شناسایی ابعاد و مؤلفه های ماندگاری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی (مورد: دانشگاه های آزاد اسلامی استان تهران)
الموضوعات : علوم اجتماعیمریم زارع 1 , کامران محمدخانی 2 , حمیدرضا آراسته 3 , امیر حسین محمد داودی 4
1 - مدیریت آموزش عالی، مدیریت، واحد علوم و تحقیقات ،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، واحد علوم و تحقیقات ،دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
3 - استاد گروه مدیریت آموزشی دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی،تهران ، ایران
4 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی ، ساوه، ایران
الکلمات المفتاحية: دانشگاه آزاد اسلامی, آموزش عالی, ماندگاری دانشجو, ابعاد و مؤلفه های ماندگاری,
ملخص المقالة :
طی چند دهه گذشته بویژه از نیمه دوم سده بیستم میلادی موضوع ماندگاری دانشجو در مراکز دانشگاهی به یکی از مهمترین موضوعات پژوهشی تبدیل شده است . لذا مطالعه حاضر ، ابعاد و مؤلفه های ماندگاری دانشجویان دانشگاههای ایران را شناسایی نموده است. در مرحله اصلی پژوهش، ابتدا ابعاد و مؤلفه های فوق از طریق مطالعه گسترده مبانی نظری و پیشینه تحقیق شناسایی شده و سپس با بهره گیری از مصاحبه نیمه ساختارمند، به تأیید خبرگان این حوزه رسیده است . پس از آن، به منظور تأیید نهایی ابعاد و مؤلفه های تأیید شده در مرحله اول ، توسط500 نفر از دانشجویان دانشگاههای آزاد اسلامی استان تهران که با روش خوشه ای طبقه ای تصادفی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی انتخاب شدند، با بهرهگیری از پرسشنامه محققساخته، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل از تحقیق دو بعد شامل ابعاد زمینه ای و فردی را شناسایی نمود. بعد زمینه ای عبارت اند از مؤلفه خانوادگی، مؤلفه فرهنگی و مؤلفه اقتصادی و بعد فردی عبارت اند از: ارزش تلاش، تعهد به اخذ مدرک تحصیلی، احتمال رسیدن به هدف، کسب موفقیت، انگیزش، خودکارآمدی و ویژگی های شخصیتی می باشد. نتایج حاکی از آن است که ارتقای سطح ماندگاری دانشجویان دانشگاه آزاد در گرو تقویت این ابعاد و مؤلفه ها می باشد.
_||_