بررسی داستانکهای فریبرز لرستانی بر پایه اصول مینیمال
محورهای موضوعی : ادبیات فارسی
کلید واژه: نظریه ادبی, Criticism, نقد, داستانک, مینیمالیسم, Minimalism, Literary Theory, داستانکهای فریبرز لرستانی, Storybook, Fariborz Lorestani Storybooks,
چکیده مقاله :
نقد یک ابزار علمی است و هر متن ادبی، خواه کلاسیک و خواه معاصر، از دیدگاه مدرنیستی قابل نقد و بررسی است. یکی از گونه های ادبی که در طول سالیان اخیر دستخوش تغییراتی مهمّ شده ؛ داستان کوتاه است. شکل نوینی از این نوع روایت داستانی که هر روز، کوتاه و کوتاه تر می شود، مینی مالیسم است که آن را در زبان فارسی، خُردگرایی، حداقلگرایی یا کمینه گرایی و… می نامند که دارای ویژگی های مشترک است. تحقیق حاضر کوشیده است با بررسی داستانک های فریبز لرستانی، داستان نویس معاصر کرمانشاهی و با بررسی نمونه هایی از آن در قالب کم حجمی، محدودیت زمان و مکان، تعداد کم شخصیّت ها و … ویژگی های سبک مینی مالیستی را در آنها بررسی و تبیین نماید. با بررسی داستانک ها مشخص شد که بسیاری از خصوصیات و ویژگی های داستان های مینی مال، در آنها به چشم می خورد. لرستانی از کمترین حجم برای بیان بیشترین معنا بهره برده است. داستانک های مینی مالیسم وی حجم زیادی از مطالب را در قالب کلماتی اندک به خواننده القا نموده است. اکثر داستانک ها فاقد طرح بوده و در صورت وجود طرح، چندان پیچیده نبوده و بدون کمترین گره افکنی در متن کلام بیان شده است. یکی دیگر از خصوصیات داستان مینی مال، محدودیت زمان و مکان است که با بررسی داستانک ها می توان به این نتیجه رسید که اکثراً، فاقد زمان و مکان بوده و در صورت وجود به شکل مبهم بیان شده است.
Criticism is a scientific tool, and every literary text, whether classical or contemporary, can be criticized from a modernist perspective. One of the literary genres that has undergone significant changes in recent years is the short story. A new form of this kind of narrative, which is getting shorter and shorter every day, is minimalism, which are called in Persian, "rationalism," "minimalism,"," and so on. The present study has attempted to study the short stories of FariborzLorestani, the contemporary writer of Kermanshah, and to exemplify them in the form of obscenity, limitation of time and place, low number of personalities and investigate the characteristics of minimalist style in them. A look at the storybooks revealed that many of the features and characteristics of the minimalist stories were apparent. In Lorestani stories using the smallest number of words to express the most meaning. His minimalist storytelling has given the reader a great deal of content in a few words. Most storytellers have no plot, and if there is a plot, it is not too complex and is expressed in the context of the word without the slightest exaggeration. Another feature of the minimalist story is the limitation of time and place, which, by examining the storybooks, can be concluded that most of them lack time and space and are vaguely expressed if they exist.
1ـ بارت، جان، «سخنی کوتاه دربارة مینیمالیسم»، ترجمه کامران پارسی نژاد، ادبیات داستانی، شماره 61، صص 61- 60، 1381.
2ـ پاینده، حسین. نقد ادبی و دمکراسی. تهران: نیلوفر، 1385.
3ـ جزینی، جواد، «ریختشناسی داستانهای مینیمالیستی»، کارنامه، دوره اول، شماره ششم، صص 43- 34، 1378.
4ـ گوهرین، کاوه. «آیندة رمان و شتاب زمان»، آدینه، شماره 133 و 132، ص 20-18، 1377.
5ـ لرستانی، فریبرز. مجموعه 72 داستانک (از شنبه تا پنج شنبه). تهران: انتشارات قدیانی، 1387.
6ـ ـــــــ ، ـــــ . خوش به حال گنجشکها. تهران: نشر پنجره، 1391.
7ـ ـــــــ ، ـــــ . آرزو و آینة بابا. تهران: نشر پنجره، 1391.
8ـ ـــــــ ، ـــــ . غول مهربان. تهران: نشر پنجره، 1391.
9ـ ـــــــ ، ـــــ . مجموعه قشنگتر از شعر. تهران: نشر شهر، 1389.
10ـ ـــــــ ، ـــــ . پرندة خیلی کوچک. تهران: نشر پنجره، 1391.
11ـ میرصادقی، جمال و میمنت. واژهنامه هنر داستاننویسی، تهران: کتاب مهناز، 1377.
12ـ میرصادقی، جمال. قصه، داستان کوتاه. رمان، تهران: انتشارات آگاه، 1360.
13ـ ـــــــ ، ـــــ . ادبیات داستانی. تهران: انتشارات شفاء، 1363.
14ـ ناجی، هانیه، «مینیمالیسم»، گلستانه، ش 30، صص 7-4، 1380.
15ـ یونسی، ابراهیم. هنر داستاننویسی. چاپ هشتم، تهران: نگاه، 1384.
16- Clark, Graham (1990). Investing the Glimpse: Raymond Carver and the syntax of Silence, The New American Writing: Essayson American Literature since 1970, Newyork: St. Martins.
17- Hallet, Cynthina (1996), Mnimalism and the short story, Studies in short fiction. Vol. 33, pp: 487-95.
18- Herzinger, Kim (1989), Minimalism as a Postmodernism: Some Introductory Notes, New Orleans Review, vol. 16. 3, pp: 73-81.
19-Motte,Woarren (1999), Small Worlds: Minimalism in Contemporary French Literature, University of Nebraska Press.
20- Saap, Jo (1993), Interview with Amy Hempel, Missouri Review, vol. 16, pp: 75-95.
21- Goossen, E. C (1986), THE ART OF THE REAL, usa 1948-1968, Museum of Modern Art.
22- Goyet,Florence (1993), La nouvelle. Paris: puf.
23- Guddon, J. A (1984), A Dictionary of literary terms, new York: penguin books.
24- Sodoswski, Ronald (1996), The minimalist short story, Studies in short fiction.
25- Trussler, Micheal (1994), the narrowed voice: Minimalism and Raymond Carver, Studies in short fiction, vol. 26, pp: 23-37.
_||_