وحی قرآنی و پدیدارشناسی وحی بر اساس نظریۀ رؤیای رسولانه (داوری میان نظریههای وحیانی بودن الفاظ قرآن و رؤیاانگاری وحی بر مبنای پارهای از آیات قرآن)
الموضوعات :سکینه چمن پیما 1 , عباس همامی 2 , ابراهیم کلانتری 3
1 - دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2 - استاد گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه تاریخ و تمدن و انقلاب اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: الفاظ قرآن, رؤیاانگاری, عبدالکریم سروش, تجربۀ وحیانی, تجربۀ دینی,
ملخص المقالة :
نظریۀ وحیانی بودن الفاظ و ساختار کلامی قرآن نظریهای غالب در میان اندیشمندان اسلامی در مسئلۀ چیستی و چگونگی وحی قرآنی از آغاز نزول وحی و پدیدار شدن تفسیر و مباحث علوم قرآنی تا کنون بوده است. با این وجود برخی از نویسندگان معاصر در یک نگاه نادر بر این باورند که قرآن محصول نوعی مواجهۀ روحانی حضرت محمد (ص) در عالم رؤیا ست که طی آن حقایقی بر آن حضرت مکشوف و توسط ایشان به لباس الفاظ و ساختار عربی درآمده و عرضه گردیده است. این پژوهش کتابخانهای که با روش توصیفی، تحلیلی به انجام رسید با تکیه بر پنج گروه از آیات قرآن که به نص یا ظواهر خود الفاظ و ساختار کلامی قرآن را نیز همانند محتوای آن از ناحیه خداوند دانستهاند، این نتیجه را به دست داد که نظریۀ وحیانی بودن الفاظ قرآن نظریهای استوار و برآمده از آیات از قرآن کریم است و دیدگاه رؤیاانگاری وحی با جمع بزرگی از آیات ناسازگار است.
_||_