طراحی مدل هوشمندسازی سازمانی در شعب بانک ملت با محوریت توسعه پایدار
الموضوعات : Urban Futurology
سید علی میر عسگری جیلدانی
1
,
صدیقه طوطیان
2
,
غلامرضا معمارزاده طهران
3
,
غلامرضا هاشم زاده خوراسگانی
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - دانشیار مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - دانشیار مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - دانشیار مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: مدل هوشمندسازی سازمانی, تحلیل کیفی, بانک ملت.,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر با هدف مطالعه شاخصهای هوشمندسازی سازمانی با محوریت توسعه پایدار و تدوین مدل مربوطه در شعب بانک ملت شهر تهران انجام شد. این پژوهش تفسیری-استقرایی با استفاده از روش آمیخته اکتشافی بود. در بخش کیفی، از ابزار مصاحبه و روش تحلیل مضمون و در بخش کمّی، از پرسشنامه و روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی خبرگان دانشگاهی و حوزه بانکداری هوشمند و در بخش کمی کارکنان شعب بانک ملت شهر تهران بودند. برای تجزیهوتحلیل دادهها در بخش کیفی از تکنیک مصاحبه و روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از آزمونهای آماری و مدل اندازهگیری استفاده شد. نرمافزارهای مورداستفاده SPSS-18 و Smart-Pls 2 بودند. یافتهها حاکی از این است که هوشمندسازی سازمانی شامل چهار شاخص اصلاحات استراتژیک، توانمندی علمی، خدمترسانی هوشمند و تحولات دیجیتالی است. همچنین توسعه پایدار شامل سه مؤلفه پایداری مالی، پایداری اجتماعی و پایداری محیطی است. نتایج شاخص ارتباط پیشبین و برازش مدل نشان داد هوشمندسازی سازمانی تأثیر مثبت و مطلوب بر توسعه پایدار دارد. بانک ملت توانسته در زمینه هوشمندسازی مبتنی بر توسعه پایدار گامهای مهم و اثربخشی بردارد. این امر نشاندهنده توان بالای این سازمان در هوشمندسازی و دستیابی به ارکان توسعه پایدار است.
