تأثیر سرمایه ی فرهنگی بر اعتماد اجتماعی مورد مطالعه: شهروندان شهر زنجان
الموضوعات : مطالعات جامعه شناختی شهریابوالفضل کرمی 1 , محمد صادق مهدوی 2 , مصطفی ازکیا 3
1 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
2 - استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
3 - استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
الکلمات المفتاحية: اعتماد اجتماعی, سرمایه ی فرهنگی, اعتماد تعمیم یافته, سرمایه ی فرهنگی تجسم یافته, سرمایه ی فرهنگی عینیت یافته,
ملخص المقالة :
در این مقاله تأثیر سرمایه ی فرهنگی بر اعتماد اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است. اعتماد اجتماعی یکی از مهم ترین مؤلفه های توسعه ی اجتماعی و گسترش مدرنیته بوده و یکی از جنبه های مهم روابط اجتماعی است، به طوری که زمینه ساز همیاری و مشارکت اجتماعی بین اعضای جامعه است. از سویی، سرمایه ی فرهنگی که شاخصی از توسعه ی فرهنگی است، با شاخص ترکیبی؛ تمایلات و گرایشات روانی فرد نسبت به استفاده از کالاهای فرهنگی و مدارک و مدارج علمی و فرهنگی فرد، می تواند بر اعتماد اجتماعی تأثیر گذار باشد. رویکرد پژوهش، توصیفی- علی و به روش پیمایشی و به لحاظ زمانی، به صورت مقطعی انجام یافته است. جامعه ی آماری شـامل زنان و مردان بالای 18 سال شهر زنجان است که حجم نمونه بر اساس آن به تعداد 380 نفر انتخاب شده است. یافته های تحقیق نشان داد همبستگی نسبتاً بالایی بین سرمایه ی فرهنگی و اعتماد اجتماعی مشاهده گردید و این همبستگی از نظر آماری نیز معنا دار است. همچنین رابطه بین ابعاد سرمایه ی فرهنگی از جمله سرمایه ی فرهنگی تجسم یافته و عینیت یافته با اعتماد اجتماعی همبستگی قابل قبول و معنی داری است. بنابراین به نظر می رسد در تبیین اعتماد اجتماعی، سرمایه ی فرهنگی متغیر تأثیر گذاری است و چنانچه این نوع از سرمایه در جامعه و در بین افراد تقویت گردد، می توان تقویت و بالا رفتن سطح اعتماد اجتماعی و اعتماد عمومی را در جامعه شاهد بود.
ـ ابراهیمی، قربانعلی؛ جانعلیزاده، حیدر و رازقی مله، هادی.(1395). بررسی تأثیر سرمایهی فرهنگی بر اعتماد اجتماعی(مطالعهی موردی: شهروندان 18 سال و بالاتر شهر تهران)، مجلهی مطالعات جامعهشناختی جوانان، سال ششم، شمارهی بیست و یک، ص 44-25.
ـ آزاد ارمکی، تقی و کمالی، افسانه.(1383). «اعتماد، اجتماع، جنسیت»، مجلهی جامعهشناسی ایران، شمارهی2: ص100- 132.
ـ ازکیا، مصـطفی و غلامرضـا غفـاری.(1380 ). بررسـی رابطـهی بـین اعتمـاد و مشـارکت. نامـهی علـوم اجتمـاعی، شمارهی 17
ـ امیر کافی، مهدی.(1380). «اعتماد اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن»، پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشکدهی علوم اجتماعی، دانشگاه شهید بهشتی تهران.
ـ امیر کافی، مهدی.(1380). «اعتماد اجتماعی و عوامل مؤثر برآن»، نمایهی پژوهشی، شمارهی 18، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ص 39-40.
ـ تراسبی، دیوید.(1382).،اقتصاد و فرهنگ، ترجمهی کاظم فرهادی، تهران: نشر نی
ـ حسنزاده، زهرا.(1395). «بررسی جامعهشناختی اعتماد اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن»، پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد بابل.
ـ زتومکا، پیتر.(1386 ). اعتماد: نظریهی جامعهشناختی، ترجمهی غلامرضا غفاری، تهران: نشر شیرازه
ـ شارع پور، محمود و خوشفر، غلامرضا.(1381).«رابطهی سرمایهی فرهنگی با هویت اجتماعی جوانان «مطالعهی موردی: شهر تهران»، نامه علوم اجتماعی، دورهی 10، شمارهی پیاپی 20.
ـ شارع پور، محمود.(1395). جامعهشناسی شهری، تهران: انتشارات سمت.
ـ طرح ملی سنجش ارزشها و نگرشهای ایرانیان. (1394). موج سوم
ـ طرح ملی پیمایش سرمایهی اجتماعی کشور: استان زنجان.(1394)
ـ غفاری، غلامرضا.(1380).«تعیین ویژگیهای اجتماعی ـ فرهنگی در مشارکت سازمانیافتهی اجتماعی ـ اقتصادی روستاییان»، رسالهی دکتری دانشگاه تهران، استاد راهنما: دکترمصطفی ازکیا.
ـ فاضلی، محمد.(1382). مصرف و سبک زندگی، قم: انتشارات صبح صادق.
ـ گیــدنز، آنتــونی.(1378 ). تجــدد و تشــخیص، ترجمهی ناصر موفقیان، تهران، نشرنی .
ـ گیدنز، آنتونی.(1380 ). معنای مـدرنیته، ترجمـهی علـی اصغر سعیدی، تهران، انتشارات کویر .
ـ گیـدنز، آنتونی. (1377). پیامدهای مـدرنیته، ترجمـهی محسن ثلاثی، تهران، نشر مرکز.
ـ گیـدنز، آنتونی، (1377). پیامـدهای مـدرنیته، ترجمـهی محسن ثلاثی، تهران، نشر مرکز.
ـ موحد، مجید؛ مظفری، روحالله و علیزاده، سمانه.(1391). مطالعهی رابطهی سرمایـهی فرهنگی با اعتماد نهادی، فصلنامهی مطالعات توسعهی اجتماعی-فرهنگی، سال اول، شمارهی سوم.
ـ میزتــال، باربــارا. (1380). اعتمــاد در جوامــع مــدرن، کنکاشی در اصول نظـم ـ اجتمـاعی، ترجمـهی ناصـرالدین غراب، نمایهی پژوهش، شمارهی 18
ـ نوغانی، محسن(1383) آموزش و پرورش و بازتولید فرهنگی، مجلهی رشد علوم اجتماعی، دورهی جدید، شمارهی3.
ـ ین شویره، کریستی و فونتن، اولیویه؛ واژگان بوردیو، مرتضی کتبی، 1385، تهران: نی چاپ اول.
- Bourdieu, Pierre (1986b). The forms of capital. In J. C Richardson (Ed.)
- Fan. Jingbo(2014) TheImpact of Economic Capital ,Soc Capital and Cultural Capital :Chinese Families’Access to Educational Resources. School of Public Administration, University of International Business and Economics Beijing, Chinese. 22-24.37, 79-97.
-Bourdieu, Pierre (1986a). The form of capital. In Education: Culture, economy.
Denzler, S. (2011) Family Background Effects on the Choices of Higher Education Institution. Swiss Journal of Sociology,
-Gross, Ki. & Aday, S. & Brewer, P. (2004). A panel study of media effects on political and social trust after September 11, 2001. The Harvard International Journal of Press/Politics, 9, 4, 49-73.
-Tamilina, L. (2006). The Impact of Welfare State Development on Social Trust Formation: an Empirical Investigation. Electronic Journal of Knowledge Management, 7, 4, 501 -508, available online at www.ejkm com.
-Throsby, David & Anita Zednik (2014), The Economic and Cultural Value of Paintings: Some Empirical Evidence, In David Throsby & Victor A. Ginsburgh, Handbook of the Economics of Art and Culture, Vol 2. North-Holland: Elsevier. Multiple Indicator Assessment, Ajs. vol.105. no1.
-Wang, C. (2012). Study on the Relationship between Family Background, Self-Efficacy and Academic Attitude Empirical Wells, 46–58. Oxford: Oxford University Press.
-Yang, D. (2012). Empirical Investigation with Family Background and the Equalization of Opportunities for Higher Education.
-Yang, Q. (2011). The Impact of Family Background on Higher Education Opportunities. Modern Education Management.
_||_