جنبههای تعلیمی مثنوی حدیقه سنایی
الموضوعات : شاهنامهدکتر اسحاق طغیانی 1 , مریم حیدری 2
1 - استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان
2 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان
الکلمات المفتاحية: تمثیل, سنایی غزنوی, ادبیات تعلیمی, حکایت, مفاهیم اخلاقی, حدیقة الحقیقه,
ملخص المقالة :
عرفان همواره در رونق و شکوفایی ادبیات تعلیمی نقشی اساسی داشته است. فرهنگ کناره گیری از دنیا، توجه به ناپایداری و گذرا بودن دنیا و شادی و غم های آن، دوری از رذائل اخلاقی و پرداختن به فضائل از جمله مسائل مشترک عرفان و ادبیات تعلیمی است. مثنوی حدیقة الحقیقه نخستین منظومة عرفانی است که با هدف تعلیم مباحث عرفانی، دینی و اخلاقی سروده شده است و سنایی اولین شاعری است که از حکایت و تمثیل برای تعلیم مسائل اخلاقی و عرفانی کمک گرفته و در این زمینه سرمشق شاعران بعد از خود قرار می گیرد. این مقاله بر آن است که جنبه های مختلف مفاهیم تعلیمی و اخلاقی را در حدیقة سنایی بررسی کند و نقش برجستة حکایت ها و تمثیل های این منظومه را در بیان این مفاهیم نشان دهد.
