اثر مداخلهای کارگاه انگیزش شغلی بر دلبستگی شغلی معلمان تربیتبدنی
الموضوعات : علوم اجتماعیمحمود رئوف 1 , سعید صادقی بروجردی 2 , بهرام یوسفی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه ترییت بدنی و علوم ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.
2 - استاد گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
3 - دانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
الکلمات المفتاحية: ", دلبستگی شغلی", , "اثر مداخلهای", "انگیزش شغلی", "معلمان تربیتبدنی",
ملخص المقالة :
هدف از این تحقیق بررسی اثر مداخلهای کارگاه انگیزش شغلی بر دلبستگی شغلی معلمان تربیتبدنی استان لرستان بود که از روش نیمهتجربی و کارگاهی (طرح پیشآزمون و پسآزمون) استفاده گردید. از بین 960 معلم تربیتبدنی استان لرستان مطابق جدول مورگان 278 نفر از معلمان بصورت تصادفی انتخاب شد و از طریق دو پرسشنامۀ انگیزش شغلی هرمنس و دلبستگی شغلی کانونگو، دادههای اولیه بدست آمد و در نهایت 54 نفر از معلمین که دارای انگیزش و دلبستگی شغلی پایین بودند گزینش گردید. جهت ارزیابی تغییرات متغیر وابستۀ درونگروهها از آزمون تیهمبسته، برای ارزیابی متغیر وابستۀ بینگروهها از آزمون تی مستقل و از تحلیل کوواریانس به منظور اثربخشی دورۀ انگیزش شغلی بر دلبستگیشغلی استفاده شد. نتایج نشان میدهد شرکت در کارگاه در افزایش انگیزش شغلی و دلبستگی شغلی گروه تجربی تأثیر معنیداری دارد و بعد از گذشت شش ماه از کارگاه، اثر انگیزش شغلی بر دلبستگی شغلی معلمان در طول زمان از پایداری مناسبی برخوردار میباشد.
_||_