سطحبندی روستاهای گردشگرپذیر استان آذربایجان شرقی، بر مبنای توسعهیافتگی کارآفرینی، به منظور تبیین سیاستهای کارآفرینی روستایی
الموضوعات :آی تک داوری 1 , محسن رنجبر 2 , علی توکلان 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه جغرافیا، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه جغرافیا، واحد یادگار امام، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار گروه جغرافیا، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: سطح بندی, سیاست, گردشگرپذیر, توسعه یافتگی, کارآفرینی, فرایند تحلیل سلسله مراتبی, آذربایجان شرقی,
ملخص المقالة :
مقدمه: امروزه کارآفرینی تبدیل به یک سیاست کلیدی برای کشورهای در حال توسعه شده است. ضمن اینکه توسعه گردشگری نیز در روستاهای دارای پتانسیل میتواند نقش مهمی در بهبود شرایط کارآفرینی در بین ساکنان محلی ایجاد کند. در همین راستا، بررسی سطح توسعه یافتگی کارآفرینی در روستاهای گردشگرپذیر آذربایجان شرقی، در راستای تبیین سیاستهای کارآفرینی روستایی ، هدف پژوهش حاضر قرار گرفته است.
هدف: در راستای هدف یاد شده، هدف پژوهش از نوع کاربردی – توسعهای است و از بعد ماهیت، تحلیلی- توصیفی، استنباطی است.
روش شناسی تحقیق : به منظور بررسی میزان برخورداری روستاها از توسعه کارآفرینی، از چکلیستی تکمیل شده توسط کارشناسان استفاده گردید. گویه های مورد نظر این چکلیست شامل: ارائه محصولات و خدمات مختلف، تنوع و انعطافپذیری محصولات و خدمات، استفاده از کارکنان بومی، وجود فروشگاهها و فضای بازار، کاهش فقر و رشد اقتصاد روستا و خودکفایی روستاییان ، مشارکت مردمی در کارآفرینی ، وجود زیرساخت های مناسب بوده است.
قلمرو جغرافیایی پژوهش: قلمرو جغرافیایی این پژوهش، روستاهای گردشگرپذیر آذربایجان شرقی میباشد.
یافته ها : مطالعات صورت گرفته از نظرسنجی اولیه ، 8 روستا نسبت به بقیه بیشترین فراوانی را در معرفی داشتند و به عنوان روستاهای نمونه انتخاب گردیدند. در نهایت با استفاده از مدلAHP و به کمک شاخص های مؤثر در توسعه کارآفرینی ، نسبت به اولویت بندی روستاهای منتخب اقدام شد.
نتایج : نتایج حاکی از این بوده است که بیشترین میزان توسعه کارآفرینی در روستای کندوان (وزن نهایی242/0) و کمترین میزان توسعهیافتگی کارآفرینی در روستای کردشت (وزن نهایی051/0 ) رخ داده است .
Aquino, R. S. (2022). Community change through tourism social entrepreneurship. Annals of Tourism Research, 95, 103442. doi.org/10.1016/j.annals.2022.103442.
Aquino, R. S., Lück, M., & Schänzel, H. A. (2018). A conceptual framework of tourism social entrepreneurship for sustainable community development. Journal of Hospitality and Tourism Management, 37, 23-32. doi.org/10.1016/j.jhtm.2018.09.001.
Booth, P., Chaperon, S. A., Kennell, J. S., & Morrison, A. M. (2020). Entrepreneurship in island contexts: A systematic review of the tourism and hospitality literature. International Journal of Hospitality Management, 85, 102438. doi.org/10.1016/j.ijhm.2019.102438.
Cristache, N., Soare, I., Nastase, M., & Antohi, V. M. (2022). Integrated approach of the entrepreneurial behaviour in the tourist sector from disadvantaged mountain areas from Romania. Environment, Development and Sustainability, 24(4), 5514-5530. doi:10.1007/s10668-021-01669-6.
Figueroa-Domecq, C., de Jong, A., & Williams, A. M. (2020). Gender, tourism & entrepreneurship: A critical review. Annals of Tourism Research, 84, 102980. doi.org/10.1016/j.annals.2020. 102980.
Fu, H., Okumus, F., Wu, K., & Köseoglu, M. A. (2019). The entrepreneurship research in hospitality and tourism. International Journal of Hospitality Management,78,1-12. doi.org/10.1016/ j.ijhm. 2018.10.005.
Galvão, A. R., Mascarenhas, C., Marques, C. S. E., Braga, V., & Ferreira, M. (2020). Mentoring entrepreneurship in a rural territory – A qualitative exploration of an entrepreneurship program for rural areas. Journal of Rural Studies, 78, 314-324. doi.org/10.1016/j.jrurstud.2020.06.038.
Güzel, Ö., Ehtiyar, R., & Ryan, C. (2021). The Success Factors of wine tourism entrepreneurship for rural area: A thematic biographical narrative analysis in Turkey. Journal of Rural Studies, 84, 230-239. doi.org/10.1016/j.jrurstud.2021.04.021.
Jaafar, M., Rasoolimanesh, S. M., & Lonik, K. A. T. (2015). Tourism growth and entrepreneurship: Empirical analysis of development of rural highlands. Tourism Management Perspectives, 14, 17-24. doi.org/10.1016/j.tmp.2015.02.001.
Kallmuenzer, A., Baptista, R., Kraus, S., Ribeiro, A. S., Cheng, C.-F., & Westhead, P. (2021). Entrepreneurs' human capital resources and tourism firm sales growth: A fuzzy-set qualitative comparative analysis. Tourism Management Perspectives, 38, 100801. doi.org/10.1016/j.tmp.2021. 100801.
Komppula, R. (2007). Chapter 9 - Developing Rural Tourism in Finland through Entrepreneurship. In R. Thomas & M. Augustyn (Eds.), Tourism in the New Europe (pp. 123-133). Oxford: Elsevier.
Lee, C., & Hallak, R. (2020). Investigating the effects of offline and online social capital on tourism SME performance: A mixed-methods study of New Zealand entrepreneurs. Tourism Management, 80, 104128. doi.org/10.1016/j.tourman.2020.104128.
Ma, L., Dou, H., Wu, S., Shi, Z., & Li, Z. (2022). Rural development pressure and “three-stay” response: A case of Jinchang City in the Hexi Corridor, China. Journal of Rural Studies, 91, 34-46. doi.org/10.1016/j.jrurstud.2022.03.002.
Matarrita-Cascante, D., & Suess, C. (2020). Natural amenities-driven migration and tourism entrepreneurship: Within business social dynamics conducive to positive social change. Tourism Management, 81, 104140. doi.org/10.1016/j.tourman.2020.104140.
Mendoza, Á. G. F., Mateos, M. R., & Reinoso, N. G. (2021). Perception and rating of tourism entrepreneurs in the recovery of travel destinations affected by social-natural disasters: Case study from the April 16th earthquake in Ecuador. International Journal of Disaster Risk Reduction, 64, 102488. doi.org/10.1016/j.ijdrr.2021.102488.
Moyle, C.-l., Moyle, B., & Burgers, H. (2020). Entrepreneurial strategies and tourism industry growth. Tourism Management Perspectives, 35, 100708. doi.org/10.1016/j.tmp.2020.100708.
Ochoa Jiménez, S., García García, A. R., Valdez del Río, S., & Jacobo Hernández, C. A. (2022). Entrepreneurship in Tourism Studies in the 21st Century: A Bibliometric Study of Wos and Scopus. SAGE Open, 12(2). doi.org/10.1177/21582440221102438.
pazoki, m., & Sheikhi, D. (2021). The Human Driving Forces of Entrepreneurship Development in Tourism Sector: A Case Study of the Shahrood Township. Journal of Tourism Planning and Development, 10(38), 7-33. doi:10.22080/jtpd.2021.19808.3379.
Qian, Z., Tu, Y., & Zhou, Z. (2022). The impact of financial development on the income and consumption levels of China’s rural residents. Journal of Asian Economics, 83, 101551. doi.org/10. 1016/j.asieco.2022.101551.
Robert, F. C., Frey, L. M., & Sisodia, G. S. (2021). Village development framework through self-help-group entrepreneurship, microcredit, and anchor customers in solar microgrids for cooperative sustainable rural societies. Journal of Rural Studies, 88, 432-440. doi.org/10.1016/j.jrurstud.2021. 07.013.
Sidorkiewicz, M. (2021). Factors stimulating and destimulating the level of tourism and recreational entrepreneurship among students. Procedia Computer Science, 192, 1422-1430.
doi.org/10.1016/j.procs.2021.08.145.
Skokic, V., Lynch, P., & Morrison, A. (2019). Veza: An informal network of tourism entrepreneurs. Annals of Tourism Research, 77, 26-37. doi.org/10.1016/j.annals.2019.05.004.
Su, Y., Li, R., Ma, H., & Huang, L. (2022). Adaptive change of institutions and dynamic governance of the tragedy of the tourism commons: Evidence from rural China. Journal of Hospitality and Tourism Management, 53, 32-49. doi.org/10.1016/j.jhtm.2022.08.013.
Suárez-Ortega, S. M., & García-Cabrera, A. M. (2022). The Western immigrant as tourism entrepreneur in Morocco. Annals of Tourism Research Empirical Insights, 3(2), 100058.
doi.org/10.1016/j.annale.2022.100058.
Wang, J., Cao, Y., Fang, X., Li, G., & Cao, Y. (2021). Identification of the trade-offs/synergies between rural landscape services in a spatially explicit way for sustainable rural development. Journal of Environmental Management, 300, 113706. doi.org/10.1016/j.jenvman.2021.113706.
Wang, S., Hung, K., & Huang, W.-J. (2019). Motivations for entrepreneurship in the tourism and hospitality sector: A social cognitive theory perspective. International Journal of Hospitality Management, 78, 78-88. doi.org/10.1016/j.ijhm.2018.11.018.
Wang, Y., Jiang, Y., Geng, B., Wu, B., & Liao, L. (2022). Determinants of returnees’ entrepreneurship in rural marginal China. Journal of Rural Studies, 94, 429-438. doi.org/10.1016/j.jrurstud. 2022.07.014.
Zhang, H., Lu, L., & Sun, F. (2021). Changing role of lifestyle in tourism entrepreneurship: Case study of Naked Retreats Enterprise. Tourism Management, 84, 104259.
doi.org/10.1016/j.tourman.2020.104259.
Zhou, L., Wall, G., Zhang, D., & Cheng, X. (2021). Tourism and the (re)making of rural places: The cases of two Chinese villages. Tourism Management Perspectives, 40, 100910.
doi.org/10.1016/j.tmp.2021.100910.