بازنمایی مسلمانان در سینمای هالیوود (مطالعه موردی فیلمهای تیکن ۱ و تیکن ۲)
الموضوعات : فصلنامه علمی تحقیقات سیاسی و بین المللیسعید رضایی 1 , علیرضا گلشنی 2 , محمدرضا قائدی 3
1 - دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، شیراز، ایران
2 - گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا،ایران
3 - استادیار گروه علوم سیاسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران ‏
الکلمات المفتاحية: "بازنمایی", "مسلمانان", "اسلام هراسی", "نشانه شناسی", "سینمای هالیوود",
ملخص المقالة :
امروزه سینما به غیر از سرگرمکردن مردم، نقش اساسی در فرهنگسازی و آموزش دارد و گاهاً این کارکرد بر دیگر جنبههای کاربردی سینما رجحان دارد. سینمای هالیوود بهعنوان قطب سینمای دنیا شناخته میشود و در پیشبرد اهداف فرهنگی غرب و اقناع افکار عمومی، در مسائل مختلف از جمله مسائل سیاسی و مذهبی و اقتصادی و… نقش مهمی دارد. یکی از استفادههای غرب از سینمای هالیوود در پیشبرد اهداف اسلامهراسی بوده است. در این پژوهش فیلمها با استفاده از روش کیفی تحلیل نشانهشناختی مورد تحلیل و تجزیه قرار گرفته و تلاش شده با بررسی تولیدات هالیوود، برخی از ویژگیهای بازنماییشده برای مسلمانان مورد بررسی قرار بگیرد. این پژوهش دنبال پاسخ به این سوال است که هالیوود چهره مسلمانان را چگونه توصیف میکند. هدف از این پژوهش شناخت رویکرد سینمای هالیوود و به تبع آن ایالات متحده آمریکا نسبت به اسلام و مسلمانان است. در یافتههای تحقیق به این میرسیم که از جمله ویژگیهای بازنماییشده از مسلمانان در فیلمهای هالیوود میتوان به تروریست، وحشی و بیرحم، خشن، بی غیرت و بیاخلاق، بی منطق، نامرد، بی قانون، شهوتران، جانی، کینهتوز و انتقامجو و… اشاره کرد. البته برخی از ویژگیهای خوب از جمله خانوادهدوستی نیز در مورد مسلمانان به کار برده شده است.
آسا برگر، آرتور (۱۳۸۵)، نقد فرهنگی، ترجمة حمیرا مشیرزاده، تهران: انتشارات مرکز بازشناسی اسلام و ایران.
الهی، الهیار؛ سلطانلو، عباس؛ سلطانی، علیرضا (۱۳۹۲)، «سینمای سیاسی و سیاست خارجی امریکا در قبال ایران پس از ۱۱ سپتامبر»، دانشنامه حقوق و سیاست، شمارة ۲۰.
برژینسکی، زبیگینو (۱۳۸۶)، انتخاب: سلطه یا رهبری، امیرحسین نوروزی، تهران: نشر نی. 4. بیچرانلو، عبدالله (۱۳۸۹)، «تصویرسازی و کلیشهسازی هالیوود از مسلمانان (بازنمایی مسلمانان در سینمای هالیوود)»، رسانه، سال بیستم، شمارة ۳.
جعفرینژاد مسعود، قائدی محمدرضا (۱۳۹۲)، «عملیات روانی هالیوود در گسترش موج اسلامهراسی»، فصلنامه مطالعات عملیات روانی، سال دهم، شمارة ۳۷.
چندلر، دانیل (۱۳۸۶)، مبانی نشانهشناسی، ترجمه: مهدی پارسا، تهران: نشر سوره مهر.
دفلور، ملوین و اورت ای. دنیس (۱۳۸۳)، شناخت ارتباطات جمعی، ترجمة سیروس مرادی، تهران: دانشکده صداوسیما.
رامین، علی (۱۳۸۳)، فلسفه تحلیلی هنر، تهران: فرهنگستان هنر.
زیباکلام، صادق؛ بیات، جلیل (۱۳۹۳)، «سینما و قدرت نرم؛ سیاست تطبیقی امریکا و چین»، مطالعات میانفرهنگی، سال دهم، شمارة ۲۴.
سجودی، فرزان (۱۳۸۷)، نشانهشناسی کاربردی، تهران: نشرعلم.
سروری مجد، محمد (1387)، بازنمایی ایران در سینمای هالیوود، تحلیل نشانهشناختی و تحلیل گفتمان هفت فیلم، پایاننامه کارشناسشی ارشد مدیریت رسانه، دانشکده صداوسیما.
شرفالدین، سیدحسین؛ گنجیانی، سید مهدی (۱۳۹۲)، «هالیوود و توطئه اسلامهراسی با شگرد نفوذ در ناخودآگاه»، معرفت فرهنگی اجتماعی، سال چهارم، شمارة چهارم.
عبدالهیان، حمید (۱۳۹۰)، «تحلیل تاریخی بر تکوین مفهوم پایان تاریخ در سینمای قرن ۲۱»، مشرق موعود، سال پنجم، شمارة ۱۸.
عبوعبداللهی، فاطمه (۱۳۹۷)، «آیندة فعالیتهای رسانهای غرب در مواجهه با اسلام»، راهبرد فرهنگ، شمارة چهلویکم.
قوام، عبدالعلی؛ اسماعیلی، بشیر (۱۳۹۳)، «سیاست خارجی هالیوود و جریان بازنمایی خاورمیانه پس از ۱۱ سپتامبر»، فصلنامه تخصصی علوم سیاسی، سال دهم، شمارة بیستونهم.
کالکر، رابرت (۱۳۸۴)، فیلم، فرم و فرهنگ، ترجمة بابک تیرابی، تهران: بنیاد سینمایی فارابی.
گزارش شورای روابط اسلام و امریکا (۲۰۰۶). 18
لی، مینگجینگ (۱۳۹۰)، قدرت نرم چین، استراتژی چین در حال ظهور در سیاست بینالملل، عسگر قهرمانپور بناب، تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
محمدزاده زهرا، محمدتقی کرمی (۱۳۹۵)، «بازنمایی زن دوم در سینمای ایران»، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، سال دوم، شمارة 6.
مقالات همایش اسلام هراسی پس از 11 سپتامبر (1395)، «علل روندها و راهحل»، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات. دورة 7، شمارة 20.
مؤذنی، حمید (1386)، بازنگری انتقادی، تهران: انتشارات گلدشت و شروع.
مهدیزاده سید محمد؛ اسماعیلی معصومه (۱۳۹۱)، «نشانهشناختی تصویر زن در سینمای ابراهیم حاتمیکیا»، زن در فرهنگ و هنر، دورة چهار، شمارة یک.
مهدیزاده، سید محمد (1383)، بازنمایی ایران در مطبوعات غرب، تحلیل انتقادی گفتمان نیویورک تایمز، گاردین، لوموند، دیولت ۲۰۰۰ - ۱۹۹۷ م، رساله دکتری علوم ارتباطات، دانشگاه علامه.
والکر جان، چاپلین، سارا (۱۳۸۵)، فرهنگ تصویری: مبانی و مفاهیم، ترجمه و نشر: ادارة کل پژوهشهای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
هیل، جان و پاملا چرچ گیبسون (۱۳۸۱)، سینمای امریکا و هالیوود، بیژن اشتری، تهران: مؤسسه فرهنگی و هنری الست فردا.
یوسفیان شهروز (۱۳۸۵)، «مناقشه بازنمایی و خوانشهای نشانهشناسی ساختگرا»، فصلنامه فرهنگستان هنر.
زارعینژاد غلامحسین (۱۳۹۰)، «استعمار فرانو، مکتب اسلام»، سال ۵۱، شمارة ۳.
سوسور فردیناند، کوروش صفوی (۱۳۸۲)، دورة زبانشناسی عمومی، تهران: هرمس.
Dayer, R. (2005). "White, in Film Theory: Critical Concept" in Media and Cultural Studies,3, Routledge.
Dunia, P. T. (2012). Mey, L. Jakop. 1993. Pragmatics: An Introduction. Blackwell: Oxford UK and USA Cambirige Saussure, F. de.(1974). Course in General Linguistics. London:
Fontana. Sudaryanto.(1986). Metode Linguistics ke Arah Memahami. Jurnal Ilmiah Edu Research Vol. I No, 80.
Gardels, N., & Medavoy, M. (2009). American idol after Iraq: competing for hearts and minds in the global media age.
John Wiley & Sons. Hall, S. (1997). The work of representation. Representation: Cultural representations and signifying practices, 2, 13-74.
Kamalipour, Y. (2000). Media images of Arabs, Muslims, and the Middle East in the United States. Civic Discourse and Digital Age Communications in the Middle East, New York: Greenwood Publishing Group, 55-70.
Kilian, M. (2008), imagining the Arab other: how Arab and non-Arabs view each other, editet by Tehran labib, I.B. Tauris Peirce, C. S. 1931–1935. Collected Papers of Charles Sanders Peirce, vols. 1–6. Edited by Charles Hartshorne and Paul Weiss.
Richardson, J. E., & Poole, E. (Eds.). (2006). Muslims and the news media. Stromback, J., Adam, Sh., & Daniela, D. (2008), Framing the Mohammad Cartoons Issue: A Cultural Comparison of Swedish and US press. Global Media Communication.
_||_