نقش ویروس کرونا بر تخریب خلاق گردشگری (مطالعه موردی: شهر چابهار)
الموضوعات : فصلنامه آینده پژوهی شهریشه بخش رئیسی 1 , ملیحه ذاکریان 2 , صفورا آبخشت 3 , سیما فیروزی راد 4 , افسانه پوریان 5
1 - گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد زاهدان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، زاهدان، ایران.
2 - گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، .واحد میبد، دانشگاه آزاد اسلامی، میبد، ایران.
3 - گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد زاهدان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، زاهدان، ایران.
4 - گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد زاهدان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، زاهدان، ایران.
5 - گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد زاهدان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، زاهدان، ایران.
الکلمات المفتاحية: گردشگری, شهر چابهار, ویروس کرونا, تخریب خلاق,
ملخص المقالة :
در سالهای گذشته اقتصاد جهانی شاهد رشد بسیار چشمگیر صنعت گردشگری بوده است؛ این صنعت توانست با پشت سر گذاشـتن تحولات طولانیمدت و همراه با موفقیت، مسیر پرباری را با یک دهه رشد از زمان بحران مالی جهانی سپری نمایـد. امـا، این رشد و پویایی با شیوع و همهگیری جهانی بیماری کرونا دچار اختلال شد. هدف تحقیق حاضر، نقش ویروس کرونا بر تخریب خلاق گردشگری شهر چابهار است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش بررسی، توصیفی- تحلیلی است. روش جمعآوری دادهها، اسنادی و میدانی (پرسشنامه) است. جامعه آماری، شهروندان ساکن شهر چابهار است که در سال 1395 تعداد 106739 نفر در شهر ساکن بودهاند. نمونههای انتخاب شده با استفاده از روش کوکران، 351 نفر است. در تجزیه و تحلیل دادهها بسته به مقیاس متغیرها و اهداف مورد نظر از میانگین، از آزمون T تک نمونه ای و مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) در محیط نرمافزار SPSS و آموس (Amos) استفاده شده است. بر اساس نتایج آزمون T، وضعیت ابعاد مذکور در شهر چابهار از سطح میانگین نرمال بالاتر قرار دارد. همچنین، به بررسی نقش ویروس کرونا بر تخریب خلاق گردشگری در شهر چابهار با مدلسازی معادلات ساختاری در نرم افزار Amos پرداخته شد. بر اساس نتایج به دست آمده، اضطراب ناشی از ویروس کرونا دارای اثر مستقیم و معنادار بر تخریب خلاق گردشگری (0/0001 =P، 0/88=β) در شهر چابهار بود. همچنین، میزان و جهت سرمایهگذاری (0/036 =P، 13/0=β) دارای تاثیر مستقیم و معنادار بر تخریب خلاق گردشگری در شهر چابهار است. بیشترین میزان بار عاملی مربوط به شاخص رضایت از حضور گردشگران از متغیر نگرش مردم نسبت به گردشگری به میزان 0/9 و سپس شاخصهای ترس از ابتلا به ویروس کرونا و نگرانی انتقال ویروس به دیگران از متغیر اضطراب ناشی از کرونا به ترتیب با بارهای عاملی 0/89 و 0/88 به دست آمد.
_||_