جادوی مجاورت در غزلیات سعدی
محورهای موضوعی : ادبیات فارسیشایسته سادات حسینی رباط 1 , عنایت الله شریف پور 2 , غلامعباس ذاکری 3
1 - دانشجوی دکتری ادبیات فارسی دانشگاه ازاد اسلامی واحد سیرجان
2 - گروه زبان و ادبیات فارسی ،واحد سیرجان،دانشگاه آزاد اسلامی،سیرجان،ایران،دانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمان
3 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد سیرجان، دانشگاه ازاد اسلامی، سیرجان، ایران
کلید واژه: فرمالیسم, تشابه آوایی, غزلیات سعدی, جادوی مجاورت, تکرار,
چکیده مقاله :
جادوی مجاورت به عنوان یکی ازمولفه های فرمالیسم نقش برجسته ای در بیان هنری کلام دارد.در واقع این مبحث به توازن حاکم بر واج ها وکلمات می پردازد و از این منظر می توان به عناصر بلاغی زیادی مانند تکرار، واج آرایی، انواع جناس ،سجع،ترصیع و موازنه و صنایع دیگر اشاره کرد .هم نشینی آوایی از این منظر ایجاد موسیقی می کند ، مخاطب را مسحور نموده و القای معنی می کند.به این طریق بر لذت مخاطب می افزاید .به گونه ای که گاه واژگانی که از جهت معنا چندان رابطه ای با یکدیگر ندارند و تشابه آنها تنها به جهت آوایی است مورد پذیرش قرار می گیرند و ذهن برای آنها در پی کشف معنی می افتد و شاعر یا نویسنده هنرمند با استفاده از این شگرد در القای اهداف و معانی مورد نظر خود موفق تر خواهد بود . در این مقاله با استفاده از روش توصیفی و با ارائه نمونه هایی به بررسی جلوه های جادوی مجاورت در غزلیات سعدی پرداختیم .می توان گفت جلوه های جادوی مجاورت در غزلیات سعدی با توجه به تقسیم بندی کورش صفوی از انواع توازن بیشتر در زیرمجموعه توازن آوایی قابل ذکر است و سعدی از این طریق برتاثیر گذاری کلام خود افزوده است.
The magic of proximity as one of the components of formalism plays a prominent role in the artistic expression of speech. In fact, this topic deals with the balance between phonemes and words. And from this perspective, we can mention many rhetorical elements such as repetition, phonology, types of puns, prostration, arrangement and balance, and other industries. Phonetic accompaniment creates music from this perspective, enchants the audience and induces meaning. In this way, it adds to the audience In such a way that sometimes words that are not related to each other in terms of meaning and their similarity is only in terms of phonetics are accepted. 's pleasure.And the mind seeks to discover meaning for them, and the poet or writer-artist will be more successful in inducing his desired goals and meanings by using this technique.In this article, using descriptive method and providing examples, we examined the magical effects of proximity in Saadi's lyric poems.It can be said that the magical effects of proximity in Saadi's sonnets, according to the division of kourosh safavi from the types of balance, can be mentioned more in the subset of phonetic balance, and through this, Saadi has increased the influence of his words.
_||_