جامعه شناسی مصرف فرهنگی موسیقی درکلان شهرتهران
الموضوعات : مطالعات جامعه شناختی شهری
1 - استادیار جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، پژوهشکده مطالعات میان فرهنگی سازمان مرکزی
الکلمات المفتاحية: سبک زندگی, عادات فرهنگی, ساختارهای جاذب و مانع,
ملخص المقالة :
این مقاله که برگرفته از پژوهش (کمی و کیفی) است به شرایط تقویت و ممانعت مصرف موسیقی مورد نیاز مردم کلان شهر تهران می پردازد. نتایج نشان می دهند که مسأله ی عادت واره و سبک زندگی، مهمترین زمینه های تحلیلی در مسائل شهری کلان شهر تهران به شمار می روند. دو نوع موسیقی سنتی و پاپ و انواع مختلف آن در جامعه ی ایران رواج دارد به طوری که 44.4 درصد به موسیقی سنتی و بقیه به موسیقی پاپ و انواع مختلف آن گرایش دارند. صدا و سیما به عنوان مهم ترین جـریان تأثیرگذار در اطـلاع رسانی، در زمـینه ی موسیقی اطلاع رسانی نمی کند. عمده ترین جریان های بحران زا در نشر موسیقی مربوط به مسائل فرهنگی و سبک زندگی مردم است که ناشی از فرهنگ مصرفی نسل امروز است. اکثریت افراد با موسیقی تلفیقی موافق هستند که این رقم برابر با 60 درصد است. باری، حاصـل شیوه ی زندگی جدید که به نوعی تلفیق زندگی سنتی و مدرن است؛ موسیقی نیز از این پدیده مستثنا نیست. دلیل کم شدن مخاطبان موسیقی سنتی، بیتفاوتی مردم به فرهنگ بومی است و این گرایشی است که در فکر و گرایش های نسـل جـاری شهر ایجاد شده است. در تحـلیل مسـأله باید به دلایلی چون سـطحی نگری، عدم تفکر در نوع موسیقی، نقش تفاوت نسلی و تفاوت در طبقه ی اجتماعی توجه کرد.
_ آزادهفر، محمدرضا.(1390). اقتصاد موسیقی: فرایندتولید، بازاریابی و فروش محصولات، تهران: نشر پژوهشگاه فرهنگ و هنر ارتباطات.
_ استراس، آنسلم؛ کوربین، جولیت. (1385). اصول روش تحقیق کیفی(نظریهیمبنایی)، ترجمهی بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
_ امام جمعه، فرهاد.(1394).جامعهشناسی فرهنگی،چاپ چهارم، تهران: انتشارت بهمن برنا.
_ انصاری، منصور؛ طاهرخانی، فاطمه. (1389). بررسی نظریهی زبان و قدرت نمادین پیر بوردیو، فصلنامهی پژوهشهای سیاسی و بینالملل،سال اول،شمارهیسوم.
_ بلیکی، نورمن. (1384). طراحی پژوهشهای اجتماعی، ترجمهی حسن چاووشیان، تهران: انتشارت نی.
_ حیدرآبادی، ابوالقاسم؛ منوچهررضایی، زهرا. (1390). علل گرایش جوانان به سمت موسیقی غرب، مطالعهی موردی: (جوانان شهرآمل)، ماهنامهیهنرموسیقی، سال14ش123.
_ شارع پور، محمود. (1396). جامعهشناسی شهری، تهران: انتشارت سمت.
_ رسولی، محمدرضا. (1382). مؤلفههای سبک زندگی در تبلیغات تجاری، فصلنامهی علمی- پژوهشی علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی.
_ صالحی امیری، سیدرضا. (1386). مفاهیم و نظریههای فرهنگی، تهران: ققنوس.
- فکوهی، ناصر. (1385). انسان شهری، تهران: نشرنی.
_گیدنزآنتونی. (1378). تجدد و تشخص، جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، ترجمهی ناصر موفقیان، تهران، نشر نی.
_مهدوی کنی، م، سعید. (1387). مفهوم سبک زندگی وگسترهی آن در علوم اجتماعی، فصلنامهی تحقیقات فرهنگی، سال اول، شماره6
-Jacobs, J.(1961), The Death and life of graat American Cities, New York:Vintage.
_||_