توسعه عملکرد تجاری سیستمهای اطلاعات جغرافیایی (GIS) (مفاهیم ـ کاربردها)
الموضوعات :پرویز رضائی 1 , محمّد طالقانی 2
1 - استادیار گروه جغرافیای طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
2 - استادیار گروه مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
الکلمات المفتاحية: سرویسهای اطلاعات جغرافیایی, سرویسهای توزیع یافته, سیستمهای اطلاعات جغرافیایی, عملکرد تجاری,
ملخص المقالة :
بسیاری از توابع و آنالیزهایی که در یک نرمافزارسیستم اطلاعات جغرافیایی(Geographical Information System) وجود دارد با یک مدل تجاری سازگار میباشند. این مسئله منجر به پیدایش یک گرایش جدید تحت عنوان سرویسهای اطلاعات جغرافیایی(Geographical Information Services) در کنار الگوی رایج سیستمهای اطلاعات جغرافیایی شده است. با استفاده از این الگو هر فرد بدون نیاز به دانش خاصی در زمینه سیستمهای اطلاعات جغرافیایی قادر به استفاده از توانمندیهای آنالیزنرمافزار سیستمهای اطلاعات جغرافیایی خواهد بود. به منظور ایجاد یک سرویس اطلاعات جغرافیایی کامل و صحیح استفاده از الگوی محاسباتی توزیع یافته پیشنهاد شده است. همچنین با توجّه به گستردگی روزافزون استفاده از دستگاههای همراه، ویژهسازی تجاری این سرویسها برای استفاده در دستگاههای همراه بررسی شده است.