شبیهسازی انتقال بار کل در رود: مطالعهی موردی، رود دز
محورهای موضوعی : برگرفته از پایان نامهمجتبی ره نورد 1 , محمد ره نورد 2 , محمد محمودیان شوشتری 3 , ناصر طالب بیدختی 4 , حمیدرضا غفوری 5
1 - بخش مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کازرون، کازرون، ایران.
2 - بخش مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سروستان، سروستان، ایران
3 - استاد بخش مهندسی عمران، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
4 - استاد بخش راه و ساختمان و محیط زیست، رییس مرکز توسعه وتحقیقات پایدار محیط زیست ، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
5 - - استاد بخش مهندسی عمران، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
کلید واژه: شبیه سازی, انتقال بار معلق, Gstars 2.1, Hec-ras 4.0,
چکیده مقاله :
با توجه به این که کشور ایران، بخصوص استان خوزستان، دارای رودهای بسیاری می باشد، و با توجه به گسترش سدسازی بر روی آنها، اهمیت براورد حجم بار معلق رودها از اهمیت دوچندانی برخوردار میشود. در این مقاله، شبیه سازی پدیدهی انتقال بار معلق در بازهای از رودخانهی دز (بازهی بین ایستگاه حرمله تا بامدژ) با کاربرد شبیههای Gstars 2.1 و Hec-Ras 4.0 مورد بررسی قرار گرفته است. هدف از انجام این فعالیت، شبیه سازی بازهی مورد نظر، مقایسه نتایج دو شبیه ذکر شده با یکدیگر و با حالت واقعی، انجام تحلیل حساسیت شبیه، و در نهایت نتیجه گیری مناسب جهت برآورد نرخ انتقال بار معلق در ناحیهی مورد مطالعه می باشد.