بررسی جامعه شناختی علل گرایش نوجوانان به انواع و ژانرهای گوناگون ادبیات داستانی(مورد مطالعه نوجوانان شهر اصفهان)
الموضوعات : علوم اجتماعی
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
دانشکده علوم انسانی -گروه علوم اجتماعی
الکلمات المفتاحية: نوجوانی, ژانر ادبی, گرایشات ادبی, نظریه ی مبنایی,
ملخص المقالة :
این پژوهش با رویکردی تفسیری،به گرایشهای ادبی نوجوانان پرداخته و با دست یابی به دیدگاههای مطلعان کلیدی، سعی دارد تصویری جامع از عوامل و بسترهای موجود فرهنگی-اجتماعی که موجب دگرگونی و تغییر در وضعیت مطالعه و گرایشات ادبی نوجوانان می شود، ارائه دهد.بر این اساس به روش نظریه ی مبنایی به وضعیت گرایشات ادبی نوجوانان از منظر متخصصان حیطه ی نوجوانان پرداخته شده است. برای این منظور تعداد 23 نفر از متخصصان حوزه نوجوان و نوجوانان 12-17ساله به روش نمونه گیری هدفمند و نظری انتخاب شده و پس از اعتماد سازی، اطلاعات مورد نیاز از طریق مصاحبه ی نیمه ساختار یافته جمع آوری و تحلیل داده ها به روش کدگذاری سه مرحله ای انجام شده است.یافته ها نشان می دهد شرایط علی همچون پیرامون نوجوانی، مصرف فرهنگی خانواده و جامعه پذیری، مطالعه را به امری موقت و مسأله دار بدل نموده که در بستر و زمینه هایی چون موانع فرهنگی-اجتماعی-اقتصادی و مسأله نوجوانی و در شرایط مداخله گری گسترش رسانهها، کتاب در امتداد فیلم و ارتقای سواد اطلاعاتی نوجوانان،گرایشهای ادبی نوجوانان را به سوی کتابهای ترجمه شده با ژانرهای هیجانی، طنز و فانتزی سوق می دهد. این مساله پیامدهایی چون سبک زندگی مبتنی بر پرسشگری، هویت چندتکه و انفعال جوانان را به همراه دارد.
_||_