شناخت میزان گرایش جوانان به معنویتهای نوظهور و عوامل اجتماعی تأثیرگذار بر آن (دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال)
الموضوعات : علوم اجتماعیحمید پوریوسفی 1 , مقصود فراستخواه 2 , فاطمه تشکر 3
1 - استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
2 - استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
3 - کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
الکلمات المفتاحية: طبقه اجتماعی, هویت یابی, روابط اجتماعی, معنویتهای نوظهور, کالاهای فرهنگی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش برسی میزان گرایش دانشجویان به جنبشهای نوین معنوی برای شناخت بهتر شرایط و چالشهای موجود و نیز میزان تأثیرپذیری این متغیر از عوامل اجتماعی چون مصرف کالاهای فرهنگی، روابط اجتماعی، نحوه هویت یابی و طبقه اجتماعی گروه مورد بررسی است. برای مبانی نظری از نظریات اندیشمندانی چون مارکس، کنت، دورکیم، برگر و دیوی استفاده شده است. روش مطالعه پیمایش بوده و بعد از تعیین حجم نمونه پرسشنامه توسط 384 نفر از جمعیت مورد مطالعه توسط نمونهگیری تصادفی ساده تکمیل شده است. تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرمافزار SPSS و با بهرهگیری از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس و آزمون TوF انجام شده است. بر اساس نتایج حاصل شده رابطه مصرف کالاهای فرهنگی، روابط اجتماعی و نحوه هویت یابی جوانان با گرایش آنها به معنویتهای نوظهور مستقیم و معنی دار است. اما طبقه اجتماعی جوانان، جنسیت و وضعیت تأهل رابطه معناداری با گرایش به معنویتهای نوظهور ندارد.
_||_