای سازمانی با ضریب تاثیر (۹۴۶/۰) مطرح گردید.
رضاپور، محمد.، قهرمانی، جعفر.، عباسزاده سهرون، یدالله. (1399). شناسایی عوامل شکلگیری سقف شیشهای فراروی ارتقاء زنان در پستهای مدیریتی کشور، فصلنامه علمی-پژوهشی زن و جامعه، 11(44): 93-116.
شفی، آرزو.، اعتباریان، اکبر.، ابراهیمزاده دستجردی، رضا. (1397). طراحی مدل تحلیل ساختاری-تفسیری عوامل مؤثر بر ایجاد سقف شیشهای بر اساس تحلیل دلفی (مطالعۀ موردی: زنان شاغل در ستاد شرکت ملّی پخش فراوردههای نفتی ایران)، مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان، ۱۶(۲): ۵۵-۷۷.
صداقتزادگان، شهناز.، ملکی، امیر.، خسروی، ناهید. (۱۳۹۶). بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با نگرش به ارتقای مشارکت زنان در سطوح مدیریتی، ۲(۴): ۱۱۵-۱۳۸.
علاسوند، فریبا. (1397). عدالت جنسیتی به مثابه یک مفهوم تفسیرپذیر و نامتعین، مطالعات فقهی حقوقی زن وخانواده، 1(1): 59-78.
علیزاده، اعظم.، دانش، پروانه. (1396). تحلیل جامعه شناختی سهمیه بندی جنسیتی در آموزش عالی ایران. مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان, 15(1)، 7-39.
غلامزاده، داریوش.، حقشناس کاشانی، فریده.، محمدخانی، فاطمه. (1394). تأثیر سبک رهبری بر باورهای سقف شیشهای زنان. مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان، 13(3), 275-197.
ملایی، پخشان.، الوانی، سیدمهدی.، زاهدی، شمسالسادات.، علینژاد، علیرضا. (1399). فراتحلیلی بر شناسایی موانع ارتقاء زنان به سطوح مدیریت در سازمانهای دولتی ایران، مشاوره شغلی و سازمانی، 12(42): 199-224.
Ashby, J., Ryan, M., & Haslam, S. (2007). Legal work and the glass cliff: Evidence that women are preferentially selected to lead problematic cases. William and Mary Journal of Women and the Law, 13(3): 775–793.
Bülbül, S. (2020). Glass ceiling in academia revisited: evidence from the higher education system of Turkey, International Journal of Sociology, https://doi.org/10.1080/00207659.2021.1881872
Choi, S., Park, Ch, O. (2018). Glass Ceiling in Korean Civil Service: Analyzing Barriers to Women’s Career Advancement in the Korean Government, Public Personnel Management, 43(1): 118-139. https://doi.org/10.1177/0091026013516933
Cornelius, N. & Skinner, D. (2005). An alternative view through the glass ceiling using capabilities theory to reflect on the career journey of senior women. Women in Management Review, 20(8): 595-609
Edirisinghe, C, L. (2018). The Paradox of Glass Ceiling Effect: A Study on the Individual Barrier and Organizational Barrier among Female Executives in the Selected Large Apparel Industry, Sri Lanka, International Journal of Scientific and Research Publications, 8(8): 123-149.
Hastie, B. (2016). Gender Stereotypes, the Wiley Blackwell Encyclopedia of Gender and Sexuality Studies, https://doi.org/10.1002/9781118663219.wbegss174
Hultin, M. (2003). Some take the glass escalator, some hit the glass ceiling: career consequences of occupational sex segregation. Work Occupational, 30(2): 30–61 .
Loughran, T., & McDonald, B. (2015). Old Glass Ceiling are hard to break: Gender usage Trends in Annual Reports. Studies in Communication Sciences, 77(2): 1-7
Ryan, M. K., & Haslam, S. A. (2007). The glass cliff: Exploring the dynamics surrounding the appointment of women to precarious leadership positions. Academy of Management Review, 32(2): 549–572.
Salvati, M., Piumatti, G., Giacomantonio, M., Baiocco, R. (2019). Gender stereotypes and contact with gay men and lesbians: The mediational role of sexism and homonegativity, Journal of Community & Applied Social Psychology, https://doi.org/10.1002/casp.2412
_||_