فرم شناسی کویر دکترعلی شریعتی در بستر کتاب درسی فارسی 3 متوسطۀ دوم نظری
الموضوعات : پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسیفضل الله رضایی ارادانی 1 , غلامرضا هاتفی اردکانی 2
1 - استادیارگروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه فرهنگیان استان یزد. (نویسنده مسؤول)
2 - مدرس دانشگاه فرهنگیان یزد.
الکلمات المفتاحية: نقد, کویر, شریعتی, فرمشناسی, صورتگرایی,
ملخص المقالة :
کـویـر یکـی از آثـار ادبی- غنایی و درونگرای شریعتی به شمارمیآید. او در نگارش کویر براساس جـریان سیّال ذهـن، کوشیدهاست تا مَتنی ادبی، جلوه دهد. توصیف، احساسگرایی، کاربرد صناعات ادبی، از جمله تشبیه، استعاره و تضمین، از ویژگیهای غالب متن کویر است. او با اشراف به علم بیان و بدیع، از صناعات ادبی به شکل تصنّعی استفاده نکردهاست. این جستار ادبی، با هدف دانشافزایی مدرّسان و دبیران، متن درس نهم کتاب فارسی 3، پایۀ دوازدهم متوسطۀ دوم نظری، با عنوان کویر، محور پژوهش قرار گرفتهاست و آن درس را در سه حوزۀ بااهمّیّت زبانی، ادبی و فکری بررسی کردهاند. شیوۀ پژوهش در این مقاله، توصیفی همـراه بـا تجزیـه و تحلیل یـافتههـای پژوهش، است. علاوه بـر آن، بـه بـررسـی هنـرسـازههـای زبـانـی و ادبـی و آرایش و چیـدمـان منظّم آنهـا، در حـوزههـای متعـدّدی، از قبیـل تاریخنگـاری، تلمیـحگـویی، فـرامکانـی و فـرازمـانـی، عامیانهنـویسی، واژه و عبارتپـردازی و تصـویرپـردازی در ابعاد گوناگون، پرداخته شدهاست.
_||_