بررسی سبکشناختیِ غزلیاتِ سعدی شیرازی در زنده انگاری عناصر طبیعت
محورهای موضوعی : ادبیات فارسیتوران ضیاءمطلق 1 , منیژه فلاحی 2 , رضا فهیمی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
2 - گروه زبان و ادبیات فارسی ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، شهر ساوه کشور ایران
3 - استادیار و هیات علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
کلید واژه: غزلیات, سبک شناسی, سعدی, زندهانگاری, طبیعت,
چکیده مقاله :
سبکشناسی (stylistics) یکی از مهمترین رویکردهای جدید نقدی است که میکوشد تا از طریق مطالعه ساختار متن و تجزیه و تحلیل عناصر آن بر طبق سه سطح آوایی، نحوی و دلالی به کیفیت ارتباط بین این سطوح پرداخته و به جنبههای ادبی، زیباییشناسی و عاطفی ورای ساختار متن دست یابد. در این بین، زنده انگاری (Animation) یکی از دیدگاههای حیات ادراکی جمادات ثابت میباشد و بر این باور است که جمادات می توانند موجودیت خویش، خالق و علّت موجد و حتّی جهان بیرون از خویش را ادراک کنند و با زبان حال خود خداوند را تسبیح گویند. از جمله متون برگزیدهای که شایستگی تحلیل سبکشناسی اشعار پیرامون طبیعت را دارد، غزلیات سعدی شیرازی است. نتایج این جستار نشان میدهد، در سطح آوایی، سعدی از عناصر آوایی علاوه بر زیبایی و جذب اذهان مخاطبین در گوش دادن به موسیقی قصائد، امکان استنباط معانی و مفاهیم را برای آنها فراهم میکند. در سطح ترکیبی، کاربرد ترکیب های منحصربفرد مرتبط با طبیعت، و پویای افعال ترکیبی ابیات شاعر را از نظر شکل دارای زبانی زنده و انعطافپذیر ساخته و یکنواختی و جمود را از آن زدوده است؛ و معنا نیز همسان با فرم نوشتاری، برجسته و تأثیر شگرفی بر مخاطب گذاشته است. در سطح ادبی، بهرهگیری از شگردهای زبانی همچون تصویر استعاری، نماد، مفهوم طبیعت سبب خَلق تعابیر و تصاویر بینظیر و موجب مشارکت مخاطب در اثر گردیده و او را طرف فعال معادلهی متن قرار داده است.
Abstractimportant critical approaches that, by studying the structure of the text and analyzing its elements, in three levels of aerial, method and rhetoric, the communication between these levels and the literary, aesthetic and emotional aspects of the text structure. Animation is from the perspective of the life of the mosque, and in this belief, the mosques understand their existence, the creator and the cause of the world outside themselves and praise God. Saadi's ghazliat has the ability to analyse the physiology of nature's poetry. The results of this set show that, at the Avi level, Saadi, aviary elements, besides beauty and absorption of the mind, in listening to poetry music, it allows the audience to relate the concept. At a combined level, the application of unique compositions, nature, and dynamics of the combined functions of the abyss in terms of language, life, and unanimity, and the meaning is similar to the writing form, highlighted and significant impact on the audience. At a literary level, the use of linguistic illustrations such as the metaphorical image, symbol, concept of nature, the cause of the creation of expressions, images and participation of the audience has been placed on the active side of the text equation. Revival in words: May the wind, plants, mountains and heavenly crimes be greater. Writers, with an analytical way of describing the cognitive style of the concept of life in Saadi Ghazliat,Keywords: Styling, Life Nature, Ghazlia, Saadi.
_||_