تاثیر زلزلههای دور و نزدیک گسل بر ظرفیت فروریزش قابهای خمشی بتنی بهینهسازی شده بر اساس عملکرد
اشکان خدابنده لو
1
(
عضو هیات علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه
)
سیامک صابونچی
2
(
گروه مهندسی عمران، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه ایران
)
الکلمات المفتاحية: قاب خمشی بتنی, بهینهسازی بر اساس عملکرد, الگوریتم فراکاووشی مرکز جرم, تحلیل دینامیکی فزاینده,
ملخص المقالة :
طراحی براساس عملکرد، نگرشی نوین بر مباحث طرح لرزهای سازهها میباشد که مبنای آن برخلاف روشهای سنتی طراحی مبتنی بر نیرو، بر تغییر مکانهای سازه استوار است. استفاده از این رویکرد در فرآیند طراحی سازهها موجب دستیابی به سازههایی با عملکرد مناسب و سطح اطمینان قابل قبولی میشود. هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر زلزلههای حوزه دور و نزدیک بر ظرفیت فروریزش و شکنندگی قابهای خمشی بتنی بهینهسازی شده بر اساس عملکرد با استفاده از الگوریتم فراکاوشی مرکز جرم، میباشد. از تحلیل بارافزون در فرآیند بهینه سازی برای کنترل پاسخهای قابهای مورد مطالعه در سطوح عملکردی و از تحلیل دینامیکی افزایشی برای ارزیابی شکنندگی قابهای بهینه بدستآمده، استفاده شده است. با توجه به مقادیر به دست آمده برای نسبت حاشیه فروریزش و نسبت حاشیه فروریزش اصلاح شده برای قابهای 3، 6 و 12 طبقه مشاهده میکنیم نسبت حاشیه فروریزش و به طبع آن ایمنی لرزهای تحت زلزلههای دور گسل بترتیب 7%، 16% و 8% بیشتر از نسبت حاشیه فروریزش و ایمنی لرزهای تحت زلزلههای نزدیک گسل میباشد. به عبارت دیگر سازههای بهینهسازی شده در این مطالعه در برابر زلزلههای نزدیک گسل ایمنی لرزهای کم و شکنندگی بیشتری نسبت به زلزلههای دور گسل دارند.
تاثیر زلزلههای دور و نزدیک گسل بر ظرفیت فروریزش قابهای خمشی بتنی بهینهسازی شده بر اساس عملکرد
چکیده
طراحی براساس عملکرد، نگرشی نوین بر مباحث طرح لرزهای سازهها میباشد که مبنای آن برخلاف روشهای سنتی طراحی مبتنی بر نیرو، بر تغییر مکانهای سازه استوار است. استفاده از این رویکرد در فرآیند طراحی سازهها موجب دستیابی به سازههایی با عملکرد مناسب و سطح اطمینان قابل قبولی میشود. هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر زلزلههای حوزه دور و نزدیک بر ظرفیت فروریزش و شکنندگی قابهای خمشی بتنی بهینهسازی شده بر اساس عملکرد با استفاده از الگوریتم فراکاوشی مرکز جرم، میباشد. از تحلیل بارافزون در فرآیند بهینهسازی برای کنترل پاسخهای قابهای مورد مطالعه در سطوح عملکردی و از تحلیل دینامیکی افزایشی برای ارزیابی شکنندگی قابهای بهینه بدستآمده، استفاده شده است. با توجه به مقادیر به دست آمده برای نسبت حاشیه فروریزش و نسبت حاشیه فروریزش اصلاح شده برای قابهای 3، 6 و 12 طبقه مشاهده میکنیم نسبت حاشیه فروریزش و به طبع آن ایمنی لرزهای تحت زلزلههای دور گسل بترتیب 7%، 16% و 8% بیشتر از نسبت حاشیه فروریزش و ایمنی لرزهای تحت زلزلههای نزدیک گسل میباشد. به عبارت دیگر سازههای بهینهسازی شده در این مطالعه در برابر زلزلههای نزدیک گسل ایمنی لرزهای کم و شکنندگی بیشتری نسبت به زلزلههای دور گسل دارند.
کلید واژگان: قاب خمشی بتنی، بهینهسازی بر اساس عملکرد، الگوریتم فراکاووشی مرکز جرم، ظرفیت فروریزش، زلزله نزدیک گسل، زلزله دور گسل، تحلیل دینامیکی فزاینده
1- مقدمه
در طراحیهای مهندسی هدف مطلوب کاهش هزینة پروژه تا حد ممکن میباشد. در مهندسی سازه این هدف در مراحل مختلف از جمله مرحله طراحی، ساخت و نصب دنبال میشود. هدف از طراحی بهینه کاهش هزینه در مرحله طراحی میباشد که برای این مقصود الگوریتمهای متعدد فراکاوشی الهام گرفته شده از طبیعت، توسعه زیادی یافتهاند. نکته مهم دیگر در طراحی بهینه، روش تحلیل و طراحی سازه میباشد [1]. از آنجائیکه بارهای لرزهای دارای طبیعت غیر قابل پیشبینی میباشند، اگر طراحی بهگونهای باشد که سازه در هنگام زلزله در محدودة خطی بماند وزن سازه بدست آمده از این روش طراحی، به طور غیراقتصادی افزایش خواهد یافت. بنابراین آییننامههای ساختمانی و روشهای طراحی، محدوده غیر الاستیک رفتار سازه را با روشهای ایمن در طراحی در نظر میگیرند. یک رویکرد قوی برای طراحی سازهها و ملحوظ داشتن محدوده غیرالاستیک، طراحی بر مبنای عملکرد میباشد که یک رویکرد چند سطحه برای طراحی سازه در سطوح مختلف لرزهای میباشد. مفهوم نوین طراحی بر مبنای عملکرد در آییننامههای مختلف بر پایه سه اصل عدم آسیب در زلزلههای با شدت کم، عدم آسیب سازهای ولی آسیب جزئی غیر سازهای در زلزلههای با شدت متوسط و عدم فروریزش ولی آسیب سازهای و غیر سازهای در زلزلههای با شدت قوی قرار دارد. این رویکرد طراحی لرزهای بر این اصل استوار است که سازه بایستی در مقابل مخاطرات لرزهای با شدت کم و دوره زمانی کوتاه تا زلزلههای با شدت زیاد و دوره زمانی بلند، اهداف عملکردی مختلف را برآورده نموده و ایمنی سازه را افزایش دهد. روشهای بهینهسازی را میتوان به طور موثر درطراحیهای مبتنی بر عملکرد استفاده نمود و عملکرد سازه را به عنوان یکی از اهداف طراحی و یا قیود مسئله تعریف کرد. بر اساس آئیننامههای طراحی، اعضای سازهای باید به گونهای طراحی شوند که بتوانند نیروهای وارده را با حاشیه ایمنی مناسبی که بستگی به روش طراحی دارد تحمل کنند [2]. در طول تاریخ مهندسان همیشه در تکاپوی طراحی سیستمهای بهینهای بودهاند که بدلیل محدودیت منابع، همواره ارزان بودن و در عین حال برآورده شدن تمامیمحدودیتهای موجود، مهمترین معیار انتخاب برای آنان بوده است. امروزه بهینهسازی یک فرآیند بسیار کارآمد برای صرفهجویی اقتصادی در روند طراحی، ساخت و نگهداری سازهها بشمار میآید. از طرفی روش طراحی بر اساس عملکرد از پیشرفتهترین روشهای طراحی لرزهای سازهها میباشد. بنابراین، طراحی بهینه سازهها بر اساس عملکرد، سازههایی را بدست خواهد داد که در عین اقتصادی بودن از ایمنی و قابلیت اطمینان مناسبی برخوردار میباشند [2]. از جهت دیگر، اثر تخریبی زلزله به عواملی چون مکانیزم شکست گسل، فاصله گسل تا ساختگاه، نوع خاک، مشخصات حرکت زمین و همچنین به خصوصیات دینامیکی سازه وابسته است. زلزلهها را میتوان بر حسب فاصله محل ثبت رکورد تا گسل (محل اصلی لغزش)، به دو دسته زلزلههای نزدیک گسل و دور گسل تقسیم بندی کرد. به محدودهای که در فاصله 10 تا 20 کیلومتری از گسل مسبب زلزله باشد، محدوده نزدیک گسل گفته می شود [3]. هر چند فاصله مشخصی را برای این منظور نمیتوان برای تمام زلزلهها مشخص کرد، زیرا این محدوده به عوامل خاصی از جمله بزرگی زلزله، طول گسل و شرایط ساختگاهی وابسته می باشد [3]. رکوردهای حاصل از زلزلههای حوزه نزدیک به دلیل نزدیکی فاصله محل منبع انتشار موج تا محل دریافت آن، دارای مشخصههای ویژهای از جمله جهت پذیری پیشرونده شکست1 و محتوای فرکانسی بالا میباشند که آنها را از دیگر رکوردها متمایز میکند. بررسی رویدادهای گذشته نشان میدهد که ساختمانهای واقع در حوزه نزدیک گسل از آسیبپذیری نسبتاً چشمگیری برخوردار میباشند [4]. به همین دلیل اکثر استانداردهای طراحی مانند آییننامه 2800 توصیه میکنند که از ساخت و ساز در مجاورت گسلهای فعال باید پرهیز شود [5]. مطابق این آییننامهها، در مواردی که احداث ساختمان در محدوده گسل اجتناب ناپذیر است باید تمهیدات فنی ویژه در طراحی منظور گردد. با توجه به تخریب گسترده سازهها در زلزله نورثریج، که حتی برخی از آنان تحت نظر آییننامههای وقت طراحی شده بودند، لزوم انجام تحقیقات و مطالعات گسترده بر روی زلزلههای نزدیک گسل و شناخت عوامل آن جهت تغییر در آییننامهها ضروری به نظر میرسید. بر طبق تحقیقات صورت گرفته مشخص شد که تاثیر زلزلههای نزدیک گسل از تاثیر ارائه شده در آییننامهها بیشتر است. در زلزلههای حوزه نزدیک به دلیل آنکه امواج به سرعت به سازه منتقل میشوند و مسیر تاثیر زیادی بر امواج نمیگذارد، بنابراین سازه بیشتر متاثر از مکانیزم وقوع زمین لرزه قرار میگیرد [5]. در زلزلههای حوزه نزدیک به دلیل سرعت بالا مقدار انرژی زیادی در مدت زمان بسیار کمی به سازه وارد میشود و از سوی دیگر هنگامی که سرعت بالا میرود مصالح ترد خواهند شد و این بدان معناست که نقطه تسلیم در سازه و مصالح بالا میرود که لازمه این موضوع تقاضای شکل پذیری بالای سازهها جهت جذب انرژی میباشد [5]. از طرفی در تحلیل لرزهای یک سازه، نیاز و ظرفیت آن نقش مهمی را ایفا میکند. روشهای بسیار زیادی وجود دارند که نیاز و ظرفیت سازه را برای تحریکات لرزهای ارزیابی میکنند. یکی از روشهای متداول برای ارزیابی ظرفیت سازه تحلیل دینامیکی فزاینده است. امروزه، تحلیل دینامیکی فزاینده یک ابزار دقیق برای تخیمن ظرفیت سازه معرفی میشود. در این تحلیل مدل سازهای تحت اثر تعدادی رکورد زمین لرزه، که از شدت کم به شدت زیاد مقیاس شدهاند، قرار میگیرد. یکی از چالشهای که در مسیر تحلیل وجود دارد، نحوه انتخاب رکوردها و تاثیر آن بر پاسخها و عدم قطعیتها است. حدوداً از سال 2005 تحقیقات گستردهای در این زمینه توسط دیرلین، هسلتون و کرنل انجام شدهاست [6و7]. که نتایج بخشی از این تحقیقات را میتوان درFEMA-P695 ، مشاهده نمود [8]. به منظور ارزیابی لرزهای سازهها، ضریب حاشیه فروریزش تعدیل شده ارائه شده است. در صورتی که ضریب حاشیه فروریزش تعدیل شده برای هر سازه بیش از ضریب حاشیه فروریزش 20 درصد باشد و همچنین ضریب حاشیه فروریزش میانگین برای گروه سازهها بیشتر از ضریب حاشیه فروریزش 10 درصد باشد، سازه دارای حاشیه ایمنی قابل قبول خواهد بود[8]. ارزیابی دقیقتر ایمنی لرزهای یک سازه از مهمترین موضوعات در آنالیز لرزهای سازهها میباشد که در سالهای اخیر تاثیر پارامترهای مختلفی چون ابعاد تیرها، ستونها، هندسه و شکل اعضای سازهای و دیگر پارامترهای سازه روی ایمنی لرزهای سازهها بررسی شدهاند و در همین راستا تاثیر ابعاد در سازههای بتنی یکی از موضوعات مهمی است که تاکنون به صورت جدی مورد مطالعه قرار نگرفته است و با توجه به زلزلههای اخیر در سراسر جهان و آسیبهای بجامانده از این زلزلهها بررسی این موضوع و تحقیق در این باره مهم به نظر میآید. لذا با توجه به اثرات مخرب و جبران ناپذیر زلزلههای نزدیک گسل و با توجه به قرارگیری بسیاری از نقاط جهان در نزدیکی گسلهای فعال، وجود دانشی کافی در مورد خصوصیات زمین لرزههایی که در این نواحی رخ میدهد بسیار حائز اهمیت میباشند. بنابراین، بایستی با در نظر گرفتن این خصوصیات مهم در ناحیه نزدیک گسل و با دخالت دادن این ویژگیها در آییننامههای لرزهای سازهها، بخصوص برای ساختمانهای بهینهسازی شده به دلیل رواج طراحی این نوع ساختمانها در سالهای اخیر، گامی اساسی در بهبود طراحی سازههای واقع در نواحی نزدیک گسل برداشته شود. با توجه به مطالب ذکر شده، ضرورت انجام یک تحقیق جامع در رابطه با بررسی اثر حرکات لرزهای حوزه دور و نزدیک گسل بر شکنندگی لرزهای و ظرفیت فروریزش قابهای بتنآرمه بهینهسازی شده بر اساس عملکرد دو چندان میشود. که در این مطالعه به بررسی این مهم پرداخته شده است.
2- معرفی مدلهای مورد بررسی
سازههای مورد بررسی در این تحقیق 3 قاب 3، 6 و 12 طبقه 3 دهانه میباشند، که در آنها اتصال تیر به ستون به صورت گیردار مدلسازی شده است، طول دهانهها ثابت و برابر 6 متر، و ارتفاع طبقات برابر 3.2 متر است. مقاومت فشاری نمونه 28 روزه استوانهای بتن، 28 مگاپاسکال و فولادها از نوع گرید 60 با تنش تسلیم 420 مگاپاسکال درنظر گرفته شده است. جهت لحاظ نمودن اثر محصور شدگی بتن، اعضا به دو بخش هسته و پوشش تقسیمبندی شدهاند. مقاومت بتن هسته و کرنش متناظر با آن براساس روابط مندر محاسبه و لحاظ میشوند [9]. مقدار بار مرده و زنده بهترتیب Kg/m3000 و Kg/m1200 میباشد. ترکیبات بارگذاری ثقلی جهت انجام تحیلی نیرویی برابر 1.2Dead+1.6Live، و ترکیبات بارگذاری ثقلی به منظور انجام تحلیل بارافزون و تاریخچه زمانی برابر1.0Dead+0.25Live ، در نظر گرفته شده است. مشخصات مصالح مورد استفاده در این تحقیق، طبق جدول شماره (1)، ارائه شده است. در پژوهش حاضر عناصر سازهای توسط المان تیر و ستون غیرخطی شامل مقاطع فایبر و براساس شیوه انتگرال گیری پلاستیسیته گسترده مدل شدهاند. اثرات P-∆، نیز در المانهای ستون لحاظ میشود و بمنظور شبیهسازی اثرات دال صلب، تغییر مکان افقی گرهها یکسانسازی میشود. برای مدلسازی رفتار بتن محصور شده و بتن محصور نشده از ماده Concrete01، استفاده شده است همچنین از مقاومت کششی بتن در تحلیلها صرفنظر شده است. برای مدلسازی رفتار میلگردهای فولادی مورد استفاده از مصالح فولاد Steel02، با سخت شوندگی ایزوتزوپیک 3%، استفاده شده است. به منظور محاسبه پارامترهای موردنیاز بتن محصور شده و بتن محصور نشده از جمله: مقاومت فشاری حداکثر، کرنش در مقاومت فشاری حداکثر و کرنش نهایی، از مدل مندر استفاده گردیده است [9]. عرض بارگیر تیرها در جهت عمود بر صفحه برابر 6 متر میباشد. در شکل شماره (1)، قابهای مورد بررسی در این تحقیق با گروهبندی مربوطه نشان داده شده است. در این مطالعه برای مدلسازی اجزای محدود و همچنین آنالیز سازه از نرمافزار کد باز OpenSees، و جهت بهینهسازی از نرمافزار متلب استفاده میشود [10و11].
3- روش تحقیق
در این مطالعه ابتدا سه قاب نشان داده شده در شکل شماره 1، با استفاده از الگوریتم فراکاوشی مرکز جرم در چهارچوب طراحی مبتنی بر عملکرد، با اعمال ضوابط هندسی، ضوابط طراحی بر اساس مقاومت نهایی، ضوابط عملکردی و تیر ضعیف و ستون قوی بصورت تک هدفه بهینهسازی شدند.
[1] Forward rupture directivity
جدول 1- مشخصات مصالح
بتن | آرماتور | |||||||||
هسته | پوسته | تنش تسلیم (مگاپاسکال) | مدول الاستیسیته (مگاپاسکال) | سخت شوندگی | ||||||
تنش (مگاپاسکال) | کرنش | تنش (مگاپاسکال) | کرنش | |||||||
33.60 | 0.004 | 28.00 | 0.0025 | 420.00 | 2.00E05 | 0.03 |
شکل 1- قابهای مورد مطالعه در این تحقیق
1-3- الگوریتم بهینه سازی
در این تحقیق از الگوریتم تکاملی فرابتکاری مرکز جرم (CMO1)، و روش تابع پنالتی خارجی با مقدار ضریب تابع پنالتی 1E14، برای بهینهسازی وزن قابهای خمشی فولادی، به علت دارا بودن تنها یک پارامتر تنظیم و قابلیت حل مسائل پیچیده بهینهسازی استفاده شده است [12]. این الگوریتم فرابتکاری مبتنی بر مفهوم مرکز جرم میباشد. به طوری که اگر هرجرم مامور جستجو بزرگتر باشد، فاصله آن تا مرکز جرم کوچکتر خواهد بود و برعکس. در ادامه به فرمولبندی الگوریتم بهینهسازی مرکز جرم (CMO) خواهیم پرداخت. تعداد جمعیت اولیه هر تکرار در روند بهینهسازی در این مطالعه برابر 70، و کل تکرار هر دوره بهینهسازی برابر 300، میباشد.
2-3- فرمولبندی الگوریتم مرکز جرم
در الگوریتم CMO، جرم هر مامور جستجو از رابطه (1)، محاسبه میشود [12]:
(1) |
|
که در آن ، مقدار برازندگی تابع هدف به ازای موقعیت مامور ام میباشد. ماموران جستجو براساس برازندگی آنها مرتب شده و به دو گروه مساوی تقسیم میشوند. هر مامور جستجو یک جرم نامیده میشود. جرمهای بزرگتر در گروه اول و جرم های کوچکتر در گروه دوم قرار میگیرند. هر جرم درگروه اول با یک جرم درگروه دوم براساس فاصله بین آنها بروز میشود. برای هر زوج از ذرات در تکرار ام و برای هر مامور ام، موقعیت مرکز جرم (XC)، و فاصله ذرات (Dl)، با استفاده از روابط (2) و (3) بدست میآید:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(4) |
|
(5) |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(6) |
|
(7) |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(8) |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(9) |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(10) |
|
(11) |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(12) |
|
(13) |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(14) |
|
(15) |
|
(16) |
|
(17) |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(18) |
|
(19) |
|
(20) |
|
(21) |
|
ID No. | Earthquake | Recording Station | ||
M | year | Name | Name | |
Far Field Record | ||||
1 | 6.7 | 1994 | Northridge | BeverlyHills |
2 | 6.7 | 1994 | Northridge | WLC |
3 | 7.1 | 1999 | Duzce | Bolu |
4 | 7.1 | 1999 | Hector | Hector |
5 | 6.5 | 1979 | Imp Vall | Delta |
6 | 6.5 | 1979 | Imp_Vall | ElCentroArray#1 |
7 | 6.9 | 1995 | Kobe | Nishi-Akashi |
8 | 6.9 | 1995 | Kobe | Shin-Osaka |
9 | 7.5 | 1999 | Kocaeli | Duzce |
10 | 7.5 | 1999 | Kocaeli | Arcelik |
11 | 7.3 | 1992 | Landers | YermoFireStation |
12 | 7.3 | 1992 | Landers | Coolwater |
13 | 6.9 | 1989 | Loma | Capitola |
14 | 6.9 | 1989 | Loma | GilroyArray#3 |
Near Field Record | ||||
15 | 6.5 | 1979 | Imp Vall-06 | ElCentroArray#6 |
16 | 6.5 | 1979 | Imp Vall-06 | ElCentroArray#7 |
17 | 6.9 | 1980 | Irpinia-01 | Sturno |
18 | 6.5 | 1987 | SuperHill | Parachute |
19 | 6.9 | 1989 | Loma | Saratoga |
20 | 6.7 | 1992 | Erzincan | Erzincan |
21 | 7.0 | 1992 | Cape Men | Petrolia |
22 | 7.3 | 1992 | Landers | Lucerne |
23 | 6.7 | 1994 | North-01 | Rinaldi |
24 | 6.7 | 1994 | North-01 | Sylmar |
25 | 7.5 | 1999 | Kocaeli | Izmit |
26 | 7.6 | 1999 | Chi-Chi | TCU065 |
27 | 76 | 1999 | Chi-Chi | TCU102 |
28 | 7.1 | 1999 | Duzce | Duzce |
(22) |
|
(23) |
|
سازه | المان | ابعاد (mm) | تعداد آرماتور | زمان تناوب | |||||||||
نوع | گروه | عرض | عمق |
|
| ||||||||
3S-FS1.2 | تیر | B1 | 400 | 600 | 3-D22 | 3-D22 | 0.45 | ||||||
B2 | 350 | 550 | 2-D22 | 3-D22 | |||||||||
ستون | C1 | 400 | 400 | 8-D25 | |||||||||
C2 | 400 | 400 | 4-D25 | ||||||||||
C3 | 450 | 450 | 12-D25 | ||||||||||
C4 | 400 | 400 | 6-D25 |
سازه | مشخصات رفتاری | |
شکلپذیری | ضریب اضافه مقاومت | |
3S-FS1.2 | 4.15 | 1.52 |
CMR(Far) | ACMR(Far) | ACMR Accept |
1.68 | 2.18 | 1.92 |
CMR(Near) | ACMR(Near) | ACMR Accept |
1.57 | 2.04 | 1.92 |
شکل 10- منحنی تحلیل دینامیکی فزاینده قاب سه طبقه تحت زلزلههای دور و نزدیک گسل
2-5- قاب شش طبقه
قاب خمشی بتنی 6 طبقه، سازه بهینهسازی شده در چهارچوب روش طراحی بر اساس عملکرد با 6S-FS1.2، نامگذاری شدهاست. در جدول 5، مقاطع بدست آمده از بهینهسازی بر اساس عملکرد قاب 6 طبقه با استفاده از الگوریتم فرابتکاری مرکز جرم آورده شدهاست. در شکل 11 نیز نمودار نسبت تیر ضعیف به ستون قوی، در شکل 12 منحنی ظرفیت حاصل از تحلیل بار افزون، برای قاب 6 طبقه نشان داده شده است. در شکل 13 نیز منحنی جابجایی نسبی طبقات برای قاب طراحی شده 6 طبقه را در سطوح عملکردی قابلیت استفاده بیوقفه، ایمنی جانی و پیشگیری از خرابی نشان داده شده است. با توجه به منحنی پروفیل دریفت طبقات قاب سه طبقه طراحی شده قابلیت استفاده بیوقفه، ایمنی جانی و پیشگیری از خرابی و مقادیر 01، 0.02 و 0.04، بترتیب برای دریفت مجاز سطوح عملکردی قابلیت استفاده بیوقفه، ایمنی جانی و پیشگیری از خرابی، با توجه به دستورالعمل FEMA356، برای قاب خمشی، قاب طراحی شده از لحاظ عملکرد کلی قاب در محدوده پذیرش سطوح عملکردی میباشند [15]. در جدول 6، نیز نتایج حاصل برای شکل پذیری و ضریب اضافه مقاومت حاصل از تحلیل بار افزون و نتایج حاصل برای نسبت حاشیه فروریزش و نسبت حاشیه فروریزش اصلاح شده برای قاب 6 طبقه بهینهسازی شده نشان داده شده است.
جدول 5- مشخصات سازهای مدل 6S-FS1.2
سازه | المان | ابعاد (mm) | تعداد آرماتور | زمان تناوب | |||||||||
نوع | گروه | عرض | عمق |
|
| ||||||||
6S-FS1.2 | تیر | B1 | 400 | 500 | 3-D22 | 6-D22 | 1.12 | ||||||
B2 | 400 | 500 | 2-D22 | 3-D22 | |||||||||
B3 | 350 | 650 | 2-D22 | 4-D22 | |||||||||
ستون | C1 | 650 | 650 | 16-D25 | |||||||||
C2 | 500 | 500 | 12-D25 | ||||||||||
C3 | 400 | 400 | 6-D25 | ||||||||||
C4 | 550 | 550 | 8-D25 | ||||||||||
C5 | 550 | 550 | 8-D25 | ||||||||||
C6 | 400 | 400 | 8-D25 |
سازه | مشخصات رفتاری | |
شکلپذیری | ضریب اضافه مقاومت | |
6S-FS1.2 | 4.53 | 1.81 |
CMR(Far) | ACMR(Far) | ACMR Accept |
1.82 | 2.37 | 1.92 |
CMR(Near) | ACMR(Near) | ACMR Accept |
1.57 | 2.04 | 1.92 |
شکل 11- نمودار تیر ضعیف و ستون قوی قاب 6 طبقه | شکل 12- منحنی ظرفیت قاب 6 طبقه |
شکل 13- منحنی جابجایی نسبی طبقات در سطوح عملکردی قابلیت استفاده بیوقفه، ایمنی جانی و پیشگیری از خرابی قاب 6 طبقه بهینهسازی شده
شکل 14- منحنی تحلیل دینامیکی فزاینده قاب 6 طبقه تحت زلزلههای دور و نزدیک گسل
3-5- قاب دوازده طبقه
قاب خمشی بتنی 12 طبقه، سازه بهینهسازی شده در چهارچوب روش طراحی بر اساس عملکرد با 12S-FS1.2، نامگذاری شدهاست. در جدول 7، مقاطع بدست آمده از بهینهسازی بر اساس عملکرد قاب 12 طبقه با استفاده از الگوریتم فرابتکاری مرکز جرم آورده شدهاست. در شکل 15 نیز نمودار نسبت تیر ضعیف به ستون قوی، در شکل 16 منحنی ظرفیت حاصل از تحلیل بار افزون، برای قاب 12 طبقه نشان داده شده است. در شکل 17 نیز منحنی جابجایی نسبی طبقات برای قاب طراحی شده 12 طبقه را در سطوح عملکردی قابلیت استفاده بیوقفه، ایمنی جانی و پیشگیری از خرابی نشان داده شده است. با توجه به منحنی پروفیل دریفت طبقات قاب سه طبقه طراحی شده قابلیت استفاده بیوقفه، ایمنی جانی و پیشگیری از خرابی و مقادیر 01، 0.02 و 0.04، بترتیب برای دریفت مجاز سطوح عملکردی قابلیت استفاده بیوقفه، ایمنی جانی و پیشگیری از خرابی، با توجه به دستورالعمل FEMA356، برای قاب خمشی بتنی، قاب 12 طبقه بهینهسازی شده در چهارچوب روش طراحی مبتنی بر عملکرد از لحاظ عملکرد کلی قاب در محدوده پذیرش سطوح عملکردی میباشند [15]. در جدول 8، نیز نتایج حاصل برای شکلپذیری و ضریب اضافه مقاومت حاصل از تحلیل بار افزون و نتایج حاصل برای نسبت حاشیه فروریزش و نسبت حاشیه فروریزش اصلاح شده برای قاب 12 طبقه بهینهسازی شده نشان داده شده است. با توجه به مقادیر به دست آمده برای شکل پذیری و نسبت حاشیه فروریزش و نسبت حاشیه فروریزش اصلاح شده نشان داده شده در جدول 8، برای قاب 12 طبقه همانند قاب 3 و 6 طبقه، مشاهده میکنیم نسبت حاشیه فروریزش و به طبع آن ایمنی لرزهای تحت زلزلههای نزدیک گسل کمتر از نسبت حاشیه فروریزش و ایمنی لرزهای تحت زلزلههای دور گسل میباشد. در شکل 14 نیز منحنی تحلیل دینامیکی افزایشی و شکنندگی قاب 12 طبقه تحت زلزلههای دور و نزدیک گسل نشان داده شده است.
جدول 8- نتایج ایمنی لرزهای قاب 12 طبقه
سازه | مشخصات رفتاری | ||||||||||||
شکلپذیری | ضریب اضافه مقاومت | ||||||||||||
12S-FS1.2 | 4.20 | 1.66 | |||||||||||
CMR(Far) | ACMR(Far) | ACMR Accept | |||||||||||
2.31 | 3.01 | 1.92 | |||||||||||
CMR(Near) | ACMR(Near) | ACMR Accept | |||||||||||
2.09 | 2.79 | 1.92 |
سازه | المان | ابعاد (mm) | تعداد آرماتور | زمان تناوب | |||||||||
نوع | گروه | عرض | عمق |
|
| ||||||||
12S-FS1.2 | تیر | B1 | 350 | 600 | 2-D22 | 3-D22 | 1.64 | ||||||
B2 | 400 | 600 | 3-D22 | 6-D22 | |||||||||
B3 | 400 | 700 | 5-D22 | 4-D22 | |||||||||
B4 | 400 | 650 | 4-D22 | 3-D22 | |||||||||
B5 | 350 | 600 | 2-D22 | 4-D22 | |||||||||
B6 | 350 | 700 | 2-D22 | 2-D22 | |||||||||
ستون | C1 | 900 | 900 | 22-D25 | |||||||||
C2 | 850 | 850 | 20-D25 | ||||||||||
C3 | 800 | 800 | 20-D25 | ||||||||||
C4 | 750 | 750 | 18-D25 | ||||||||||
C5 | 550 | 550 | 8-D25 | ||||||||||
C6 | 500 | 500 | 8-D25 | ||||||||||
C7 | 1000 | 1000 | 28-D25 | ||||||||||
C8 | 900 | 900 | 22-D25 | ||||||||||
C9 | 850 | 850 | 18-D25 | ||||||||||
C10 | 850 | 850 | 16-D25 | ||||||||||
C11 | 650 | 650 | 14-D25 | ||||||||||
C12 | 450 | 450 | 10-D25 |
شکل 15- نمودار تیر ضعیف و ستون قوی قاب 12 طبقه | شکل 16- منحنی ظرفیت قاب 12 طبقه |
شکل 17- منحنی جابجایی نسبی طبقات در سطوح عملکردی قابلیت استفاده بیوقفه، ایمنی جانی و پیشگیری از خرابی قاب 12 طبقه بهینهسازی شده
شکل 18- منحنی تحلیل دینامیکی فزاینده قاب 12طبقه تحت زلزلههای دور و نزدیک گسل
6- نتیجهگیری
اهداف اصلی این تحقیق در دو بخش مختلف با ارائه روشها و مسائل متفاوت مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش اول به بهینهسازی در چهارچوب روش طراحی بر اساس عملکرد سه قاب مقاوم خمشی بتنی 3 ، 6 و 12 طبقه با استفاده از الگوریتم فرا ابتکاری مرکز جرم پرداخته شده است. قیود طراحی بر اساس عملکرد در این بخش از آئیننامههای از آئیننامه ASCE41-13 انتخاب شده است. در بخش دوم به ارزیابی شکنندگی لرزهای و ظرفیت فروریزش سازههای طرح شده تحت زلزلههای دور و نزدیک گسل پرداخته شده است. جهت نیل به این هدف قابهای خمشی بتنی مورد مطالعه در این بخش از تحقیق در چهارچوب ضوابط آئیننامههای FEMA356 برای دریفت طبقات و ASCE41-13 برای نسبت دوران تیرها و ستونها در سه سطح عملکرد IO، LS و CP طراحی مبتنی بر عملکرد شدهاست. با توجه به اینکه در تحقیقاتی که پیشتر انجام شده بود ایمنی فروریزش سازههای بهینهسازی شده در چهارچوب روش مبتنی بر عملکرد تحت زلزلههای دور و نزدیک گسل مورد مطالعه قرار نگرفته بود در این تحقیق برای پیشبینی ظرفیت فروریزش هر سازه طرح شده با استفاده از تحلیلهای دینامیکی فزاینده، نسبت حاشیه ایمنی فروریزش اصلاح شده ACMR آنها با توجه به دستورالعمل FEMA-P695 محاسبه شده و با معیارهای پذیرش آن مقایسه گردیده است. از مهمترین نتایج این بخش میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1) در تمامی قابهای خمشی بتنی 3، 6 و 12 طبقه مشاهده گردید همه قابهای طراحی شده بر اساس عملکرد باتوجه به مقادیر قید شده در FEMA P695 برای ACMR 20% = 1.56 و ACMR 10% = 1.9 که باتوجه به شکل پذیری و زمان تناوب قاب بدست آمده است 2) همه قابها در محدوده ایمنی لرزهای قابل قبول می باشند.
همچنین با توجه به نتایج حاصل از تحلیل دینامیکی افزایشی(IDA) مشخص شد که سازه با وزن بیشتر صرفا دارای ایمنی لرزهای زیاد نمی باشد.
3) با توجه به مقادیر به دست آمده برای نسبت حاشیه فروریزش و نسبت حاشیه فروریزش اصلاح شده برای قابهای 3، 6 و 12 طبقه مشاهده میکنیم نسبت حاشیه فروریزش و به طبع آن ایمنی لرزهای تحت زلزلههای دور گسل بترتیب 7%، 16% و 8% بیشتر از نسبت حاشیه فروریزش و ایمنی لرزهای تحت زلزلههای نزدیک گسل میباشد. به عبارت دیگر سازههای بهینهسازی شده در این مطالعه در برابر زلزلههای نزدیک گسل ایمنی لرزهای کم و شکنندگی بیشتری نسبت به زلزلههای دور گسل دارند.
4) با توجه به مقادیر به دست آمده برای نسبت حاشیه فروریزش و نسبت حاشیه فروریزش اصلاح شده برای قاب 6 طبقه مشاهده میکنیم که نسبت حاشیه فروریزش و ایمنی لرزهای آن تحت زلزلههای نزدیک گسل تقریبا دو برابر نسبت به قاب بهینه 3 و 12 طبقه کاهش یافته است.
5) با توجه به مقادیر به دست آمده برای نسبت حاشیه فروریزش و نسبت حاشیه فروریزش اصلاح شده با افزایش تعداد طبقات ایمنی لرزهای و ظرفیت فروریزش هم در برابر زلزلههای دور گسل و هم در برابر زلزلههای نزدیک گسل افزایش مییابد و شکنندگی نیز کمتر میشود. که این مهم به وضوح در قاب 12 طبقه بطور واضح قابل مشاهده میباشد.
منابع
[1] Zhipeng Z, Guo W, Li Y, Yu Z, Cao H, Bu D. An improved performance-based plastic design method for seismic resilient fused high-rise buildings. Engineering Structures. 2019; 199: 109650
[2] Fathali M, HoseiniVaez R. Optimum performance-based design of eccentrically braced frames. Engineering Structures. Engineering Structures. 2020; 202: 109857.
[3] Stewart J, Chiou Sh, Bray J, Abrahamson M. Ground Motion Evaluation procedure for performance base design. Report, PEER, Berkeley. 2001.
[4] Elnashi A. Significance of sever Distance and Moderate Close Earthquake on Design and Behavior of tall building. Structural Design of Tall and Special Building. 2006; 15: 391-416.
[5] Standard No.2800. Iranian Code of Practice for Seismic Resistant Design of Buildings. 4th edition, Building and Housing Research Center. 2015.
[6] Haselton CB. Seismic Collapse Safety of Reinforced Concrete Buildings. I: Assessment of Ductile Moment Frames. Journal of Structural Engineering. 2011; 137(4): 481-491.
[7] Deierlein GG. Assessing building system collapse performance and associated requirements for seismic design. SEAOC 2007 CONVENTION PROCEEDINGS. 2007.
[8] FEMA P695A. Recommended methodology for quantification of building system performance and response parameters. Applied Technology Council, Redwood, CA. 2009.
[9] Mander JB, Priestley M, Park R. Theoretical Stress‐Strain Model for Confined Concrete. Journal of Structural Engineering. 1998; 182 (1), 427–445.
[10] OpenSees version 2.4.0 [Computer software]. PEER, Berkeley, CA.
[11] MATLAB. The language of technical computing. Math Works Inc. 2016.
[12] Gholizadeh S, Ebadijalal M. Performance based discrete topology optimization of steel braced frames by a new metaheuristic. Advances in Engineering Software. 2018; 123: 77-99.
[13] ACI 318-14. Building Code Requirements for Structural Concrete and Commentary Farmington Hills, M.A.C.I. 2014.
[14] AISC 41-13. Seismic provisions for structural steel buildings. Chicago: American Institute of Steel Construction. 2013.
[15] FEMA 356. Prestandard and commentary for the seismic rehabilitation of buildings. Washington (DC): Federal Emergency Management Agency. 2000.
[16] ACI 318-08. Building Code Requirements for Structural Concrete and Commentary Farmington Hills, M.A.C.I. 2008.
The effect of far and near field earthquakes on the collapse capacity of performance base optimization RC moment frames
Siyamak saboonchi
Department of Civil Engineering, Urmia branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran
Ashkan Khodabandehlou*
Department of Civil Engineering, Urmia branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran
a.Khodabandehlou@iaurmia.ac.ir*
Abstract
Performance-based design is a new approach to the topics of seismic design of structures, which is based on changing the location of the structure, unlike the traditional methods of force-based design. The use of this approach in the process of structures design leads to the achievement of structures with proper performance and an acceptable level of reliability. The main goal of this research is to investigate the impact of near and far field earthquakes on the collapse capacity and fragility of performance base optimization RC moment frames using the center of mass meta-heuristic algorithm. Push over analysis has been used in the optimization process to control the responses of the studied frames at performance levels and incremental dynamic analysis has been used to evaluate the fragility of the obtained optimal frames. According to the obtained results for the collapse margin ratio and the adjusted collapse margin ratio for the 3, 6, and 12-story frames, we can see that the collapse margin ratio and therefore the seismic safety under far field earthquakes 7%, 16% and 8%, higher than from collapse margin ratio and seismic safety under near field earthquakes respectively. In other words, the optimal frames in this study against near-field earthquakes have low seismic safety and more fragility than far field earthquakes.
Key words: RC moment frame, performance base optimization, center of mass meta-heuristic algorithm, collapse capacity, near-field earthquake, far-field earthquake, incremental dynamic analysis.