ارتباط بین سرمایه اجتماعی با کارآفرینی سازمانی به توجه به نقش مدیریت دانش در ادارات ورزش و جوانان استان تهران
محسن طرهانی
1
(
کارشناس ارشد مدیریت رویدادهای ورزشی، دانشگاه پیام نور واحد گرمسار، گرمسار، ایران
)
ایمان حسنوند
2
(
کارشناش کارآفرینی و نوآوری دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
)
بهنام دهقانی
3
(
کارشناس ارشد مدیریت اماکن ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
)
ابراهیم دلدار
4
(
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران
)
الکلمات المفتاحية: سرمایه اجتماعی, کارآفرینی سازمانی, مدیریت دانش, ادارت ورزش و جوانان استان تهران,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین سرمایه اجتماعی با کارآفرینی سازمانی به توجه به نقش مدیریت دانش در دارات ورزش و جوانان استان تهران بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و همبستگی می باشد. روش انجام تحقیق حاضر بر مبنای هدف از نوع کاربردی و به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان ادارت ورزش و جوانان استان تهران تشکیل میدهند(316=N). نمونهگیری به صورت تصادفی ساده بود، که با توجه به جدول مورگان 169 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها در این پژوهش، از پرسشنامه سرمایة اجتماعی سازمانی «ناهاپیت و گوشال» (1998)، پرسشنامه مدیریت دانش لی و چوی(2003) و پرسشنامه کارآفرینی سازمانی حسینی (1390) استفاده شد. روایی این پرسشنامه ها مورد تأیید اساتید قرار گرفت و پایایی آنها به وسیله آلفای کرونباخ در حد قابل قبولی ارزیابی شد. در این پژوهش از دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. در بخش آمار توصیفی از جداول و نمودارهای توصیفی برای بیان ویژگی های دموگرافیک و توصیفی پژوهش استفاده شد. از شاخص های کشیدگی و چولگی به منظور بررسی توزیع دادهها(طبیعی و یا غیر طبیعی بودن) استفاده و برای بررسی و پاسخ به سؤالات پژوهش و رسم و تدوین مدل اندازهگیری و مدل ساختاری از نرمافزارهای SPSS نسخه 20 و Smart PLS نسخه 0/2 استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین سرمایه اجتماعی و کارآفرینی سازمانی ارتباط معنی داری وجود دارد. مدیریت دانش برای رابطه سرمایه اجتماعی و کارآفرینی سازمانی، نقش تعدیلگری دارد و از نوعِ میانجی جزئی است.