بررسی روشهای آموزشی سعدی در گلستان با تکیه بر فلسفة تعلیم و تربیت نل نادینگز
الموضوعات :عبدالرضا نادری فر 1 , پویان ملکی 2
1 - زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه،ایران.
2 - زبان و ادبیات فارسی. ادبیات و علوم انسانی. رازی. کرمانشاه. ایران
الکلمات المفتاحية: ادبیات تعلیمی, سعدی, تربیت, روشهای آموزشی, نل نادینگز,
ملخص المقالة :
ادبیات تعلیمی یکی از مهمترین گونههای ادبیات فارسی است و سعدی از ادیبان سرآمد این عرصه محسوب میشود. ادبیات تعلیمی ارائه شده از جانب سعدی از این جهت متمایز و دارای اهمیت ویژه است که وی در آثار خود، علاوه بر بیان مفاهیم اخلاقی و بیان نظریات تربیتی، به بیان روشهای متنوع آموزش ادبیات تعلیمی نیز پرداخته است. سعدی در فرآیند تربیت مخاطبان از روشهای آموزشی خاصی از جمله؛ روش سخنرانی، نمایشی، آزمایشی، استقرایی، گفتوگو و ... کمک گرفته است و رویکردهای ویژهای چون؛ رویکرد ایجاد صمیمیت، گریز از تنبیه و تنبیه زبانی را در فرایند تربیت مخاطبان، اعمال کرده است. سعدی در برخی از حکایات، از فرآیند تربیتپذیری خود نیز سخنانی به میان آورده است که در چارچوب فلسفة تعلیم و تربیت نل نادینگز قابل بررسی است. در گلستان، به دلیل شرایط حاکم بر قلمرو آثار ادبی، نظریات و روشهای آموزشی سعدی به صورت مستقیم بیان نشده و به شکلی غیر مستقیم به این موارد اشاراتی شده است. روش تحقیق در این پژوهش به شیوة توصیفی-تحلیلی است و هدف؛ شناسایی و تحلیل نظریات و روشهای آموزشی در آثار سعدی است تا قدرت روانشناسی او در دورهای که علم روانشناسی تربیتی به شکل امروزی ظهور نکرده بود، مشخص شود. در نتیجه؛ روشهای آموزشی مورد استفادة سعدی، با توجه به اینکه وی درک عمیقی از آثار و مخاطبان خود داشته است، ثمربخش بوده است و به همین دلیل، در بحث آموزش آثار سعدی، میتوان از همان روشهای آموزشی کمک گرفت که سعدی در گذشته از آنها استفاده کرده است.