بررسی شناخت تربیت فلسفی انسان از دیدگاه ملاصدرا
الموضوعات : علوم اجتماعیمحسن فهیم 1 , سمیه عظیمی 2 , فاطمه دولت آبادی 3
1 - گروه الهیات، دانشکده حقوق، الهیات و معارف اسلامی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
2 - کارشناس ارشد گروه الهیات، دانشکده حقوق، الهیات و معارف اسلامی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
3 - دانشجوی دکتری شیعهشناسی دانشگاه ادیان و مذاهب قم
الکلمات المفتاحية: نفس, تربیت, حکمت متعالیه, تربیت فلسفی,
ملخص المقالة :
تعلیم وتربیت اسلامی اهمیت ویژهای برای انسان قائل است که در راستای آن شناخت ابعاد وجودی انسان نیزتحقق مییابد، ازطرفی هدف اساسی فلسفه تربیت در انسان، تقویت و رشد کمال عقلانی است. پژوهش حاضربا روش توصیفی – تحلیلی، در صدد است با شناخت تربیت فلسفی از دیدگاه ملاصدرا، پاسخی برای تربیت انسان داشته باشد. زیرا آموزش تفکر و تربیت عقلانی و گسترش آن از مهمترین مبانی فلسفه است که موجب علوّ هر بنیانی است. تربیت در فلسفه یعنی رشد خرد بر اساس غایت فلسفه به گونهای که بتواند تحلیل و معنای درستی از زندگی داشته باشد، از آن جا که هدف از آفرینش انسان، تکامل و سعادت است نتایج بدست آمده ی آن نیز که تربیت عقلانی انسان با اتکاء به شناخت نفس است، امری لازم و ضروری است، زیرا از نگاه ملاصدرا کمال نفس منتهی شدن به نور الهی است.
1- ابراهیمی دینانی، غلامحسین، (1368)، معاد از دیدگاه حکیم مدرسی زنوزّی، تهران، انتشارات حکمت.
2- ابنفارس، (2008)، معجم مقیابیس الغة، بیروت، طریق المکار.
3- احمدی، احمد، (1368)، اصول و روشهای تربیت در اسلام، تهران، واحد انتشارات نقش فرهنگ دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی.
4- ارشد ریاحی، علی، اسکندری، حمیدرضا، (1389)، «مراتب تکامل نفس از دیدگاه ملاصدرا»، مجله انسانپژوهی دینی، ش24، صص137-125.
5- الهبداشتی، علی، (1389)، «تربیت فلسفی جوان (معنا، اهداف و روشها)» در مجموعه مقالات چهاردهمین همایش حکیم ملاصدرا، ایران: انتشارات حکمت اسلامی صدرا، صص64-49.
6- امام خمینی، روحالله، (1386)، اربعین (شرح چهل حدیث)، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
7- پرویزی، مهری، (1389)، «حکمت متعالیه، الگوی تربیت فلسفی» در مجموعه مقالات منتخب چهاردهمین همایش حکیم ملاصدرا، ایران: انتشارات حکمت اسلامی صدرا، صص 380-3 67.
8- جوادی آملی، عبدالله، (1375) رحیق مختوم، ج1، قم، مرکز نشر اسراء.
9- حجتی، سیدمحمدباقر، (1376)، اسلام و تعلیم و تربیت، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
10- خسرونژاد، مرتضی، قمی، محسن، شریفانی، محمد (1387)، «نظریه حرکت جوهری پیامدهای فلسفی و تربیتی»، در فصلنامه اندیشه دینی، ش22، زمستان، صص112-91.
11- رهبر، محمدتقی، رحیمیان، محمدحسین، (1386)، آیین تزکیه، قم، بوستان کتاب.
12- زکوی، علی اصغر، (1384)، «تحلیلی از دیدگاه ابنسینا و ملاصدرا در مسئله حدوث نفس» در فصلنامه انجمن معارف اسلامی ایران، ش2، بهار، صص147-119.
13- سجادی، سید جعفر، (1375)، فرهنگ علوم فلسفی و کلامی، تهران، امیرکبیر.
14- فروغی، محمدعلی، (1388)، سیر حکمت در اروپا و حکمت سقراط و افلاطون، تهران، انتشارات هرمس.
15- کارکن بیرق، حبیب، (1389)، «تربیت فلسفی جوان امروز با تأکید بر آموزههای فلسفی حکمت متعالیه» در مجموعه مقالات منتخب چهاردهمین همایش حکیم ملاصدرا، ایران: انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا، صص232-211.
16- ملاصدرا، (1391)، اسفار، ج1،
17- ملاصدرا، (1391)، اسفار، ج8،
18- ملکی، حسن، (1389)، تعلیم و تربیت اسلامی، تهران، عابد.
19- نوروزی، رضاعلی، بابازاده، طاهره، (1389)، «پیامدهای تربیتی نفس از منظر ملاصدرا»، فصلنامه علمی ـ پژوهشی اندیشه نوین دینی، ش23، صص112-91.
20- نیکزاد، محمود، (1381)، کلیات فلسفه تعلیم و تربیت، تهران، انتشارات کیهان.
_||_