اسماعیل بن ابیزیاد سکونی: قاضی عامی یا صحابی رازدار امامی؟
الموضوعات :عمیدرضا اکبری 1 , محمد قندهاری 2
1 - دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم
2 - دانشآموخته دکترای علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: اسماعیل بن ابیزیاد سکونی, مذهب راویان, راویان سنی امام صادق, روایات عامی, فقه عامه,
ملخص المقالة :
اسماعیل بن ابیزیاد سَکونی (د حدود 180ق) در برخی منابع متقدم امامیه، عامی دانسته شده است. علاوه بر تصریح رجالیان اهل سنت به قاضی بودن سکونی، قرائن متعددی حکایت از ارتباط او با دربار عباسی دارد که این مسئله در کنار نحوۀ روایتگری او از امام صادق (ع)، نوع گرایش عامی او را نشان میدهد؛ اما فراوانیِ روایات او در منابع امامی، مضامین برخی از روایاتش و آشنایی اندک امامیه با او موجب شده تا در چند قرن اخیر، کسانی دیدگاه متقدم در مورد مذهب سکونی را رد کرده و او را نه تنها امامی، که از اصحاب رازدار و ثقه امام صادق (ع) بشمرند. این مقاله بعد از ارائه دلایلی جدید بر گرایش عامی سکونی، نشان داده است که برخی از روایات سکونی که به خاطر نوع خطاب امام با راوی پیشتر شاهد امامی بودن سکونی تلقی میشدند، روایاتیاند که سکونی یا راویانش آنها را از دفاتر دیگران گرفتهاند، و گاه نسبت آنها به سکونی نیز اشکالاتی دارد. همچنین، سکونی روایات زیادی با مضامین عامی و خلاف اعتقاد امامیه دارد؛ مانند اخبار همسو با فقه جریانهای حاشیهای عامه و حتی مناقب خلفا. جمعی از راویان عامه نیز از سکونی آثاری مانند تفسیر سکونی را روایت کردهاند، که فضایی عامی دارد.
_||_