بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی بر فرهنگ و باورهای دینی (هویت) کاربران مطالعه موردی: کاربران استان اصفهان
الموضوعات : علوم اجتماعیمحمد رستمی 1 , روزیتا جمیلی اسکویی 2 , الهه نشاط 3 , محمدرضا فرقانی 4
1 - عضو باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان
2 - عضو هیات علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهدیشهر، سمنان
3 - دانشجوی مهندسی نرمافزار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
4 - عضو هیات علمی آموزشکده سما دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد
الکلمات المفتاحية: شبکه اجتماعی, انگیزه, فرهنگ و باورهای دینی (هویت), مدّت استفاده, هدف, میزان تحصیلات کاربران,
ملخص المقالة :
شبکههای اجتماعی اینترنتی پایگاه یا مجموعه پایگاههایی هستند که امکانی فراهم میآورد تا کاربران بتوانند علاقهمندیها، افکار و فعالیتهای خودشان را با دیگران به اشتراک بگذارند و دیگران هم این افکار و فعالیتها را با آنان سهیم شوند. یک شبکه اجتماعی، مجموعهای از سرویسهای مبتنی بر وب است که این امکان را برای اشخاص فراهم میآورد که توصیفات عمومی یا خصوصی برای خود ایجاد کنند، یا با دیگر اعضای شبکه ارتباط برقرار کنند و منابع خود را با آنها به اشتراک بگذارند و از میان توصیفات عمومی دیگر افراد، برای یافتن اتصالات جدید استفاده کنند. از بین رفتن زمان و مکان و نقش بیشتر فضا در دنیای مجازی تجلی آشکاری دارد. افراد در مواجهه با این فضای دوم، بنیانهای هویت خود را متزلزل میبینند و دچار تردید و اضطراب میشوند. اگرچه شبکههای اجتماعی مجازی در فرآیند ارتباطات میتوانند دارای تأثیرات مثبت و منفی باشند، پژوهش حاضر بر بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی بر هویت دینی کاربران تأکید کرده است و یکی از آثار فضای مجازی شبکههای اجتماعی را در جوامع، بهخصوص جوامع در حال گذار، ایجاد بحران هویت ملی و دینی میداند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که کاربران نسل سوم بیشترین کاربران فضای مجازی در ایران بوده و بیش از نسلهای دیگر در معرض آثار ناشی از شبکههای اجتماعی مجازیاند. نتایج نشان میدهد که بین میزان استفاده کاربران از شبکههای اجتماعی و هویت دینی آنان رابطه معناداری وجود دارد. هر چه میزان استفاده کاربران از شبکههای اجتماعی افزایش یابد احتمال تأثیرپذیری هویت دینی آنها بیشتر است. در این پژوهش با کاربرد روش پیمایش و با استفاده از تکنیک پرسشنامه بر روی 2065 نفر از کاربران بالای 18 سال در شهر اصفهان که از طریق نمونهگیری خوشهایی (در جامعه آماری خانوار) و هدفمند (در جامعه آماری کافینت) با سطح خطای 05/0 و ضریب اطمینان 95 درصد انتخاب، اطلاعات و دادههای مورد نیاز جمعآوری گردید. جهت احتساب اعتبار شاخصها از اعتبار سازهای (با استفاده از تحلیل عامل)، همچنین جهت احتساب روایی شاخصها از ضریب آلفای کرونباخ با دامنه صفر تا یک استفاده شده است. از میان کاربران مورد مطالعه در این پژوهش 7/17 درصد دارای هویت دینی بازتابی، 43 درصد دارای هویت دینی ترکیبی و 3/39 درصد نیز دارای هویت دینی سنتی میباشند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که فضای مجازی شبکههای اجتماعی اینترنتی رابطه معناداری با هویت و فرهنگ دینی کاربران دارد.
_||_