بازتاب ریشههای منازعه ایران و ایالات متحده در عرصه بینالملل از منظر دیپلماسی رسانهای آمریکا ( مورد مطالعه: فیلم سیصد )
الموضوعات : فصلنامه علمی تحقیقات سیاسی و بین المللیبشیر اسماعیلی 1 , سید حسن ملائکه 2 , علیداد کیماسی 3
1 - استادیار روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا
2 - استادیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا
3 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا
الکلمات المفتاحية: بازنمایی, دیپلماسی رسانهای, هالیوود, فیلم سیصد, واژههای کلیدی: منازعه ایران و آمریکا,
ملخص المقالة :
چکیده سینمای هالیوود در دهه اخیر، به طور فزاینده ای به تولید فیلم ها و سریال هایی با محوریت مضامین سیاسی پیرامون ایران مبادرت نموده است. مجموعه تلویزیونی میهن و فیلم های آرگو ، گلاب ، یک شب با پادشاه ، گارد جاویدان و امثال اینها، در زمره آثار مهم هالیوود هستند که به طور مستقیم درباره ایران ساخته شده اند. در این میان، مجموعه فیلم های سیصد کوشیده است تا انحصاراً به بازنمایی تفاوت های تفکر سیاسی میان ایران باستان و یونان باستان بپردازد. در عین حال، فیلم سیصد درصدد مشابه سازی تقابل فکری گفتمان ایران- یونانی با تقابل فعلی فکری جمهوری اسلامی با ایالات متحده آمریکاست. در این مقاله، ضمن بررسی اصول فکری بازنمایی شده در فیلم سیصد2 ، به شرح و بسط اساس تفکر سیاسی متعارض مورد تاکید در این اثر پرداخته خواهد شد. فرضیه مقاله بر این مبناست که فیلم سیصد2 درصدد القای این مسأله است که بنیان های تفکر سیاسی در غرب و شرق از دیرباز متفاوت بوده و اعتلای سیاسی غرب در برابر استبداد و انسداد سیاسی در شرق، از گذشته تاکنون ادامه داشته است؛ لذا منازعه ایران و ایالات متحده در عرصه بین الملل، در تقابل میان آزادی و دموکراسی در دوران باستان ریشه دارد. روش تحقیق در این مقاله، بر مبنای ترکیبی از روش تحلیل گفتمان وندایک و تحلیل فیم رولان بارت است.
منابع
اسلامی، مازیار .(1385). ژیژک؛ رو در رو با امر واقعی، نشریه فارابی، ش61 ، پاییز.
بارت ، رولان .(1380). اسطوره در زمان حاضر، ترجمه یوسف اباذری، فصلنامه ارغنون، ش18.
بودریار، ژان .(1390). آمریکا، ترجمه عرفان ثابتی، تهران: نشر ققنوس.
تاجیک، محمد رضا .( 1386). روانکاوی و سیاست، فصلنامه علمیـ پژوهشی حقوق و علوم سیاسی، ش 4.
تورنهیل، جان .(1388). مارکسیست فروتن؛ ژیژک متفکری که همزمان از فلسفه، فیلم، غذا، روانکاوی و مارکسیسم میگوید، ترجمه فاطمه بنویدی، خردنامه همشهری، ش 31 و 30.
توسلی رکن آبادی، مجید .(1388). شرقشناسی هگلی و سیاست رسانهای مبتنی بر اسلام هراسی، فصلنامه رسانه، ش 79.
جعفریان، فائزه .( 1391). مفهوم واقعیت در سینمای کیارستمی و سینمای نئورئالیسم ایتالیا از منظر فلسفه اسلاوی ژیژک، کتاب ماه هنر، ش 154.
ژیژک، اسلاوی .( 1391). سیاستهای بتمن: سرمایهدار خوب، هالیوود و ترس از جنبش 99 درصدی، مترجمان: آرش بصیرت و فریبا شفیعی، ماهنامه علوم انسانی مهرنامه، ش 28.
صادقی پور، محمد صادق .(1391). بوطیقای ژیژک؛ چهار مقاله و شرح آنها، تهران: نشر ققنوس.
فکوهی، ناصر .(1383). تاریخ اندیشه و نظریههای انسان شناسی، تهران: نشر نی.
گیویان، عبدالله و محمد سروی زرگر .(1388). بازنمایی ایران در سینمای هالیوود، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره دوم، ش 8.
لین، ریچارد .(1389). جی، ژان بودریار، ترجمه مهرداد پارسا، تهران: نشر رخداد نو.
هال، استوارت .(1386). غرب و بقیه: گفتمان و قدرت، ترجمه محمود متحد، تهران: نشر آگه.
Hall, Stuart .1997. The Work of Representation, In Cultural Representation and Signifying Practice, Sage Publication
Rojek, Chris.2003. Stuart Hall, Polity Publications
Totman,Sally-Ann.2009.How Hollywood Projects Foreign Policy,Palgrave Macmillan,New York
www.capx.co
www.irdiplomacy.ir
www.nedayeenghelab.com
_||_