سنخ شناسی سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی (سنخ سازی؛ مدلی برای تحلیل علمی و روشی برای یادگیری موثر در تحقیقات اجتماعی)
الموضوعات : علوم اجتماعیتینا عارف زاده 1 , ژیلا مشهدی میقانی 2 , معصومه مطلق 3
1 - دانشجو
2 - مدیر گروه جامعه شناسی دانشگاه ازاد اراک
3 - استاد جامعه شناسی دانشگاه ازاد اراک
الکلمات المفتاحية: سرمایه اجتماعی, سرمایه فرهنگی, سنخ شناسی,
ملخص المقالة :
چکیدهعلم به طور عام و هر رشته علمی به صورت خاص مملوّ و مشحون از مفاهیم و گزاره هاست. رسالت اندیشمند و صاحب تفکر در هر دانشی، آن است که برای تبیین، تشریح و توصیف واقعیت های اجتماعی فرارو، بتواند از تکثّر،تشتّت و تفرّق مفاهیم، گذر کند و مفاهیم علمی را از طریق شناخت ژرف و عمیق گونه ها و در فرایند سنخ شناسی به بند و زنجیر فهم و ادراک درآورد. چه، به واقع توفیق هر پژوهش به سنخ و گونههایی وابسته است که با آن فراهم آمده، حتی قسمت اعظم معرفتی که درباره جهان زندگی وجود دارد نیز، منبعش از سنخ سازی ذهن بشر است.لیکن، سنخ شناسی دو سازه سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی برای تنویر ذهن مخاطب و انفکاک آن از سایر اشکال مشابه، ضرورتی اجتناب ناپذیر است. جهت حصول به همین مقصود در مقاله حاضر، سرمایه فرهنگی در سنخ متجسّد، عینیتیافته و نهادی و سرمایه اجتماعی نیز در سنخهای بین فردی، میانگروهی و تعمیمیافته مورد تشریح و تدقیق قرار گرفتهاند.فهم و کاربست شیوه تحلیل سنخشناختی ، بویژه در نظام آموزش و در فراگرد تعلیم و پروراندن ذهن منظم و مطبّق (طبقهبندی شده)، بیش از پیش میبایست مطمح نظر متولیان این حوزه خطیر باشد. زیرا تولید و بازتولید مفاهیم مبهم، متناقض و نامنظم، علاوه بر آنکه فرایند استنباط و درک مفاهیم را برای متعلِّم دشوار مینماید ، دایر دانش فراگیر را نیز محدود میسازد.
_||_