تدوین برنامة راهبردی توسعة گردشگری با تأکید بر روستای هدف گردشگری کُلم در استان ایلام
الموضوعات :حامد قاسم پور 1 , رضا غفاری نیا 2 , کرم خلیلی 3
1 - دانشآموختة کارشناسیارشد مدیریت اجرایی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران
2 - دکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، ایلام، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران
الکلمات المفتاحية: گردشگری روستایی, راهبرد, فرایند تحلیل سلسله مراتبی, برنامهریزی راهبردی, روستای کُلم,
ملخص المقالة :
هر منطقهای برای دستیابی به توسعة پایدار و نیز افزایش رقابتپذیری، به طرحی راهبردی نیازمند است. تحقیق حاضر به منظور ارائة راهبردهای مؤثر توسعة گردشگری در روستای هدف کُلم از توابع شهرستان بَدره در استان ایلام، روششناسی و ابزارهای چارچوب جامع تدوین راهبرد و همچنین تکنیک AHP را مطمحنظر قرار داده است. برایناساس، با توجه به موضوع، تحقیق به لحاظ روش، از نوع توصیفی تحلیلی و بر مبنای هدف، کاربردی و از طریق دو شیوة گردآوری دادهها؛ اسنادی و میدانی به شناخت وضعیت موجود، تحلیل وضعیت و سپس ارائة پیشنهادات راهبردی پرداخته شده است. برای رسیدن به این مهم و ارزشگزاری عوامل پیشبرنده و بازدارندة توسعه در قالب روش SWOT با استفاده از پرسشنامه میان 30 نفر از کارشناسان در سازمانهای ذینفع (میراث فرهنگی و گردشگری، جهاد کشاوزی، بنیاد مسکن، امور روستایی استانداری و منابع طبیعی و آبخیزداری) مبتنی بر روش قضاونی هدفمند، توزیع و نتایج استخراج شده است. در مجموع با عنایت به 30 نقطة قوت و فرصت و 35 نقطة ضعف و تهدید و نمرههای حاصل از ماتریس عوامل داخلی و خارجی و همچنین نمودار 9 خانهای، راهبرد استخراجی، حفظ و نگهداری میباشد. در نهایت، راهبردهای موضوعی توسعه با استفاده از فرایند AHP اولویتبندی و سپس برنامههای اجرایی به منظور پیادهسازی هریک از راهبردهای توسعة گردشگری برای حفظ و ارتقاء وضعیت موجود ارایه شده است.
AkbarianRonizi, SR., & ShaykhBaygloo, R. (2017). Investigating the Sustainability of Development of Rural Tourism from the Viewpoint of the Host Society and Arranging a Strategic Plan Emphasizing Sustainability (Case Study: Village of Qalat in Shiraz). Journal of Rural Development Strategies, 3(4), 481-495 (In Persian)
AkbarianRonizi, SR. (2016). Assessment of tourism sustainability in tourism target villages (Case study: Sepidan County). Journal of Rural Research, 7(1), 167-193 (In Persian)
Azadi, S., & Shariatmadari., M. (2015). Elaboration and Prioritization of Ecotourism Development Strategies Using SWOT Model and Intuitive Methodology in Kermanshah Province. Journal of Geographic Space, 15(49), 169-187.
Aliahmadi, AR., Fathollah, M., & Tajeddin, I. (2012). A Comprehensive Approach To Strategic Management. Tehran: Tolideh Danesh. (In Persian)
Asadi, R., & Daryaei, M. (2012). Strategic Planning of Rural Tourism in Iran. Journal of Basic and Applied Scientific Research, 2(11), 11679-11689.
Aarabi, SM., & Dehghan, N. (2010). Developing portfolio strategies for the insurance business of the Farhangian Institute. Journal of Quantitative Studies in Management , 3(1), 31-52 (In Persian)
Badri, SA., Rezvani, MR., Torabi, Z., & Malekan, A. (2015). META- SWOT: Strategic Tools for Sustainable Tourism Planning (Case Study: Meyghan Village). Journal of Tourism Planning and development, 4(13), 29-50 (In Persian)
CampónCerroa, AM., Hernández-Mogollóna, JM., Alvesb, H. (2016). Sustainable improvement of competitiveness in rural tourism destinations: The quest for tourist loyalty in Spain. Journal of Destination Marketing & Management, 29(1), 1-15.
Dehghan, N., & SharifiTehrani, M. (2012). Strategic planning for the National Museum of Iran. Journal of Tourism Management Study, 16, 53-90 (In Persian)
David, FA. (2010). Strategic Management. Translated by Ali Parsaian & Seyyed Mohammad Aarabi, Tehran: Cultural Research Bureau.
Evans, N., Compbell, D., Stonehouse, G. (2013). Strategic Management for Travel and Tourism. Translated by Seyyed Mohammad Aarabi, Fatimehsadat Aarabi & Faesesadat Aarabi, Tehran: Mahkameh.
Ghanbari, S., Ghasemi, M., & Pourjopari, M. (2014). Study of the Effects of Tourism on Rural Development from Rural Households Viewpoint. Geographical Planning of Space Quarterly Journal, 3(9), 19-44 (In Persian)
Hemmati, F., & Alishahi, A. (2017). The Analysis of Geotourism Capability of Kolm Village Using Reynard Method. Journal of Ilam Culture, 18(54.55), 89-99. (In Persian)
Hwang, J., & Lee, S. (2015). The effect of the rural tourism policy on non-farm income in South Korea. Journal of Tourism Management, 46, 501-513.
Hesampour, M., Ghanbari, Y., & Shayan, M. (2014). Codification of Rural Tourism development strategies (Case study: Sheidan Village city bavanat fars province). Study of Human Settlements Planning, 10(32), 137-147 (In Persian)
Hajinejad, A., Rahimi, D., & Taghizadeh, Z. (2013). Codification of Strategic plan of Tourism Development in Rural Tourism Sample Areas Case Study: The Tourism Sample Village of Hajij in Paveh. Journal of Town and Country Planning, 5(1), 51-78 (In Persian)
Hajinejad, A., Javdan, M., & Sabzi, B. (2013). The Gap between Attitude, Knowledge and Environment Behavior of Tourist. Tourism Management Study, 8(22), 142-168 (In Persian)
Jaafar, MS., Rasoolimanesh, M., Tuan Lonik, Ku' Azam. (2015). Tourism growth and entrepreneurship: Empirical analysis of development of rural highlands. 14(2), 17-24.
Keya al Hoseini, SZ. Yosefi Shaykhrobat, MR., Keshtkar, E. (2016). Examining the Muslim Producer’s Behavior (A Case Study of Kermanshah). Journal of Islamic Economy, 15(60), 55-80 (In Persian)
Kiakojori, D., & MirtaghiyanRoudsary, SM. (2013). Strategies of Preventive Tourism of Ramsar’s Spas. Tourism Management Study, 23, 97-129 (In Persian)
Kaganus, M., Kangas, J., & Kurttila, M. (2004). The Use of Value Focused Thinking and the A’WOT Hybrid Method in Tourism Management. Journal of Tourism Management, 25(4), 499-506.
Lee, C.C., & Chang, C.P. (2008). Tourism development and economic growth: a closer look at panels. Journal of Tourism Management, 29(1), 180-192.
Moradzadeh, F. (2013). Target Villages Tourism. Jam e Jam Newspapers, Vol 3661, 15.
McGehee, NG., & Andereck, KL. (2004). Factors predicting rural residents’support of tourism. Journal of Travel Research, 43, 131-140.
Nami, MH., Nezafati, R., & Tavakoli, A. (2011). Investigating tourism impacts in Lavasan Regional Sustainable Regional Planning Program using SWOT and GIS model to support the resulting decisions. Tourism And Future Perspective, 1(1), 43-62 (In Persian)
Phillips, P., & Moutinho, L. (2014). Critical review of strategic planning research inhospitality and tourism. Journal Annals of Tourism Research, 48, 96-120.
Rezvani, MR., & Bayat, N. (2014). An Analysis of Rural Tourism Development in Iran - Macro Developmental Programs with Emphasis on Five-yearNational Development Plans. Tourism Planning and development, 3(9), 11-30 (In Persian)
Rahimibardeh, Z. (2014). Study and Definition of Sustainable Development of Target Villages of Tourism in Ilam Province. Ilam Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism Organization.
Rastghalam, M., KhlilMoghadam, B., Amiri, S., & AmirAfzali, B. (2012). A Study of the Advantages and Constraints of Rural Tourism Using SWOT Technique Case study: Tourism destination villages of Chaharmahal Bakhtiari province. Journal of Tourism and Future Perspective, 4, 23-37 (In Persian)
Su, B. (2013). Rural Tourism in China. Journal of Tourism Management, 32(6), 1438-1441.
Shakoori, A., & Bahrami S. (2014). A Study of the Rural Tourism Impact on Poverty Reduction Using a Sustainable Livelihood Perspective (Villages of Glaehnou and Galin in Rey County). Journal of Community Development (Rural and Urban Communities). 1(6), 1-24 (In Persian)
Shrestha, R., Alavalapati, K., Janki, RR., & Kalmbacher, R. (2004). Exploring The Potential for Silvopasture Adoption in South-central Florida: An Application of SWOT-AHP Method. Journal of Agricultural Systems, 81(1), 185-199.
Zhang, XM. (2012). Research on the Development Strategies of Rural Tourism in Suzhou Based on SWOT Analysis. Journal of Energy Procedia, 16(2), 1295-1299
_||_