بررسی نقش مصرف رسانهای بر سرمایه اجتماعی مهاجرین شهر بهارستان
الموضوعات : علوم اجتماعیحسین محمودیان 1 , سعید مقدس 2 , منیژه جهان شاهی 3
1 - دانشیار گروه جمعیتشناسی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
2 - کارشناسی ارشد جمعیت شناسی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
3 - کارشناس پژوهشگری علوم اجتماعی دانشگاه شیراز
الکلمات المفتاحية: سرمایه اجتماعی, رسانه, بهارستان, مهاجرین,
ملخص المقالة :
نتایج بسیاری از پژوهشها نشان میدهد که میزان سرمایه اجتماعی در ایران روند نزولی طی میکند. از جمله نتایج طرح ملی نگرشهای ایرانیان در موج اول و دوم حاکی از آن است که شاخصهای سرمایه اجتماعی رو به کاهش بوده که برای جامعه ایران بسیار خطرناک است. بررسی علمی و شناسایی رسانههای جمعی که از پیشرفت این روند جلوگیری میکنند و موجب افزایش سرمایه اجتماعی میشوند، امری ضروری است. هدف این پژوهش بررسی میزان سرمایه اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن با تأکید بر مصرف رسانهای در بین مهاجرین شهرستان بهارستان هست. روش تحقیق در این پژوهش پیمایش بوده و از طریق ابزار پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه مهاجران بالای ۱۸ سال واردشده به شهرستان بهارستان بوده است. تعداد 325 نفر از جامعه آماری به شیوه تصادفی سیستماتیک برای مطالعه انتخاب شدند. سرمایه اجتماعی پس از تحلیل عامل به سه بعد اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی و آگاهی و توجه به امور عمومی تقسیم شد. مصرف رسانهای نیز پس از تحلیل عامل به سه بعد رسانه داخلی، رسانه خارجی و اینترنت تقسیم شد. متغیرهای تحصیلات، تعداد اعضای خانواده، مدت اقامت، مصرف رسانه داخلی، اینترنت و مجموع ابعاد مصرف رسانه (کل مصرف رسانه) با کل سرمایه اجتماعی دارای ارتباط معناداری بود. پنج متغیر طبقه اجتماعی، محل تولد، مصرف رسانه داخلی، تحصیلات و اینترنت در مجموع توانستند 48.3 درصد از تغییرات متغیر وابسته (کل سرمایه اجتماعی) را تبیین کنند.
_||_