بررسی محتوایی کلیله ودمنة منظوم قانعی طوسی برپایة مکتب سودگرایی اخلاقی
الموضوعات :
آسیه ذبیح نیا عمران
1
1 - دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیامنور یزد
تاريخ الإرسال : 03 الأحد , شعبان, 1443
تاريخ التأكيد : 03 الأحد , شعبان, 1443
تاريخ الإصدار : 10 السبت , شوال, 1442
الکلمات المفتاحية:
اخلاق,
کلیله ودمنة منظوم,
قانعی طوسی,
سودگرایی,
لذتگرایی,
ملخص المقالة :
قانعی طوسی در قرن هفتم هجری کلیله ودمنة بهرامشاهی با انشای نصرالله منشی را در 10548 بیت در بحر متقارب به نظم کشید. کلیله ودمنه اثری اخلاقی است که می توان آن را براساس نظریات اخلاقی بررسی کرد. یکی از این مکتبها، سودگرایی اخلاقی است. دیدگاه سودگراییْ نظام اخلاقی هنجاری است که ملاک اخلاقی بودن فعل را اصالت لذت می داند. از دیدگاه این مکتب، ارزش ها تا جایى سزاوار حفظ و ارتقاء هستند که تفسیرشدنی و تأویل پذیر به منافع رفاهى فردی و لذت جمعی باشند؛ اما هموراه سود فرد بر جمع ترجیح دارد. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی می کوشد تا به این پرسش پاسخ دهد: کدام یک از اقسام سودگرایی اخلاقی در کلیله ودمنة منظوم قانعی طوسی بسامد بسیاری دارد؟ براساس دستاورد این پژوهش، با اینکه کلیله ودمنه اثری اخلاقی است، بیشترین سود اخلاقی مدّنظر در این متنِ ادبی، سود فردی است. باید سود فردی را بر منافع جمعی ترجیح داد؛ تا جایی که کلیله و دمنه به پادشاه امر می کنند، اگر زیردستی هم رتبة او شده است، باید آن را از میان بردارد.
المصادر:
آهی، محمد؛ مهربانی ممدوح، فاطمه (1393)، «عملگرایی (پراگماتیسم در کلیلهودمنه)»، متنپژوهی ادبی، سال 18، شمارة 61، 63‑82.
آیدنلو، سجاد (1397)، «قانعی طوسی مقلّدِ کمترشناخته شده فردوسی»، جستارهای ادبی، شمارة 200، 55‑90.
اترک، حسین (1384)، «سودگرایی اخلاقی»، نقد و نظر، شمارة 37‑38، 264‑300.
افلاکی، شمسالدین احمد (1375)، مناقبالعارفین، تصحیح تحسین یازیجی، تهران: دنیای کتاب.
براندت، ریچارد (1379)، «اشکالات واقعى و ادعایى سودگرایى»، ترجمة محمود فتحعلى، ارغنون، شمارة 16، 227‑245.
بلاگ، مارک ( 1375)، اقتصاددانان بزرگ قبل از کینز، ترجمة غلامعلی فرجادی، [بیجا]: وثقی.
پیلی، ویلیام (1379)، «برهان نظم»، ترجمة حسین نوروزی، کلام اسلامی، شمارة 33، 113‑121.
تاتاری، غلامرضا (1388)، نامآوران توس، مشهد: ضریح آفتاب.
خشایشی اردستانی، احمد (1388)، سیر تاریخی اندیشههای سیاسی در غرب از افلاطون تا نیچه، چاپ چهارم، تهران: آوای نور.
پازارگاد، بهاءالدین (1348)، تاریخ فلسفه سیاسی، چاپ سوم، تهران: زوار.
پالمر، مایکل (1385)، مسائل اخلاقی، ترجمة علیرضا آلبویه، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
پولادی، کمال (1388)، تاریخ اندیشة سیاسی در غرب از ماکیاولی تا مارکس، چاپ پنجم، تهران: مرکز.
راسل، برتراند (1393)، جهانی که من میشناسم، ترجمة روحالله عباسی، تهران: نشر کتابهای جیبی.
زرّینکوب، عبدالحسین (1369)، با کاروان اندیشه، تهران: امیرکبیر.
ژید، شارل (1370)، تاریخ عقاید اقتصادی، جلد اول. ترجمة کریم سنجابی، تهران: دانشگاه تهران.
ساباین، جرج (1353)، تاریخ نظریات سیاسی، جلد دوم، ترجمة بهاءالدین پازارگاد، چاپ چهارم، تهران: امیرکبیر.
سبزیان موسیآبادی، علیرضا؛ شعیب، بهمن (1389)، «پراگماتیسم و سیاست؛ بررسی و نقد پراگماتیسم در قلمرو سیاست و حکومت»، فصلنامة تحقیقات سیاسی و بینالمللی، شمارة 5، 89‑123.
ستوده، غلامرضا (1373)، مرجعشناسی و روش تحقیق در ادبیات فارسی، چاپ سوم، تهران: سمت.
سرگزی، عباسعلی (1382)، تحقیق در کلیلهودمنه و آثار مربوط به آن (کلیلة ابنمقفع، کلیلة منظوم قانعی، انوار سهیلی، عیاردانش و...، پایاننامة کارشناسی ارشد، استاد راهنما: محمد علویمقدم، دانشکدة ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد.
صفا، ذبیحالله (1384)، تاریخ ادبیات ایران، تهران: فردوس.
عالم، عبدالرحمن (1381)، تاریخ فلسفه سیاسی غرب عصر جدید و سدة نوزدهم، چاپ پنجم، تهران: انتشارات وزارت خارجه.
فرانکنا، ویلیام کی (1383)، فلسفة اخلاق، ترجمة هادی صادقی، قم: کتاب طه.
فؤاد حیدری، محمد (1397)، «بررسی تحلیلی مصادیق سودگرایی اخلاقی در گلستان سعدی»، پژوهش در هنر و علوم انسانی، شمارة 13، 73‑78.
قانعی طوسی، احمد بن محمود (1358)، کلیلهودمنة منظوم، تصحیح ماگالی تودوا، چاپ اول، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
لارنس، سی بکر (1378)، تاریخ فلسفة اخلاق غرب، ترجمة گروهی از مترجمان، قم: انتشارات مؤسسه امام خمنیی.
کاپلستون، فردریک (1399)، تاریخ فلسفه، جلد اول، ترجمة سیّد جلالالدین مجتبوی، تهران: علمی و فرهنگی.
کمپبل، ریچموند (1380)، «خودگروی»، ترجمة امیر خواص، مجموعه مقالات فلسفة اخلاق، ویراستة لارنس بکر، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1‑242.
کری، جان ( 1379)، فلسفة سیاسی، ترجمة خشایار دیهمی، چاپ اول، تهران: طرح نو.
نفیسی، سعید (1344)، تاریخ نظم و نثر در ایران و در زبان فارسی، تهران: نشر فروغی.
مصباح یزدی، مجتبی (1378)، فلسفة اخلاق، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
مور، جرج ادوارد (1385)، مبانی اخلاق، ترجمة غلامحسین توکلی و علی عسگری یزدی، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
مینوی، مجتبی (1374)، فهرستوارة کتابخانة مینوی و کتابخانة مرکزی پژوهشگاه، به کوشش محمدتقی دانشپژوه و ایرج افشار، تهران: کتابخانة مرکزی و مرکز اسناد.
Scarre, Geoffrey (1998), Utilitarianism, in Encyclopedia of Applied Ethics, Academic press.
Stark، w. Jeremy Bentham¢s (1952), Economic writings, vol III, London: Allen and Unwin.
_||_