کانونهای مدیریت جریان خبر در مقیاس جهانی و ظهور مفهوم نقاط استراتژیک رسانهای
الموضوعات :محمدرضا حافظ نیا 1 , احسان لشگری 2
1 - استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس
2 - استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه یزد
الکلمات المفتاحية: مدیریت, افکار عمومی, واژگان کلیدی:مکان استراتژیک, رسانههای گروهی,
ملخص المقالة :
چکیده اندیشمندان ژئوپلیتیک در طول سدۀ گذشته همواره درصدد بوده اند که به فراخور شرایط طبیعی و انسانی مناطق مختلف و با ارائه استدلالهای لازم اهمیت سیاسی برخی کانونها و نقاط جغرافیایی را پررنگ تر نموده و سیاستمداران را جهت نفوذ، تسلط و مدیریت اینگونه فضاها ترغیب نمایند. بدیهی است اهمیت سیاسی مکانها و فضاهای مختلف در طول زمان ثابت نبوده و بویژه ممکن است تحت تأثیر عوامل انسانساخت دچار ارتقاء و دگرگونی گردد. در این راستا توسعه فزاینده جهانی شدن و شبکهای شدن فعالیتهای رسانهای سبب اهمیت یافتن نهادهای جهانی مدیریت جریانات رسانهای و مکانهای استقرار آنها گردیده است. زیرا این نهادها پتانسیلها و تواناییهای فزایندهای در تأثیرگذاری بر دیگر مکانها و فضاهای جغرافیایی دارند و با توجه به اثرگذاری فزاینده این نهادها اهمیت فزایندهای برای آنها متصور میباشد. در این مقاله این پرسش مطرح است که آیا امکان تطبیق تعریف مفهوم مکان و فضای استراتژیک با مکانهای جهانی کنترل و مدیریت جریانهای رسانهای و خبری وجود دارد؟ در سیر انجام این تحقیق کوشش گردیده با رویکردی توصیفی - تحلیلی، در درجه نخست مفهوم فضای استراتژیک تبیین گردد، سپس با تطبیق کارکردهای نهادهای جهانی و بزرگ مقیاس، هدایت افکار عمومی و تطبیق آن با تعریف فضای استراتژیک، مصادیق نوینی از این مفهوم ارائه گردد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که امروزه میتوان مکان استقرار نهادهای اصلی کنترل و هدایت جریان رسانهای در جهان را به مثابه مصادیق توینی از مفهوم فضای استراتژیک مطرح نمود.
