بررسی رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه و اهمال کاری تحصیلی با رفتارهای پرخطر مورد مطالعه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر میاندوآب
سیما عبدزاده
1
(
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
)
معصومه آزموده
2
(
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
)
آزاده عبداللهپور
3
(
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران.
)
شعله لیوارجانی
4
(
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
)
الکلمات المفتاحية: دانش آموزان, اهمال کاری تحصیلی, رفتار پرخطر, طرحواره ناسازگار,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه و اهمال کاری تحصیلی با گرایش به رفتارهای پرخطر در دانشآموزان دوره دوم متوسطه (دختر و پسر) شهر میاندوآب انجام شده است. از آنجا که این پژوهش سعی در یافتن الگوی روابط ساختاری بین سازههای مختلف دارد روش آن از نوع مطالعات علی و همبستگی است و جامعه آماری پژوهش شامل 4779 نفر از دانشآموزان دوره دوم متوسطه (دختر و پسر) شهر میاندوآب است که به صورت خوشهای و با کمک جداول تعیین حجم نمونه تعداد 500 نفر به عنوان نمونه اماری انتخاب شدهاند. ابزار سنجش نیز پنج پرسشنامه مجزا شامل؛ طرحوارههای ناسازگار اولیه، اهمال کاری تحصیلی وگرایش به رفتارهای پرخطر بوده است. نتایج حاصل از بررسی فرضیات نشان داده که در فرض اول؛ طرحوارههای ناسازگار اولیه در پیش بینی گرایش به رفتارهای پرخطر در دانش آموزان دوره دوم متوسطه (دختر وپسر) شهر میاندوآب، نقش دارند و در فرض دوم؛ اهمال کاری تحصیلی نیز در پیشبینی گرایش به رفتارهای پرخطر دانش آموزان دوره دوم متوسطه نقش دارند.
_||_