تحلیل مضامین آموزشی، تربیتی و عاطفی اشعار کودک ناصر کشاورز
الموضوعات :فرزانه فرازمند 1 , محمود صادق زاده 2 , هادی حیدری نیا 3
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
2 - دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران(نویسنده مسؤول)
3 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
الکلمات المفتاحية: طبیعتگرایی, ناصر کشاورز, مضامین تربیتی, شعر کودکان, مضامین عاطفی,
ملخص المقالة :
ناصر کشاورز از شاعران نامدار شعر کودک معاصر است. هدف اصلی این پژوهش، تبیین مضامین برجسته و پربسامد در اشعار کودکانة این شاعر است؛ ازاینرو، مهمترین مضمونها، درونمایهها و پیامهای اشعار کودک کشاورز در قالب رویکرد کیفی پژوهش و با استفاده از روش تحلیل مضمون بهشیوۀ توصیفی و تحلیل استقرایی بررسی و ارزیابی میشود. جامعۀ آماری و محدودۀ پژوهش حاضر اشعار کودک ناصر کشاورز بوده است. از میان کتابهای پرشمار شاعر، یازده شعر برای نمونه انتخاب شد. ملاک تعیین حجم نمونه، رسیدن به اشباع نظری بوده است. تحلیل دادهها با استفاده از کدگذاری استرلینگ (۲۰۰۶) انجام شده است. یافتههای پژوهش بیانگر این است که ناصر کشاورز چهار مضمون سازماندهنده را در اشعار کودک خود مطرح کرده است. این چهار مضمون در مسیر روششناختی پژوهش حاضر و از ترکیب و تلخیض پنجاه و سه مضمون پایه به دست آمد. میتوان گفت کشاورز یکی از شاعران موفق معاصر ایران است که حالت روایی و سیر داستانی را در آثار خود حفظ کرده است. او توانایی خود را در سرودن شعر کودک و در آمیختن زبان کودکانه با دنیای کودکی و عالم تخیل نشان داده است. اصلیترین مضامین اشعار ناصر کشاورز شامل آموزشی و تربیتی، موضوعات لذتبخش و سرگرمکننده، طبیعتگرایی، احساسی و عاطفی است. در این میان، مضمونهای احساسی و عاطفی، مهمترین و برجستهترین مضمون اشعار کودکانة ناصر کشاورز است که بیشتر با عنصر خیال ترکیب شده است.
_||_