جنبه تعلیمی هزل در مثنوی مولوی
الموضوعات :
1 - استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد
الکلمات المفتاحية: مثنوی, مولوی, طنز, تعلیم, هزل,
ملخص المقالة :
مولانا جلال الدین محمّد مولوی از عارفان و بزرگان این مرز و بوم است. وی کتاب گران سنگ مثنوی را برای آموزش و تعلیم مریدان و دیگر خوانندگان خویش به نظم درآورده است، لیکن در این کتاب، به ظاهر با زننده ترین هزل ها و کلمات سست روبرو می شویم و همین، سبب شده بسیاری از محققان وی را سرزنش کنند و مدعی شوند که مولوی مجاز به آوردن چنین هزل ها و کلماتی نبوده است. در این جستار تلاش می کنیم ابتدا طنز و هزل را از دیدگاه برخی صاحب نظران تعریف کنیم و سپس این نکته را باز کنیم که مولانا جلال الدین بلخی منحصراً در جهت تعلیم و آموزش نکته های عالی اخلاقی و عرفانی سود جسته است.
1- قرآن مجید
2- ابن مسکویه. (1961). تهذیبالاخلاق، ج 5، بیروت.
3- پزشکزاد، ایرج. (1353). طنز پلی استوار به سوی مردم، روزنامه اطلاعات.
4- تبریزی، شمس الدین. (1385). مقالات شمس، تهران: مرکز.
5- جاحظ. (1950). الحیوان، تحقیق و شرح عبدالسّلام محمد هارون، مصر.
6- جوادی، حسن. (1384). تاریخ طنز در ادبیات فارسی، تهران: کاروان.
7- حلبی، علیاصغر. (1377). تاریخ طنز و شوخطبعی در ایران و جهان اسلامی، تهران: بهبهانی.
8- زرینکوب، عبدالحسین. (1367). بحر در کوزه، تهران: علمی.
9- حسینی، سیدرضا. (1371). مکتبهای ادبی، تهران: نگاه.
10- شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1376). تازیانههای سلوک، تهران: آگه.
12_______________. (1379). طنز حافظ، سالنامه گل آقا.
13- کردعلی، محمد. (بیتا). امرالبیان، ج 2.
14- مجابی، جواد. (1353). قلمرو طنز، تهران: آیندگان ادبی.
15- مولوی، جلالالدین محمّد. (1364). مثنوی معنوی، تصحیح نیکلسون، تهران: امیرکبیر.
16- معین، محمّد، (1380). فرهنگ فارسی، تهران: امیرکبیر.
_||_