مطالعه ی مقوله ی عدم شکلگیری گفتگو در میان همسران در زندگی مشترک (مورد مطالعه : کارکنان وزارت آموزش و پرورش تهران)
الموضوعات : علوم اجتماعیزهره طاها 1 , حسین ابوالحسن تنهایی 2 , مصطفی ازکیا 3
1 - علوم اجتماعی دانشگاه علوم تحقیقات تهران
2 - دانشیار گروه جامعه شناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران مرکز
3 - استاد تمام گروه جامعه شناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم و تحقیقات ،تهران
الکلمات المفتاحية: گرانددتئوری, عدم شکل گیری گفتگو, کنش متقابل نمادی,
ملخص المقالة :
روابط میان همسران در جریان کنشهای روزمرهی ایشان شکل میگیرد و همین کنشها است که به زندگی خانوادگی آنها معنا میبخشد. به منظور درک چگونگی کنش میان همسران با بهرهگیری از روش کیفی گراندد تئوری و تکنیک مصاحبه عمیق و با روش نمونهگیری هدفمند به بررسی کنش در میان همسرانی که یکی از آنها کارمند وزارت آموزش و پرورش میباشند، پرداختیم.پس از کدگذاری ۱۴ مصاحبه با زوجین به اشباع نظری دست یافتیم. بر اساس یافتههای پژوهش و استنباط نظری محقق، شرایط علی شامل: احساس ناتوانی یا نگرانی در بیان مسائل، احساسات و انتظارات، خودمحوری، عدم تشخیص موقعیت مناسب برای گفتگو، عدم رویکرد مشارکتجویانه و احترام نگذاشتن به نظر دیگری، نابرابری جنسیتی، فقدان مهارت چگونگی گفتگو کردن و نیز شرایط مداخلهگر چون: یکسان انگاری خانوادهها در زمینهی گفتگو، تأثیرات مسائل بوجود آمده در گذشته ، تکرار مسائل گذشته؛ سبب عدم شکلگیری گفتگو در میان همسران میشود. در زمینههایی که گفتگو شکل نمیگیرد، همسران راهبردهایی چون : مشورت نکردن، مشاجره، پرخاشگری نسبت به کودکان و سکوت کردن را اتخاذ میکنند که منجر به احساس فشار روحی و روانی، اتخاذ روشهای متفاوت تربیتی نسبت به فرزندان، درگیری ذهنی ، عدم توافق در زمینههای مختلف، طولانی شدن زمان شناخت، احساس درک نشدن میشود.
_||_