الگوپذیری از شبکه های اجتماعی در جوامع شهری با تأکید بر شبکه های اجتماعی مجازی (مطالعهی موردی: جوانان شهر اراک)
الموضوعات : مطالعات جامعه شناختی شهریرضاعلی محسنی 1 , حمید بورقانی فراهانی 2 , حسین ابوالحسن تنهایی 3 , طهمورث شیری 4
1 - دانشیار گروه جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران
2 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران
4 - دانشیار گروه جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: شبکه های اجتماعی مجازی, سبک زندگی, هویت اجتماعی, الگوپذیری,
ملخص المقالة :
فضای مجازی فضایی است که تأثیرات آن بر زندگی همواره مورد توجه و سؤال بوده است و امروزه به دلیل گستردگی بیش از حد آن حساسیت های فراوانی را ایجاد کرده است از این رو در این پژوهش در تلاش بودیم تا با روش پیمایشی به بررسی الگوپذیری از شبکه های اجتماعی در جوامع شهری با تأکید بر شبکه های اجتماعی مجازی در بین جوانان شهر اراک بپردازیم. بر این اساس با توجه به جامعه ی آماری حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان و در نظر گرفتن اعتبار و ضریب متناسب آلفای کرونباخ، تعداد 384 پرسشنامه بین جوانان شهر اراک توزیع نموده تا به بررسی این فرضیه که "آیا رابطه ی معناداری بین استفاده از شبکه های اجتماعی در جوامع شهری با تأکید بر شبکه های اجتماعی مجازی با الگوپذیری جوانان وجود دارد؟ بپردازد. که نتایج پژوهش نشان داد استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی بر متغیرهای (اوقات فراغت، سبک زندگی، ارتباطات عاطفی خانوادگی، هویت اجتماعی، سلامت اجتماعی) تأثیرگذار بوده و رابطه ی معناداری بین آنها وجود دارد.
ـ اعلایی، محسن. بشیری، حسین.(1394). بررسی جامعهشناختی تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر همبستگی اجتماعی، مجلهی مطالعات توسعهی اجتماعی ایران، سال هفتم، شمارهی دوم.
ـ افروغ، ع.(1377). فضا و نابرابری اجتماعی: الگویی برای جداییگزینی فضایی و پیامدهای آن، تهران: انتشارات دانشگاه تربیت مدرس، چاپ اول.
ـ آزاد ارمکی، تقی.(1386). جهان ایرانی: مسجد و کافی شاپ، فصلنامهی انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، شمارهی4.
ـ براتدستجردی، نگین؛ داورپناه، هدایت اله؛ اسماعیلی، معصومه.(1395). بررسی رابطه بین میزان استفاده از شبکهی اجتماعی فیس بوک و سلامت اجتماعی دانشجویان، جامعهشناسی کاربردی، سال بیست و هفتم، شمارهی پیاپی61، شمارهی اول: 156-143.
ـ بشیر، حسن؛ افراسیابی، محمد صادق.(1391). شبکههای اجتماعی اینترنتی و سبک زندگی جوانان، تحقیقات فرهنگی ایران، دورهی5، شمارهی1: 60-31.
ـ پرهیزکار، الف. و همکاران.(1389). سهم فضای مجازی از فضای خدمات شهری تهران و تأثیر خصوصیات شهروندان در میزان استفاده از خدمات فضای مجازی، فصلنامهی برنامهریزی شهری.
ـ تنهایی، حسین ابوالحسن.(1391). بازشناسی تحلیلی نظریههای مدرن جامعهشناسی در مدرنیته در گذار، تهران: علم.
ـ حمیدپور، یوسف؛ طایفه، اشرف؛ آقاپور فرکوش، مجید.(1388). بررسی جامعهشناختی عوامل مؤثر بر الگوپذیری رفتار اجتماعی دختران، پژوهشنامهی علوم اجتماعی، سال سوم، شمارهی1.
ـ دستجردی، نگین. و صیادی، سمیه.(1391). بررسی رابطه بین استفاده از شبکههای اجتماعی بر اعتیاد به اینترنت و افسردگی در دانشجویان دانشگاه های پیام نور شهر اصفهان، تحقیقات علوم رفتاری، دورهی10، شماره5ی.
ـ ربانی، ر. و شیری، ح.(1388). اوقات فراغت جوانان در تهران: بررسی جامعهشناختی الگوهای گذران اوقات فراغت جوانان در تهران، فصلنامهی تحقیقات فرهنگی، سال دوم، شمارهی8: صص242-209.
ـ شکاری نمین، شیدا؛ حاجیانی، ابراهیم .(1393). ، بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی بر سبک زندگی جوانان، مجلهی مدیریت فرهنگی، سال هشتم، شمارهی بیست و ششم، صص79-63.
ـ شکوری، ع .(1385). تمایزپذیری و هویت اجتماعی مبتنی بر مصرف: مطالعة موردی جوانان شهر تهران، مجلهی جهانی رسانه، شمارهی 2.
ـ شهابی، محمود؛ بیات، قدسی .(1391). اهداف و انگیزههای عضویت کاربران در شبکههای اجتماعی مجازی. مطالعات فرهنگ- ارتباطات، 13 (20).
ـ صبوری خسروشاهی؛ ح. و همکاران .(1392). فضای مجازی و هویت جهانی: مطالعهی موردی دانشجویان دانشگاه آژاد اسلامی، فصلنامه مطالعات راهبردی جهانی شدن، دوره چهارم، شماره 10.
ـ فیروزآبادی، ابوالحسن.(1394). سخنرانی در همایش شبکههای اجتماعی مجازی: فرصتها و تهدیدها. بازیابی شده از سایت خبری تابناک، پنجم دی ماه.
ـ قاسمزاده، بهنام؛ رسولزاده اقدم صمد؛ رهبریپور، کسری.(1390). بررسی تأثیر فضاهای عمومی شهری و فضای مجازی در شکلگیری افکار عمومی جامعه، مطالعات جامعهشناسی، سال سوم، شمارهی یازدهم: 35-21.
ـ کوثری، مسعود.(1386). جهان فرهنگی کاربران ایرانی در شبکه دوستیابی اورکات، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات.
ـ میرزایی، خلیل. صدیقی، صفری، فاطمه.(1392). بررسی ویژگیهای ارتباطی شبکههای اجتماعی اینترنتی و تأثیر آنها بر روابط اجتماعی کاربران، مطالعات علوم اجتماعی ایران، سال دهم، شمارهی سی و هفتم.
ـ ودودی، الهه؛ دلاور، علی(1394). بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی در تغییر ویژگیهای شخصیتی جوانان، فصلنامهی روانشناسی تربیتی، سال یازدهم، شماره سی و پنجم.
ـ هاتف، م.(1388). چالشها و چشماندازهای امنیت در فضای مجازی، دو فصلنامهی توسعهی علوم انسانی پلیس، سال ششم، شمارهی22.
- Gulbahar, Y. Kalelioglu, F. & Madran, O. (2010). Sosyal Aglarin Egitim Amacli Kullanimi [Educational use of social networks].XV. Turkiye de Internet Kullanimi Konferansi. Istanbul: Istanbul Teknik University.
- Isik, F. (2013). Comparison of the use of social Network in Education between North and South Cyprus. Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol. 103, Pp. 210-219.
- Joinson, Adam N,( 2008). Looking at, looking up or keeping up with people Motivesand use of facebook. In: Proceedings of CHI ‘08. ACM, New York, NY, pp. 1027–1036, people.bath.ac.uk/aj266/pubs_pdf/1149-joinson.pdf.
- Lenhart, Amanda., & Madden, Mary, (2007). eens, Privacy & Online Social Networks. Pew Internet & American Life Project Washington, DC. Available:
- Lim, B. & Chou, A. (2010). A Framework for Measuring Happiness in online Social Network. Illinois State University.
-Macmillan Dictionary for Students Macmillan, Pan Ltd. (1981), page 1155. Retrieved 2010-7-15.
- Massari, Luisa. (2010). Analysis of MySpace user profiles. Information SystemsFrontiers, 1-7.
- Perez, C., (2014)., Socialization , uses and influence of social networks in adolescents: the role of broadcast Scheduling., Social and Behavioral Sciences., 132., pp: 515-521.
- Shabir, G., Yousef Hamed, Y., Safdar, G., Faroug, M., Gilani, s., (2014)., The impact of social media on Youth: A case study of Bahawalpur City., Asia Journal of Social Sciences & Humanities., 3(4).
- Wang, J. Jackson, L. Wang, H. & Gaskin, J. (2015). Predicting Social Networking Site use: Personality, Attitudes, Motivation and Internet Self-Efficacy. Personality and IndividualDifferences, Vol. 80, Pp. 119-124.
_||_