راهبردهای توسعه گردشگری تاریخی ـ فرهنگی بر پایه برنامه ریزی راهبردی مشارکتی
الموضوعات :
آرمان مهدوی توکلی
1
1 - مربی دانشگاه سوره
تاريخ الإرسال : 29 الخميس , ربيع الثاني, 1441
تاريخ التأكيد : 22 السبت , رجب, 1442
تاريخ الإصدار : 08 الأحد , شعبان, 1442
الکلمات المفتاحية:
توسعه گردشگری,
گردشگری,
فرایند تحلیل شبکه,
برنامه ریزی راهبردی,
کشور آذربایجان,
ملخص المقالة :
امروزه مـیـراث تاریخی(فرهنگی) وگـردشـگـری بــرای مــردم بـه مـوضـوعی آشنا تبدیل شده و برهمین اساس، مناطق تاریخی و بافتهای کهن بهدلیل فضاهای ارزشمند میتوانند به-عنوان اماکن مناسب برای جذب گردشگران بویژه خارجی باشند که در جستوجوی مکانهای منحصر بهفرد، جذب این مناطق شده و زمینهساز رونق گردشگری و منافع ناشی از آن میشوند. در همین راستا پژوهش پیشرو، با هدف شناسایی پتانسیلها وتنگناهای گردشگری تاریخی-فرهنگی در مناطق باستانی قبله،لاهیج و خینالیق کشور آذربایجان و ارائه راهبردهایی براساس نتایج پژوهش بهنگارش درآمده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی تحلیلی میباشد. روش جمعآوری دادهها براساس روش کتابخانهای و پیمایشی بوده و از جامعه آماری یعنی خبرگان و مدیران جمعآوری شده است. جهت شناسایی عوامل کلیدی داخلی و خارجی توسعه گردشگری و راهبردهای توسعه آن، از الگوی تحلیلی سوات براساس دیدگاه جامعه نمونه استفاده شده است. همچنین، جهت اولویتبندی و مشخص کردن درجه تاثیر عوامل چهارگانه سوات و زیرعوامل و راهبردهای تدوین شده، از فرایند تحلیل شبکه ونرمافزار Super Decision استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که S8(ارزش منطقه به لحاظ تاریخی،فرهنگی،معماری و قومنگاری) و S6(ورود تعداد بالایی از گردشگران به منطقه) با امتیازهای989/0 و972/0 بیشترین تاثیر را در بین زیرمعیارها داشتهاند و همچنین، راهبرد برنامهریزی برای حمایت از مناطق حفاظتشده جهت پایداری تقاضای گردشگری منطقه (بویژه تاریخی-فرهنگی) (SO2) با 3651/0 بهعنوان راهبرد اصلی و ایجاد مراکز خدماتی و تسهیلاتی اقامتی گردشگران در محدوده حفاظتی و مرمتشده تاریخی و ارتقاء استانداردهای آن برای ارائه خدمات بهتر درمنطقه تاریخی موردنظر(SO1) با 3455/0 بهعنوان راهبرد جایگزین شناخته شدهاند.
المصادر:
References
Bernroider, E.2012.Factor in SWOT analysis applied to macro,small to medium and large software enterprises, European managment journal,5: 562-573.
Calver, S., & Page, S.2013.Enlightened hedonism: Exploring the relationship of servicevale, visitor knowledge and interest to visitor enjoyment at heritage attractions.Tourism Management,39:23–36.
Cheng, C.F.& Chen F,S. 2010. Experience Quality, Perceived Valve, Satisfaction and Behavioral Intentions for Heritage Tourists, Tourism Management, 3(1)1 :29-35.
Dey,P.K, Ramcharan, E. K. 2008. Analytic hierarchy process helps select site for limestone guarry expalision in Barbados, Journal of Environmental Management, Vol. 88:1384-1395.
Du Cros, H., & McKercher, B.2015.Cultural tourism(2nd ed.).New York, NY: Routledge.
Ghasemabadi, Mabrhaneh. Hosseini, Fatemeh, & Eskandari Nodeh, Mohammad. 2018. Measuring the Impact and Implementation of Urban Development Strategy Indicators (CDS) on Urban Tourism Development, Case Study: Chabksar, Urban Ecology Research, Eighth Year, No. 2, Successive 18:67.
Hadavi, MR. 2015. Feasibility Study of Tourism Potentials of Zanjan Province, M.Sc., Shahid Beheshti University.
Hassnavandi, Ali. 2016.The Role of Tourism Industry in Rural Development, Sepehr Journal, Geographical Organization of the Armed Forces, No. 58.
Hatami Nejad, Hossein ؛ Sheikhi, Abdollah ؛Rahmati, Khosro and Sharifzadeh Aghdam, Ebrahim .2015. Tourism Development Planning of Baneh County, Urban Tourism Journal, Volume 2, Number 2: 167-190.
Heidari Chianeh, Rahim and Khadijeh Razadeh Azgami.2010.The Role of Urban Development Strategy in Housing Policies of Urban Income Groups, Case Study: Rasht, No.3:59-82.
Higham, J., M. Luck.2012.Urban Ecotourism: a contradiction in terms?, Journal of Ecotourism,1: 36-51.
Hughes, M., & Carlsen, J. 2010. The business of cultural heritage tourism: Criticalsuccess factors.Journal of Heritage Tourism, 5(1):17–32
Jarzabkowski, P,. 2011. Strategy as Practice: Recursiveness, Adaptation, and Practices-in-Use, Organization Studies, Published by SAGE, 25 (4): 529-560.
Jimenez, Benedict S. 2012. Recession Strategic Planning and the Fiscal Performance of City Governments during the Great, Journal of The American Review of Public Administration, Vol 43, NO 5: 581–601.
Kadowaki, S., Maher, L., Portillo, M., Albert, R.M., Akashi, C., Guliyev, F., Nishiaki, Y.2015. Geoarchaeological and palaeobotanical evidence for prehistoric cereal
Kahraman, Cengiz., Demirel, Nihan C etin & Demirel, Tufan.2010.“Prioritization of Government Strategies Using a SWOT-AHP Analysis: The Case of Turkey”, European Journal of Information Systems, 16: 284-298.
Kajanus, M., Kangas, J & Kurttila, M. 2014.The use of value focused thinking and the A’WOT hybrid method in tourism management, Tourism Management, 25.
Kargar, Bahman. 2019. Development of Urbanization and Tourism Industry in Iran (From Concept to Strategy), First Edition, Tehran, Geographical Organization of the Armed Forces.
Levy Jason K, Kouichi Taj.2007. Group decision support for hazards planning and emergency management: A Group Analytic Network Process (GANP) approach, ELSEVIR, Mathematical and Computer Modeling, No 46: 906–917.
Najafi, Abbas. Lotfi, Haidar. Mojtahedzadeh, Pirooz. Ezzati, Ezzatullah. 2000. Analysis and study of Iran's border geography in the Persian Gulf: A case study of tourism. Scientific and Research Quarterly of New Attitudes in Human Geography, 12 (2), 361-382.
Nasouhian, Reza. Tavassoli Naeini. Manouchehr. (2020). Limitations and legal problems of foreign investment in the tourism industry while maintaining environmental considerations. Scientific and Research Quarterly of New Attitudes in Human Geography, 12 (2), 269-293.
Nishiaki,Yoshihiro.Guliyev,Farhad.Kadowak,Seiji,Omori.i.Takayuki,.2018.Neolithic residential patterns in the southern Caucasus: Radiocarbon analysis of rebuilding cycles of mudbrick architecture at Göytepe, west Azerbaijan, Quaternary International, Volume 474, Part B,:119-130.
Ostad Hossein, Reza.2015.Tourism Industry and its Economic Aspects, Recent Issues in Economics, No. 90:13-16
Parker Gates, Linda.2010.Strategic Planning with Critical Success Factors and Future Scenarios: An Integrated Strategic Planning Framework, Technical Report, Softeare Engineering Institute, Carnegie Mellon University.
Partovi. Fariborz. 2006. An analytic model for locating facilities strategically, ELSEVIR, Omega, 34: 41 – 55.
Pour Ahmad, Ahmad . Gharkhloo, Mehdi . Darban Astana, Alireza and Shiva Pourqorban .2016. Analysis of Tourism Capacity of Hormoz Island with Emphasis on Academic Use, Urban Ecological Research, Volume 7, Issue 1, Issue 13:95-113.
Pourbagher Kordi, Mehdi & Rezaei, Sepideh .2018.The Role of Providing Security and Identification of Insecure Tourism Centers in Increasing the Number of Tourists to Hamedan Province in 2016, Journal of Urban Ecology Research, Volume 9, Number 2, Issue 18:55 -68.
Sajjadi, Parisa. Karimpour Reyhan, Majid. (2016). Investigating Strategies for Tourism Development in Arvand Free Zone. Scientific and Research Quarterly of New Attitudes in Human Geography, 8 (4), 15-28.
Tuzkaya, Gulfem. Semih ,O nut, Umut, R. 2017. Tuzkaya and Bahadır Gulsun, an analytic network process approach for locating undesirable facilities: an example from Istanbul, Turkey, Journal of Environmental Management, ELSEVIR, May, P 14.
UNWTO.2020. Guide for Local Authorities on Developing Sustainable Tourism.
Valdebigi, Shuaib.2011.Investigation of Tourism Potentials of Paveh City Using SWOT Model and its Impact on Urban Development of Paveh City, MSc in Geography and Urban Planning, University of Tabriz, Guide: Ph.D. Rahim Heydari Chianeh.
Vanista ,L.2016. Culture Design-Led Regeneration as a Tool Used to Regenerate Deprivedareas. Belgrade- the Savamala Quarter; Reflections on an Unplannedcultural Zone, Energy and Buildings:4-15.
Weaver, David. Lawton, laura. 2016. Tourism Management, third edition, wiley publication Tourism Management: 504 -512.
Yuksel, Ihsan . Metin, Dagdeviren. 2012. Using the analytic network process (ANP) in a SWOT analysis – A case study for a textile firm.
Zahedi,Sh. 2006. Introduction and ecotourism propagation, Organization of culture and Islamic.